Recensie Prime Video-serie 'Hazbin Hotel'

Helse musical van een rehabilitatiehotel vol verdoemde wezens is verrassend integer.

Regie: Vivienne Medrano | Cast (stemmen): Erika Henningsen (Charlie Morningstar), Stephanie Beatriz (Vaggie), Alex Brightman (Adam), Blake Roman (Angel Dust), Amir Talai (Alastor), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 24-31 minuten | Jaar: 2024

In de hel leven een hoop wezens die gedoemd zijn om daar eeuwig te rotten. Optimistische helbewoner Charlie Morningstar denkt de oplossing te hebben gevonden voor deze verloren zielen: een rehabilitatiehotel. Het is de bedoeling dat iedere gast Hazbin Hotel verlaat met een directe vlucht naar de hemel. In acht scherp geschreven afleveringen wordt het ploeteren, falen en zegevieren van deze groep misfits gevolgd. Dit gaat gepaard met creatieve animatie en musicalnummers, bizar veel musicalnummers.

Er is door sommigen lang uitgekeken naar Hazbin Hotel. De pilot verscheen namelijk meer dan vier jaar geleden op YouTube, waarna productiehuis A24 besloot in de animatieserie erin te investeren. De online populariteit leidde ertoe dat Hazbin Hotel het record brak voor de meeste kijkers van een nieuwe animatieserie. Gelukkig weet deze serie haar hype waar te maken.

Niet alleen is het verhaal sterk en de dialogen uiterst scherp, ook de personages zijn geweldig uitgevoerd. Iedereen heeft een uitgewerkt achtergrondverhaal en ronde persoonlijkheid. De grijze gebieden van deze verdoemde inwoners van de hel laat de kijker omdenken, waardoor de kijkervaring enerverend en intrigerend blijft. Vooral de verhaallijn van Charlie en Vaggie resulteert in twee parallelle verhalen die op precies de goede momenten scheiden en weer bij elkaar komen.

Verder zorgen de musicalliedjes voor de nodige verademing bij het behandelen van zwaardere onderwerpen. Alle nummers worden gebracht met een knipoog, waardoor de wisselende stijl extra lagen in het verhaal brengt. Zo is Charlie Morningstar mogelijk de zoetste persoon in de hel, maar is ze in haar zangteksten juist grofgebekt en tegendraads. En dat is eigenlijk ook wel te verwachten van een tegenculturele animatieserie die visueel duidelijk inspiratie vindt bij Cartoon Network-series.

Een ander leuk detail is hoe de wezens worden verbeeld. Zo zijn de engelen in de hemel accuraat volgens Bijbelse beschrijvingen, compleet met een tigtal ogen, ringen en vleugels. Op geen enkel moment is Hazbin Hotel bang om de lelijkheid van personages te belichten, wat bij dit soort gelikte animatie vaak wordt verhuld. Het is duidelijk dat er gigantisch veel research is gedaan en alles met veel liefde in elkaar is gezet.

Uiteindelijk wil Hazbin Hotel vooral op luchtige toon kritiek geven op het zwart-witdenken over goed en kwaad. Want waarom zouden bepaalde acties uit het verleden allesbepalend zijn voor het eeuwige hiernamaals? Met de rehabilitatie van 'slechteriken' is het de bedoeling om groei en verandering aan te moedigen. Zeker met de gedachte dat Lucifer (Charlies vader) begon als engel, waardoor goed en slecht zich direct in een grijs gebied bevinden. Een mooi pleidooi voor verzoening en acceptatie, vooral met de personages die hard werken om hun verleden recht te trekken.

Het enige punt waarop Hazbin Hotel vragen oproept, is het abrupte einde. Daar wordt het moment waar acht afleveringen lang naartoe is gewerkt ineens afgekapt. Alle kleine verhaallijnen worden netjes afgerond, maar dit gapende gat is een bijna frustrerende cliffhanger. Op het moment dat werkelijk alles op knappen lijkt te staan en volledig uit de hand zal lopen, begint de aftiteling.

Een tweede seizoen is weliswaar aangekondigd, maar zal nog wel een kleine twee jaar op zich laten wachten. Tot die tijd is het zelf invullen wat er met de inwoners van Hazbin Hotel zal gebeuren. Zijn ze goed genoeg om naar de hemel te mogen of moeten ze voor eeuwig beneden blijven en rotten door keuzes die zij vroeger hebben gemaakt?

★★★★☆

Hazbin Hotel is te zien bij Prime Video.