Recensie Netflix-serie 'Supa Team 4' seizoen 2

Nog steeds een kleurrijke animatieserie over een superheldenteam van stoere tienermeiden.

Regie: Valentina Ventimiglia, Jerry Forder | Cast (stemmen): Pamela Nomvete (Mama K), Kimani Arthur (Temwe), Zowa Ngwira (Komana), Namisa Mdlalose (Monde), Nancy Sekhokoane (Zee), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 26-29 minuten | Jaar: 2023

De bekende Zambiaanse schrijfster Malenga Mulendema schreef de basis voor Supa Team 4, de eerste Afrikaanse animatieserie die op Netflix werd uitgebracht. De serie is een ode aan het Afrikaanse land, kleurrijk en vol vrolijke muziek, en de empowerment van jonge (zwarte) meiden. Voeg daar genoeg grappige scènes aan toe en je hebt een zeer leuke serie te pakken.

In het eerste seizoen rekruteerde voormalig spion Mama K vier tienermeiden op basis van hun talenten om een superheldenteam te vormen. Vanuit een ondergrondse bunker gaan Mama K, de meiden en de opstandige huisgeit samen de strijd aan met het kwaad in de stad. En dat is hard nodig want schurken teisteren Lusaka, de hoofdstad van Zambia, door de energievoorzieningen van de stad aan te vallen.

Het tweede seizoen gaat verder waar het eerste ophield. Achter de schurkenaanvallen blijkt één superschurk te zitten. De kijker weet al wie achter het masker schuilgaat, maar het team moet dit nog uitvogelen. Mama K en de meiden hebben weliswaar de beschikking over hightechsnufjes, maar moeten ook regelmatig hun boog, stok, lint en voetbal gebruiken om de schurkenbende tegen te gaan.

Naast het superheldenbestaan hebben de vier meiden het ook druk met hun eigen levens. Ze vertegenwoordigen ieder met hun uiterlijk en eigen persoonlijkheid voor de doelgroep herkenbare personages. Zo is Monde een verlegen en ietwat mollig meisje dat aan majorette doet. Maar handig als ze is met haar stok, krijgt ze steeds meer zelfvertrouwen en overtuigingskracht. En de kleine Temwe, thuis best eenzaam en stil, is op school een flapuit en grappenmaker die daardoor steeds in de problemen raakt.

De Nederlands gesproken versie doet qua sfeer en gevoel afbreuk aan de originele Afrikaans-Engelse versie. Het is gewoon niet hetzelfde om naar een Nederlands sprekend meisje te luisteren wanneer het om Afrikaanse personages gaat. Wel worden er volop Afrikaanse woorden gebruikt om het idee te blijven geven dat het om een Afrikaanse serie gaat.

De doelgroep van meiden tussen de zes en twaalf jaar zal het niet veel uitmaken. Zij zien een vrolijke, kleurrijke serie met stoere meiden die naast hun herkenbare, normale leventje een spannend avontuur beleven. Met veel grapjes tussendoor en opzwepende muziek is Supa Team 4 een zeer geslaagde jeugdserie. Je moet wel het eerste seizoen hebben gezien om het verhaal te begrijpen. Met seizoen twee is het één afgerond verhaal.

★★★★☆

Supa Team 4 is te zien bij Netflix.