Recensie NPO Start-serie 'Payback'

Recensie NPO Start-serie 'Payback'

Deze misdaadserie is net zo ongeïnspireerd als de titel doet vermoeden.

Regie: Andrew Cumming, Jennie Darnell | Cast: Morven Christie (Lexi), Peter Mullan (Cal Morris), Jack Greenlees (Aaron), Andi Osho (DI Jean Royce), Prasanna Puwanarajah (DC Jibran Khan), e.a. | Afleveringen: 5 | Speelduur: 44-57 minuten | Jaar: 2023

Met alle kwaliteitsseries van de afgelopen twintig jaar zou je verwachten dat het gemiddelde niveau vanzelf iets verhoogt. Totdat je iets bekijkt wat werkelijk niets te bieden heeft dat niet al vele malen eerder voorbij is gekomen. Payback is zo'n serie, al kon je dat met die titel eigenlijk al wel raden. Deze is overigens zeer letterlijk: iemand moet echt worden terugbetaald. Het woord betekent ook wraak, maar daar is hier vrijwel geen sprake van. Kennelijk moest het gewoon stoer klinken.

Kort nadat haar man is vermoord, staat er iemand aan Lexi's deur die aangeeft dat haar overleden echtgenoot zijn accountant was en er bijna dertig miljoen pond zoek is. Hij draagt Lexi op het geld terug te vinden, anders zal het slecht aflopen met haar en haar twee kinderen. Een serie met zo'n opzet klinkt niet bijzonder, maar zou best spannend kunnen worden. Dat gebeurt niet. Het verhaal is van begin tot eind een samenraapsel van bekende thrillerelementen, zonder ooit een memorabel moment of iets wat origineel aanvoelt. Het is generieke zendtijdopvulling.

Zelfs de cliffhangers aan het einde van elke aflevering zijn opvallend zwak. De serie nodigt al niet uit om meteen door te kijken, maar de pogingen om dat gevoel in de laatste seconden alsnog op te wekken zijn tevergeefs. Aan het einde van de derde aflevering wordt zelfs sterk geïnsinueerd dat Lexi mogelijk een meesterlijk manipulatief brein is dat achter de hele zaak zit. Gebakken lucht: het is onwaar en komt ook nooit meer ter sprake.

Het verhaal loopt niet erg soepel. Naast Lexi's perikelen met de crimineel die zijn geld terug wil zijn er twee aparte politieonderzoeken. Een daarvan draait om de moord op haar man, terwijl een ander team achter de criminele baas aanzit en Lexi gebruikt om hem op een misdrijf te betrappen. Daarbij wordt zelfs het eerste team gedwarsboomd, dat niet op de hoogte is van het andere onderzoek. Het voelt niet bijzonder geloofwaardig.

Verwacht ook geen flitsend camerawerk. Payback is puur voor televisie gemaakt: geen hoog budget, geen indrukwekkende plaatjes. De serie speelt zich weliswaar af in de Schotse hoofdstad Edinburgh, maar van de magische locaties (die wel wat weghebben van de Harry Potter-films) wordt geen gebruikgemaakt. De generieke achtergrondmuziek is een goede match met de standaardcinematografie en maakt de serie een saai geheel.

Met het acteerwerk is het iets beter gesteld. Sowieso speelt Peter Mullan, die men wellicht niet van naam kent maar wel van gezicht, weer een overtuigende slechterik – alhoewel hij daar ook het uiterlijk voor heeft. Morven Christie wisselt als Lexi tussen sterk spel, in scènes waarin de emoties hoog oplopen, en rondlopen met één enkele gezichtsuitdrukking.

De laatste aflevering bouwt niet eens op naar een spannende climax. Of iedere kijker überhaupt zo ver zal komen is onzeker, aangezien streamingsdiensten volop aanbod bevatten dat beter is dan Payback. Het grootste pluspunt is dat dit een miniserie is. Geen open einde dus; het is hiermee gelukkig gedaan.

★★☆☆☆

Payback is te zien bij NPO Start.