Recensie Netflix-serie 'House of Ninjas'

Hoe zou een familie ninja's leven in het moderne Japan? Het antwoord gaat gepaard met het nodige drama en geweld.

Regie: Dave Boyle, Yoshiaki Murao, Tomoyuki Takimoto | Cast: Kento Kaku (Haru Tawara), Yosuke Eguchi (Soichi Tawara), Tae Kimura (Yoko Tawara), Tenta Banka (Riku Tawara), Aju Makita (Nagi Tawara), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 50-55 minuten | Jaar: 2024

Wie aan Japan denkt, denkt algauw aan ninja's. Uit de universele aantrekkingskracht van deze mysterieuze krijgers slaat Netflix munt met een dramaserie over de laatste ninjafamilie van Japan, waarvan met name de jongste generatie moeite heeft zich aan te passen aan de moderne samenleving. Is House of Ninja's een werpster in de roos?

De Tawara's voeren al eeuwen gevaarlijke missies uit voor de overheid, maar na de dood van een van hen wil deze familie haar kinderen dat niet langer aandoen. Maar nu de koters ouder worden, vragen zij zich steeds meer af of zij hun roeping negeren. Op verschillende manieren raken de familieleden betrokken bij een mysterie, waardoor ze stuk voor stuk terugvallen in de ninjawereld.

House of Ninjas combineert de bloederige actie van martialartsfilms met thrillerelementen en drama dat je eerder van een misdaadserie verwacht. De serie bevat verrassend akelige en bloederige beelden, evenals stijlvol gefilmde flashbacks. Met name de overgangen tussen heden en verleden laten de serie boven de middelmaat uitsteken. Maar House of Ninjas bevat ook de nodige humor. Want ongeacht hoe realistisch ze worden gefilmd, de Tawara's blijven ninja's met bovennatuurlijke reflexen.

Zo vult tweede zoon Haru een frisdrankautomaat op afstand bij door de blikjes er perfect in te werpen en steelt moeder Yoko massaal uit winkels omdat ze de spanning van het ninjabestaan mist. Ninja's behoren vegetarisch te leven en mogen geen alcohol of frisdrank drinken, maar het Tawara-huishouden heeft overal opbergplekken voor lekkernijen. Deze luchtige momenten zijn een reden om te blijven kijken, want ze spelen mooi met de clichés rondom de Japanse meesterspionnen.

Het mysterie bevat echter nogal wat gebruikelijke elementen waardoor je de plotwendingen meestal van ver ziet aankomen. Denk aan een kwaadaardige ninjaclan, moreel grijze overheidsfunctionarissen en verraad in eigen rangen. En natuurlijk ontdekt de allerjongste zoon, die in het duister is gehouden over het familieberoep, voor het einde dat hij uit een ninjafamilie komt.

De serie is op haar best wanneer de Tawara's hun maskers en zwaarden tevoorschijn halen. De acht afleveringen bevatten een half dozijn uitstekende vechtscènes waarin buitensporig geweld niet wordt geschuwd. Stijlvol gefilmd in het duister, maar niet alleen om de stuntmensen te maskeren, en overdreven gechoreografeerd, maar toch overzichtelijk voor de kijker. Schrijver en regisseur Dave Boyle is een Amerikaan, maar heeft duidelijk goed zijn huiswerk gedaan. Hij levert een prima Japans ninjadrama af, dat hongerig maakt naar een tweede seizoen.

★★★☆☆

House of Ninjas is te zien bij Netflix.