Recensie NPO Start-serie 'Witness Number 3'

Britse misdaadserie met sterk acteerwerk en een onheilspellende sfeer kauwt het publiek niets voor.

Regie: Diarmuid Goggins | Cast: Nina Toussaint-White (Jodie), Ruaridh Mollica (Po/Phil), Sion Daniel Young (P.C. Ivan Barkas), Katherine Field (Dee), Cole Martin (Kyle), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 43-44 minuten | Jaar: 2022

Jodie woont al haar hele leven in dezelfde sociale huurwoning. Vroeger als kind en nu met haar zoontje. Ze verdient haar geld in haar eigen kapsalon en heeft een leuke vriend in de buitenwijken van de stad. Haar leven lijkt de goede kant op te gaan, maar dan loopt ze iemand tegen het lijf die later een moord zal plegen. Als een van de weinige getuigen wordt Jodie gevolgd en geïntimideerd door een lokale bende, die ver gaat om haar eigen mensen te beschermen.

Witness Number 3 is een duistere Britse misdaadserie. Niet alleen het onderwerp, maar ook visueel is de serie donker, wat zorgt voor een onheilspellende sfeer die je meer dan eens op het puntje van je stoel brengt. Hoewel sommige plotpunten door de conventies van het genre voorspelbaar zullen lijken, weet Witness Number 3 constant de spanning vast te houden.

Een belangrijke bijdrage aan deze spanning komt van de acteurs, die stuk voor stuk een fantastische rol neerzetten. Nina Toussaint-White weet van haar hoofdrol een prachtig en veelzijdig personage te maken met wie je als kijker makkelijk mee kan leven. Ook tegenspeler Sion Daniel Young is sterk als de politieagent die Jodie bijstaat.

Witness Number 3 telt slechts vier afleveringen van driekwartier, maar weet daarin een goed uitgewerkt en bevredigend verhaal te vertellen. Verhaallijnen worden niet uitgerekt, maar ook niet gehaast of onaf gelaten. Ergens in het midden raakt Jodies verhaal verstrikt met dat van Phil, een jongen die om financiële redenen in het bendeleven is beland en nu de taak heeft Jodie te vermoorden. Hoewel het eerst bijna jammer is dat we uit het verhaal worden gehaald om hem te leren kennen, blijkt het uiteindelijk een welkome toevoeging omdat het ons ook meer over Jodie en haar persoonlijkheid vertelt.

Liefhebbers van misdaadverhalen zullen niet teleurgesteld zijn in Witness Number 3. De serie volgt grotendeels de conventies van het genre, maar houdt het spannend en kauwt het publiek niets voor. Daarnaast heeft de serie een erg persoonlijk randje, omdat we Jodie en Phil goed leren kennen, waardoor ook kijkers met interesse in drama een tevreden gevoel zullen achterblijven. Een flinke aanrader dus die niet te veel van je tijd in beslag zal nemen.

★★★★☆

Witness Number 3 is te zien bij NPO Start.