Recensie Netflix-serie 'Boy Swallows Universe'

Waar hartverscheurend en ontroerend elkaar tegenkomen en een beschadigd maar onbevangen knaapje vasthoudt aan zijn idealen.

Regie: Jocelyn Moorhouse, Kim Mordaunt, Bharat Nalluri | Cast: Travis Fimmel (Lyle), Felix Cameron (Eli), Phoebe Tonkin (Frankie), Lee Tiger Halley (Gus), Bryan Brown (Slim), Anthony LaPaglia (Tytus), Simon Baker (Robert), Sophie Wilde (Caitlyn), Christopher James Baker (Ivan), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 49-77 minuten | Jaar: 2024

Midden jaren tachtig liggen de achterbuurten van het Australische Brisbane er barslecht bij en de jonge Eli Bell heeft al meer gezien dan hem lief is. Moeke zit aan de crack, nietsnut stiefpa runt een vuige heroïnehandel en hun huis is een krot. Tal van obscure figuren komen met regelmaat de boel verstieren en elke criminele misstap is al een keer gezet. Ondanks de dagelijkse confrontatie met de krankzinnigheid van zijn jonge bestaan probeert Eli zijn hart te volgen en een goed persoon te blijven. Een heidense opgave wanneer er constant spijkers voor je fiets worden gegooid.

Nope, Boy Swallows Universe heeft weinig te maken met de tienerserie Boy Meets World. We loeren weliswaar mee in de ongebreidelde chaos in het hoofd van een puber, maar Boy Swallows World benadrukt pijnlijkere issues dan schoolproblemen en is zeker geen komedie. Meermaals monden situaties uit in hartzeer, met tragische ontknopingen tot besluit. Toch ligt de kracht van deze serie juist in het inktzwarte segment. Naïef als hij is heeft Eli bijvoorbeeld een penvriend in de bak, van wie hij leert dat straatwijsheid je de wereld brengt. Gevaarlijk advies, helaas met grote gevolgen.

Boy Swallows Universe is een kunststuk dat je recht in het hart raakt. De personages krijgen zo ontzettend veel uitdieping dat ze je onmogelijk onberoerd laten. Vooral de vergeefse strijd van Lyle tekent het verhaal, maar ook hoe broer Gus zijn eigen manieren heeft om zich staande te houden maakt indrukt. Zelfs de drive van de journaliste voor de lokale nieuwslijn is cruciaal. Uiteindelijk is de boodschap een duidelijke: iedereen doet zijn of haar best, maar met grote plannen en goede bedoelingen haal je het lang niet altijd.

Travis Fimmel is de verrassing van de dag. Voor Boy Swallows Universe kruipt hij in een rol die haaks staat op zijn brute Vikings-personage Ragnar Lothbrok. Als de goedbedoelende Lyle raakt hij het publiek met ontroerend spel en een warme wisselwerking met zijn tegenspelers. De serie draait weliswaar grotendeels om Eli, prachtig vertolkt door de opmerkelijk charismatische Felix Cameron, maar het vermogen van Fimmel om na het spelen van verscheidene ruige types zo puur in een rol als deze te staan is bewonderenswaardig. Dankzij Fimmels uitmuntende acteerwerk is het zware verhaal geen zware kost.

Boy Swallows Universe is de verfilming van een gelijknamige semi-autobiografische roman, geschreven door auteur en producent Trent Dalton. Met zijn eigen jeugd en de hobbelige weg van opgroeien als insteek ontstond een boek waar iedereen wel een deel van zichzelf in herkent: de balans willen vinden tussen goed en slecht, de eeuwige hang naar erkenning van een ander, het besef dat de zoektocht naar goedkeuring van de maatschappij er een is met een lege bestemming. Boy Swallows Universe opent je ogen. Want leven is een reis waar je niet onderuit komt.

★★★★☆

Boy Swallows Universe is te zien bij Netflix.