Recensie Netflix-serie 'Scott Pilgrim Takes Off'

Wijkt op typische Scott Pilgrim-wijze af van het oorspronkelijke verhaal: sterk en supercool.

Regie: Abel Gongora | Cast (stemmen): Michael Cera (Scott Pilgrim), Mary Elizabeth Winstead (Ramona Flowers), Aubrey Plaza (Julie Powers), Jason Schwartzman (Gideon Graves), Anna Kendrick (Stacey Pilgrim), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 26-28 minuten | Jaar: 2023

De opnames van Scott Pilgrim vs the World waren kennelijk zo'n feest dat regisseur Edgar Wright en de cast een e-mailgroep maakten waarmee ze nog jarenlang contact onderhielden. Toen Wright zei dat hij bezig was met een animatieserie over Scott Pilgrim kwamen ze dan ook allemaal graag met plezier terug. Sommigen van hen zijn inmiddels een stuk beroemder geworden, zoals Kieran Culkin (Succession), Chris 'Captain America' Evans en Oscarwinnaar Brie Larson.

Scott Pilgrim is een popcultuur liefhebbend sulletje dat basgitaar speelt in een rockband. Regelmatig duikt in zijn dromen een meisje op waar hij helemaal verliefd op is, dat plots blijkt ook in het echt blijkt te bestaan. Om haar te kunnen daten zal Scott moeten vechten tegen haar exen. Maar zodra de eerste opduikt verloopt dat heel anders dan iedereen had verwacht.

Iedereen inclusief de kijker die bekend is met de strips en/of de film over Scott Pilgrim. Eerlijk gezegd is het juist beter om dat verhaal te kennen (en het is allesbehalve vervelend om eerst de film te moeten bekijken). De serie heeft namelijk dezelfde opening, maar vlak voor het einde van de eerste aflevering gebeurt er iets dat een andere plotlijn creëert.

De rest van Scott Pilgrim Takes Off heeft een opzichzelfstaand plot, maar wel met alle bekende personages. Deze worden vertolkt door exact dezelfde cast als die van de film (met uitzondering van de Katyanagi-tweeling), maar dan alleen hun stemmen, aangezien dit een animatieserie is. Dat iedereen bereid was om terug te keren blijkt het waard, want deze serie is met net zo veel liefde gemaakt als de film.

De fantastische tekenstijl is duidelijk gebaseerd op Japanse animatie uit de jaren zeventig en tachtig. Met een slechtere beeldkwaliteit zou een onwetende kijker waarschijnlijk denken dat deze serie uit die tijd stamt, gezien het uiterlijk van de personages en hun manier van bewegen. Dat er met de hand is getekend in plaats van met een computer toont wederom met hoeveel liefde aan dit project is gewerkt.

Hoewel het verhaal een heel andere kant opgaat is deze serie is nog steeds Scott Pilgrim ten voeten uit, met verwijzingen naar oude videogames, knipogen naar eerder werk en een lekkere soundtrack. Alleen Scotts ex Envy Adams heeft een heel andere persoonlijkheid dan in de film, maar dat past perfect bij de stijl van deze serie.

Hoe liefdevol en cool alles ook is, Scotts verhaal heeft nog steeds niet veel om het lijf. Zo wordt erover gesproken dat het pijn doet om ineens te worden gedumpt, maar dit gaat niet verder dan een kortstondige vermelding. Zielloos is de serie zeker niet, maar wel meer een stilistisch festijn dan een verhaal dat raakt.

Gelukkig wel een groots stilistisch festijn, dat met hart en ziel is gemaakt om topamusement te leveren. Een nieuw plot verzinnen was een slimme zet, want hetzelfde verhaal maar dan uitgevoerd met animatie had minimaal één ster minder opgeleverd. Wel is Scott Pilgrim zelf nu het meest afwezige personage, terwijl vertolker Michael Cera het enige castlid is dat nog geloofwaardig klinkt als een tiener.

★★★★☆

Scott Pilgrim Takes Off is te zien bij Netflix.