Recensie Disney+-serie 'What If…?' seizoen 2

Zelfs deze losstaande verhalen dragen bij aan superheldenmoeheid door een nieuw personage te introduceren.

Regie: Bryan Andrews, Stephan Franck, | Cast (stemmen): Jeffrey Wright (The Watcher), Hayley Atwell (Peggy Carter), Cate Blanchett (Hela), Karen Gillan (Nebula), Chris Hemsworth (Thor), Kurt Russel (Ego), Jude Law (Yon-Rogg), Taika Waititi (Korg), Paul Rudd (Scott Lang), Seth Green (Howard the Duck), Michael Douglas (Hank Pym), John Slattery (Howard Stark), e.a. | Afleveringen: 9 | Speelduur: 29-34 minuten | Jaar: 2023

Bij Disney hebben ze nog steeds het idee dat je iemand gelukkig maakt door hem elke dag zijn favoriete gerecht voor te schotelen. De logische realiteit is echter dat diegene er gauw moe van wordt. Logischerwijs wekken Marvel-producties bij het grote publiek niet meer hetzelfde enthousiasme op als tien jaar geleden. Maar toch: ondanks dat de animatieserie What If…? draait om hypothetische mogelijkheden die uitkomen in andere dimensies, is dit tweede seizoen eigenlijk best vermakelijk. Er is alleen wel de belofte van nog langer iedere dag hetzelfde gerecht, in de vorm van een nieuwe superheld...

De Watcher kijkt weer toe hoe in verschillende realiteiten kleine veranderingen leiden tot uitkomsten die afwijken van hoe wij de Marvel-verhalen kennen. Ergens is Nebula een privédetective, moet Happy de Stark Tower beschermen en krijgt Hela de kans om een beter mens te worden. Met Captain Carter keert een bekend gezicht uit het eerste seizoen terug, maar er is ook een nieuwe held: Kahhori.

De eerste helft van het seizoen bestaat uit opzichzelfstaande verhalen die wat minder boeiend zijn. De Die Hard-ripoff zal misschien bij een aantal fans enthousiasme opwekken, maar is over het algemeen flauw. Er wordt zelfs letterlijk gezegd dat wat er gebeurt net zo is als "in die ene film". Maar het film noir-sfeertje van de eerste aflevering is best lekker en Jeff Goldblum is weer erg vermakelijk als de Grandmaster uit Thor: Ragnarok.

De acteur is zeker niet de enige bekendheid die zijn stem leent aan deze animatieserie. Zelfs Cate Blanchett is komen opdraven om tot tweemaal toe haar Hela weer haar komisch ordinaire stemgeluid te geven. Slechts een handjevol Marvel-acteurs heeft bedankt voor de eer, zoals Robert Downey Jr., Scarlett Johansson en Chris Evans.

Ook de animatiestijl mag er weer zijn. Voor elke aflevering wordt dezelfde look gehanteerd als in het eerste seizoen. Alles uit de computer, maar dat is natuurlijk geen minpunt. Het is vaak een kleurrijk spektakel en de actie is meestal zelfs beter in beeld gebracht dan in veel recente Marvel-bioscoopfilms.

Het is de tweede helft die dit seizoen het bekijken waard maakt. Uiteraard zou Marvel zichzelf niet zijn als de kijker niet werd verplicht om het eerste seizoen te hebben gezien. Want de alternatieve Captain America, namelijk Captain (Peggy) Carter, keert terug om in maar liefst drie afleveringen een doorlopend verhaal af te ronden. En daar komt ook een ander eerder geïntroduceerd alternatief personage bij kijken.

Het geeft dit seizoen net dat beetje extra verbondenheid. Een ander bijzonder punt is dat deze kleinschalige serie zowaar wordt gebruikt voor de geboorte voor een nieuw personage in het Marvel-universum. In een andere dimensie waar ook de Spanjaarden de Verenigde Staten 'ontdekken' valt een inheemse jonge vrouw in de Fontein der Eeuwige Jeugd en krijgt daardoor grootse superkrachten. Marvel heeft al laten weten dat deze Kahhori een terugkerend personage gaat worden.

Toch is de vermoeidheid niet helemaal los te schudden. De kijker moet, op Kahhori na, bekend zijn met alle personages om hun 'wat als'-verhaaltje te kunnen waarderen – en dat zijn natuurlijk tientallen films en series. En dan verwachten de makers ook nog eens dat de kijker binnen enkele minuten genoeg betrokken is om met elke actierijke conclusie mee te leven.

Want er is geen enkele aflevering die een emotionele afsluiter biedt; alles moet een epische knokpartij zijn. Niemand bij Marvel is creatief genoeg om van elk gevecht iets totaal anders te maken, laat staan een dat erin slaagt om na slechts twintig minuten introductie en opbouw echt te raken.

Als seizoen is dit zeker geen tegenvaller, maar het zal waarschijnlijk niet het stervende enthousiasme voor superheldenverhalen beëindigen. Daar is maar één kuur voor, namelijk rust. Minimaal een jaartje zonder een Marvel-film of -serie zou de franchise alleen maar goed doen. Alleen brengt dat op korte termijn geen geld in de la voor Disney, dus voorlopig laat die pauze nog op zich wachten.

★★★☆☆

What If…? is te zien bij Disney+.