Recensie Netflix-serie 'Analog Squad'

Recensie Netflix-serie 'Analog Squad'

Gelaagd familiedrama vol verrassingen ontvouwt zich tot een knallend spektakel.

Regie: Nalina Chayasombat | Cast: Nopachai Chaiyanam (Pond), Greg Garcia (Michael), Namfon Kullanat Preeyawat (Lily), Kritsanapoom Pibulsonggram (Keg), Wipawee Patnasiri (Bung), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 55-70 minuten | Jaar: 2023

Pond bezoekt zijn op sterven liggende vader omdat het diens laatste wens is zijn zoon, met wie hij lang geleden het contact heeft verbroken, voor een laatste keer te zien. Omdat het Ponds gezin lang geleden uit elkaar is gevallen regelt hij tegen betaling een nepgezin dat hem vergezelt bij zijn bezoek. De situatie neemt echter een wending wanneer de afgeschreven vader lijkt op te knappen.

Familie is een terugkerend thema in veel recente Aziatische films en series. Deze verhalen zijn vaak erg gelaagd en gecompliceerd, maar excelleren in hun gedetailleerdheid, wat zorgt voor een intensieve kijkervaring. Ook Analog Squad bevat een plot dat alle kanten op gaat, zonder dat de focus op de dramaturgische boog te verliezen. De serie valt aldus te prijzen om haar sterke structuur.

Analog Squad neemt de tijd om de geschiedenis van Ponds familie te tonen. Daarbij weten de makers een perfecte balans te vinden in het geven van uitleg en het oproepen van vragen. Steeds wanneer je denkt de serie door te hebben blijkt de situatie toch weer gecompliceerder in elkaar te steken. Het verhaal draait dan ook om de complexiteit van familierelaties en hoe deze nooit helemaal begrepen kunnen worden, tenzij je er van begin tot eind getuige van bent geweest.

En dus neemt de serie ons daar in mee. Gedurende acht vermakelijke afleveringen duiken we steeds verder terug in de familiegeschiedenis van Pond, die altijd geprobeerd heeft om de beste keuzes te maken voor zijn familie, ook al pakten die keuzes voor hemzelf vaak slecht uit. Daarmee wordt de interessante vraag opgeworpen of het nodig is de familie altijd op de eerste plaats te zetten, wanneer dit ten koste gaat van je eigen levensloop. Het antwoord op die vraag laat Analog Squad in het midden.

Een ander leuk aspect is dat het verhaal zich voornamelijk afspeelt in de laatste veertig dagen van 1999, een tijd die in het teken stond van onzekerheid. De door sommigen destijds ervaren angst dat in 2000 de wereld zou vergaan loopt parallel aan Ponds ontwikkeling, die ziet hoe zijn familie uit elkaar dreigt te vallen. De wereld bleek echter prima voorbereid op deze jaarwisseling, dus konden we aan het begin van de nieuwe eeuw opgelucht ademhalen. Zo eindigt ook deze serie optimistisch, wat een fijne conclusie is van een onstuimige familiegeschiedenis.

★★★★☆

Analog Squad is te zien bij Netflix.