Recensie Netflix-serie 'Gyeongseong Creature'

Intrigerende mengelmoes van genres over de nadagen van de Japanse bezetting van Korea.

Regie: Dong-yoon Chung, Young-sub Roh | Cast: Seo-joon Park (Tae-sang/Ho-jae), So-hee Han (Chae-ok Yoon), Soo Hyun (Yukiko), Hae-sook Kim (Mrs. Nawol), Han-chul Jo (Jung-won), Ha-joon Wi (Jun-taek), Do-hyun Kim (Ishikawa), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 65-78 minuten | Jaar: 2023-2024

In de tijd dat het Koreaanse schiereiland nog niet was opgesplitst in twee landen maar werd bezet door Japan stond hoofdstad Seoul bekend als Gyeongseong. In de nadagen van Tweede Wereldoorlog hanteren de Japanners hier brute methoden om de teugels in handen te houden. Net buiten de stad is een mysterieus ziekenhuis gevestigd waar in de kelder geheime en morbide experimenten worden uitgevoerd.

Pandjesbaas Tae-sang Jang is een invloedrijk man in Gyeongseong die alles dreigt te verliezen, tenzij hij de verdwenen maitresse van een Japanse gezant opspoort. Tijdens zijn zoektocht stuit hij op de strijdvaardige Chae-ok Yoon, die met haar vader een soortgelijke opdracht heeft. Ze zijn op zoek naar hun tien jaar geleden verdwenen moeder. Tae-sang en Chae-ok besluiten de handen ineen te slaan, maar hebben geen besef van het verschrikkelijke monster dat zich in de kelder van het ziekenhuis schuilhoudt.

Dat de makers van de Zuid-Koreaanse horrorserie Gyeongseong Creature een flink budget tot hun beschikking hadden, zie je eraan af. De decors zijn afwisselend kleurrijk (Tae-sangs pandjeshuis) en gruwelijk grauw (de diepe krochten van het ziekenhuis). Ondanks de flinke smak geld die er tegenaan is gegooid slaagt de serie er niet overal in de digitale omgevingen en bordkartonnen muurtjes te verhullen.

De historische verhoudingen zijn voor de buitenstaander bovendien lastig te vatten. Koreaans en Japans worden door elkaar gebruikt, maar de ondertiteling toont daar geen onderscheid in. Wanneer een Japanse militair aan het woord is of Koreanen onderling praten is duidelijk welke taal wordt gesproken, maar er zijn ook onnoemlijk veel scènes waarin al dan niet onder dwang de taal van de gesprekspartner wordt gebezigd. De Japanse bezetters benoemen een enkele keer de verplichting om Japans te spreken. Door dit gebrek aan context komen veel beladen situaties niet goed over. Het is een euvel dat makkelijk opgelost had kunnen worden door een van de talen cursief te ondertitelen.

Gyeongseong Creature kent een wat trage aanloop voordat de echte actie losbarst. Vooral de eerste aflevering is even doorbijten en zou voor wat afhakers kunnen zorgen. De makers weten op geraffineerde wijze de spanning op te bouwen door het monster niet gelijk in vol ornaat te laten zien. Zodra dat wel gebeurt en duidelijk is wat diens dodelijke natuur is, wordt er ook nog een emotionele component aan gekoppeld. Gaandeweg wordt steeds duidelijker hoe de onderlinge verhoudingen liggen en wie nou feitelijk aan de touwtjes trekt.

Dit seizoen is in twee delen op Netflix gezet. De laatste drie afleveringen volgden in een tweede tranche en markeren ook een opmerkelijke verandering met de voorgaande zeven. De horrorelementen en gruwelijkheden worden nog net zo fors aangezet als in het begin, maar wel afgewisseld met romantiek die potsierlijk vergezeld gaat van weeïge Engelstalige popnummers.

Gyeongseong Creature is is een mengelmoes van genres die zich afspeelt in een politiek en historisch complexe tijd. Het husselen van verschillende verhaalcomponenten en genres zorgt voor een wispelturige serie met niet alleen horror maar ook dramatische en op momenten zelfs sentimentele elementen. De sterkste momenten doen zich voor wanneer Tae-sang en Chae-ok samen op missie gaan onverschrokken hun doel naderen. Een tweede seizoen is inmiddels aangekondigd.

★★★☆☆

Gyeongseong Creature is te zien bij Netflix.