Recensie Prime Video-serie 'The Second Best Hospital in the Galaxy'

Scrubs in space. De vertrouwde ziekenhuisplotjes maar dan verteld op fantasierijke wijze.

Regie: Joey Adams, Kacie Hermanson, Becks Wallace | Cast (stemmen): Keke Palmer (Dr. Klak), Stephanie Hsu (Dr. Sleech), Kieran Culkin (Dr. Plowp), Lennon Parham (Flork), Maya Rudolph (Dr. Vlam), Natasha Lyonne (Nurse Tup), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 23-28 minuten | Jaar: 2024

Actrices Maya Rudolph en Natasha Lyonne vormden de afgelopen jaren een producentenduo. Die samenwerking resulteerde al in een serie met een hoofdrol voor Rudolph (Loot) en een met een hoofdrol voor Lyonne (Poker Face). In The Second Best Hospital in the Galaxy spelen ze allebei, zij het niet als de twee samenwerkende vriendinnen waar deze animatieserie op focust, maar te horen in bij- en figurantenrollen.

Beste vriendinnen Klak en Sleech zijn allebei als dokter actief in een intergalactisch ziekenhuis, waar ze dagelijks worden geconfronteerd met mysterieuze ziektes die innovatieve oplossingen vereisen. Op een dag stuiten ze op een worm die angststoornissen zou kunnen genezen. Na de introductie hiervan in de eerste aflevering blijft dit gegeven het hele seizoen op de achtergrond, tot het in de laatste twee afleveringen het centrale plot vormt. De overige afleveringen bevatten opzichzelfstaande verhaallijnen.

The Second Best Hospital in the Galaxy is dan ook een geanimeerde sitcom, met alle bekende elementen van dat genre. De clichématige plots zullen waarschijnlijk weinig opzien baren, maar de creativiteit redt de serie. Met het ziekenhuis wordt een werkelijkheid gecreëerd waarin in principe alles kan. Alle dokters, zelf van uiteenlopende rassen, hebben verstand van de biologie van zo goed als alle levende wezens. En die komen ook opdagen; The Second Best Hospital in the Galaxy bevat een kleurrijke parade van figuren in alle vormen en maten.

De bekende verhalen krijgen zo enig gevoel van frisheid. Klak en Sleech moeten de gebruikelijke interne inzichten krijgen middels een weg die nog niet eerder is bewandeld. Er zijn bijpersonages, maar de twee dokters en beste vriendinnen krijgen zoveel aandacht dat er niet echt sprake is van een ensemble. Het verhaal draait vooral om hoe de deugdzame introvert Klak en extroverte wildebras Sleech in hun samenwerking tot een oplossing komen.

Deze hoofdpersonages worden gespeeld door Keke Palmer en Stephanie Hsu, terwijl Maya Rudolph en Natasha Lyonne elk behalve een vast personage ook een paar incidentele patiënten en voorbijgangers van een stem voorzien. Wie ze ook spelen, ze zijn altijd direct herkenbaar. Daarnaast zijn er vaste rollen voor zanger Sam Smith en Succession-acteur Kieran Culkin, die voor één aflevering zijn complete eigen familie heeft opgetrommeld om de gezinsleden van zijn personage te spelen. Inclusief Macaulay.

De animatiestijl is vrij standaard, maar goed uitgevoerd en lekker kleurrijk. De setting is in theorie onbeperkt, al speelt het meeste zich af binnen de muren van het ziekenhuis. Maar binnen die beperkte omgeving is genoeg creativiteit aanwezig om van The Second Best Hospital in the Galaxy een lekker wegkijkende sitcom te maken.

★★★☆☆

The Second Best Hospital in the Galaxy is te zien bij Prime Video.