Recensie Netflix-serie 'Kübra'

Recensie Netflix-serie 'Kübra'

Een ingetogen man krijgt berichtjes uit de toekomst, waardoor mensen hem als God gaan zien.

Regie: Durul Taylan, Yagmur Taylan | Cast: Çagatay Ulusoy (Gökhan Şahinoğlu), Aslihan Malbora (Merve), Ahsen Eroglu (Gülcan), Nazan Kesal (Dilek), Aytek Sayan (Serhat), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 38-48 minuten | Jaar: 2024

De doodnormale Gökhan ontvangt op zijn telefoon berichtjes die de toekomst lijken te voorspellen. Dit begint klein, maar gaandeweg wordt Gökhan geïnformeerd over steeds groteregebeurtenissen voordat deze plaatsvinden. De afzender heet Kübra, wat zich laat vertalen als 'de grote' of 'de geweldige'. Betekent dit een hogere macht Gökhan geheimpjes uit de toekomst geeft? Zonder iemand erover te vertellen zoekt hij een manier om met deze toekomstkennis om te gaan.

Kübra weet goed gebruik te maken van het geheim als plotmiddel. Het blijft gissen wie achter de berichtjes zit. Is hier sprake van een religieuze entiteit of een technologisch experiment? De hints naar artificiële intelligentie zijn niet alleen merkbaar in het plot, maar ook in de structuur van de serie.

Verschillende streamingsdiensten zeggen geïnteresseerd te zijn in AI. Met alle films en series hebben streamingsdiensten namelijk enorm veel statistieken over kijkgedrag, zoals de momenten waarop veel kijkers afhaken. Met al deze data zou AI mogelijk een structuur kunnen creëren die de aandacht zo goed mogelijk vasthoudt. Kübra hanteert een dusdanig strakke plotstructuur dat het lijkt alsof een AI de complete macht heeft over onze kijkervaring.

Een ander aspect dat de serie interessant maakt is Gökhan, het door Çagatay Ulusoy vertolkte hoofdpersonage. Want wanneer de kijkervaring ietwat langdradig aanvoelt, zorgt hij ervoor de serie niet compleet inzakt. Gökhan is een introvert, rustig personage dat zich normaliter op de achtergrond begeeft. Des te spannender dat uitgerekend hij de kans krijgt de taak van God op zich te nemen. Door zijn terughoudendheid is het soms niet helemaal duidelijk welke strategieën hij toepast en waarom. Dit zorgt voor een actieve, spannende kijkervaring.

Het einde bevat een mooi kantelpunt in dit verhaal. Gökhan krijgt gaandeweg steeds meer volgers die hem bijstaan tijdens zijn zoektocht. Wanneer de lokale en landelijke politiek zich ermee begint te bemoeien gaat het mis. Deze wending laat zien dat absolute macht zelfs bij mensen als Gökhan verkeerd kan uitpakken. Zo krijgt hij op een gegeven moment zo veel volgers dat hij de controle over zijn machtspositie verliest. Een conclusie die perfect past binnen de thematiek van de serie.

★★★★☆

Kübra is te zien bij Netflix.