Recensie Videoland-serie 'Alter Ego'

Recensie Videoland-serie 'Alter Ego'

Ambitieuze thema's als leven, dood en zelfbewustzijn in Vlaamse sciencefictionserie zonder al te veel poespas.

Regie: Frederike Migom, Mathieu Mortelmans | Cast: Taeke Nicolaï (Alter Ego/Romy), Ward Kerremans (Gilles), Karlijn Sileghem (Johanah), Wouter Hendricks (Lukas), Zineb Fallouk (Joy), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 41-50 minuten | Jaar: 2023

Vanuit een Belgisch bankgebouw worden sinistere activiteiten uitgevoerd. De mensen die hier elke avond naar buiten komen zijn altijd aanwezig net voordat iemand sterft. Aan journalist Gilles en zijn team de taak uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Wat volgt zijn duistere onthullingen, ambitieuze thema's en een goed in elkaar stekend plot.

Het voornaamste mysterie betreft Salvator, dat van buiten oogt als een reguliere bank maar een dekmantel blijkt voor een internationaal bedrijf met een duister doel. Langzaamaan wordt duidelijk dat dit bedrijf een connectie heeft met de tien jaar eerder overleden Romy. Haar dood was toentertijd al een mysterie en wordt gaandeweg alleen maar vreemder.

Alter Ego is zeker geen vlotte serie. Voor alles wordt ruim de tijd genomen, waardoor veel mysterie en spanning wordt opgebouwd en volop details kunnen worden uitgewerkt. Ook kan de serie hiervoor in acht afleveringen veel verschillende genres bestrijken. Alle populaire televisiegenres komen langs, van romantiek en politiedrama tot sciencefiction. De afleveringen in het midden van het seizoen beslaan vaak zelfs elk een eigen genre.

Doordat elke aflevering een andere stijl heeft, wordt niet elk plotpunt even lekker uitgewerkt. Dit resulteert soms in wat knullige vertelmanieren die in combinatie met de traagheid de serie op sommige punten wat loom doen aanvoelen. Geen groot minpunt, maar het betekent wel dat het geheel heen niet altijd even goed de aandacht vast kan houden.

Daar staan gelukkig goed uitgewerkte personages tegenover, die elk in een eigen verhaallijn hun demonen moeten overwinnen. Door een niet bijster hiërarchische structuur krijgt elke verhaallijn even veel aandacht. Zo is het onderzoek van journalist Gilles even belangrijk als de verzoening met zijn vader. Maar ook het complexe rouwverhaal van Romy’s moeder is gelijkwaardig aan het plot van een cyborg die leert omgaan met haar opkomende menselijkheid.

Vanaf de zesde aflevering zwakt de serie wat af. Op het moment dat alle lijntjes moeten worden vastgeknoopt eist de traagheid toch zijn tol en wordt de spanning niet voldoende opgevoerd om de aandacht er helemaal tot het einde bij te houden. Desondanks blijft het intrigerend waar deze serie in de toekomst mogelijk naartoe gaat. Alter Ego voelt als een frisse wind in het Nederlandstalige serielandschap. Het kan veel betekenen als de serie haar grote ambities nog verder kan uitwerken.

★★★★☆

Alter Ego is te zien bij Videoland.