Recensie Netflix-serie 'DNA do Crime'

Recensie Netflix-serie 'DNA do Crime'

Meeslepende en op waarheid gebaseerde actieserie over de georganiseerde misdaad in Latijns-Amerika.

Regie: Heitor Dhalia, Pedro Morelli | Cast: Rômulo Braga (Benício), Maeve Jinkings (Suellen), Thomas Aquino (Sem Alma), Pedro Caetano (Rossi), Erom Cordeiro (Fernando), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 50-63 minuten | Jaar: 2023

De grens van Paraguay en Brazilië vormt een gebied met een hoog misdaadcijfer. In 2017 werd hier een grootschalige bankoverval gepleegd, waarbij verschillende bendes betrokken waren. De actieserie DNA do Crime is gebaseerd op dit waargebeurde verhaal en geeft op boeiende wijze een kijkje in de complexe misdaadsituatie in Latijns-Amerika

Tegen de zware wapens van de bendes in de grensregio kan de politie weinig beginnen. Ook de bewijzen die ze hebben zijn mager, totdat er DNA-sporen worden gevonden. De overtuiging dat forensisch bewijs geen zaak oplost begint te wankelen als de eerste verdachte wordt geïdentificeerd. Het grote Braziliaanse politiebureau heeft een indrukwekkend ogende technische afdeling, maar toch is het onderzoeken van DNA een 'nieuwe' methode. Met alle CSI-series die we gewend zijn doet dit ongeloofwaardig aan, maar het is blijkbaar wel realiteit. De politie heeft eindelijk een nieuw wapen in handen om de bankovervallers te grijpen.

Vooral agent Benício is erop gebrand de daders te pakken, aangezien zijn vorige partner tijdens een gevangenisuitbraak door een van de bendes is vermoord. Hij is een ongedisciplineerde agent die de regels aan zijn laars lapt om zijn wraak te krijgen. Tussen alle testosteron is agente Suellen (krachtig gespeeld door Maeve Jinkins) een welkome afwisseling, hoewel ze ook prima haar mannetje staat. De verhaallijnen van elk van deze agenten zitten goed in elkaar en vullen elkaar aan.

Hoewel de verhaallijnen elkaar in hoog tempo afwisselen en er een groot aantal gewelddadige actiescènes is, komt de serie wat moeizaam op gang. Dat komt vooral doordat er in de eerste afleveringen nog veel onduidelijk is. Veel namen en plaatsnamen worden gegeven, maar als kijker heb je nog te weinig informatie om ze precies te kunnen plaatsen. Pas na de derde aflevering vallen de zaken op hun plek en gaat het allemaal wat meer leven.

Wie met geduld de eerste afleveringen heeft uitgezeten, wordt beloond met enkele cinematografische pareltjes. In het bijzonder is de minutenlange longtake in de opening van aflevering vier, waarin Benício en zijn vroegere partner al schietend uit hun auto het bos in vluchten, inclusief een dramatische scène waarin Benício gewond raakt. Het is een belangrijk moment in de verhaallijn van deze agent, want het verklaart de hechte relatie met zijn vroegere partner en waarom hij hem nu wil wreken.

DNA do Crime volgt in feite het concept van politie versus crimineel en is daarin dus niet heel vernieuwend. Het verhaal zit echter goed in elkaar en er zijn er voldoende spannende scènes om de serie tot het einde toe boeiend te houden. Dat de zwaarbewapende bendes in Brazilië en Paraguay nog altijd een dagelijkse realiteit zijn, geeft de makers ongetwijfeld genoeg stof voor een tweede seizoen.

★★★★☆

DNA do Crime is te zien bij Netflix.