Recensie NPO Start-serie 'The Gold'

Recensie NPO Start-serie 'The Gold'

Spannende misdaadserie gebaseerd op waargebeurde Britse goudroof uit de jaren tachtig.

Regie: Lawrence Gough, Aneil Karia | Cast: Hugh Bonneville (Brian Boyce), Charlotte Spencer (Nicki Jennings), Jack Lowden (Kenneth Noye), Tom Cullen (John Palmer), Dominic Cooper (Edwyn Cooper), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 54-57 minuten | Jaar: 2023

Het was de misdaad van de eeuw. Op 26 november 1983 wist een bende van zes overvallers toegang te krijgen tot het magazijn van geld- en waardetransportbedrijf Brink's Mat in Londen. De dieven dachten een lading Spaanse peseta's te stelen, maar vonden tot hun verbazing drie ton aan goudstaven. The Gold baseert zich op deze gebeurtenis, zwaar gedramatiseerd dat wel, resulterend in een spannende en typisch Britse misdaadserie.

Eigenlijk gaat deze serie over de gebeurtenissen na de diefstal, als de overvallers ineens met 6800 gemarkeerde goudstaven zitten. Hoe sluis je die ongemerkt weg? Een complexe operatie wordt opgezet om het gestolen goud om te smelten, weer op de markt te brengen en de winst wit te wassen. De dieven worden redelijk snel opgepakt, maar het goud is onvindbaar. Inspecteur Brian Boyce zet een speciaal team op om het netwerk achter de dieven te vinden, maar door machtige medeplichtigen blijkt dat niet zo makkelijk.

The Gold komt wat moeilijk op gang door de complexiteit van de gehele witwasoperatie en de onduidelijkheid over de rol van de personages. Wie hoort nu bij de goeden en wie niet? Bij aflevering drie vallen de verhaallijnen op hun plek en wordt de detective pas echt boeiend. Vooral door continu heen en weer te schakelen tussen de criminelen en de politie wordt de spanning lekker opgevoerd.

Iedere aflevering benadrukt dat het om een waargebeurd verhaal gaat en dat sommige elementen gedramatiseerd zijn. En hoe vaker je deze melding ziet, hoe meer je je gaat afvragen hoeveel feiten er daadwerkelijk zijn overgebleven. Een rondje googelen leert dat er veel overeenkomsten zijn met de echte gebeurtenissen en dat de criminelen in de serie nog lieverdjes in vergelijking met hun echt bestande tegenhangers. The Gold blijft dus wat braaf, zoals zoveel Britse detectives, en richt zich vooral op het spel tussen criminelen en politie.

De makers hebben er op een knappe manier wat drama in verweven, bijvoorbeeld de botsing tussen de Britse gevestigde orde en de arbeidersklasse, een thema dat in meerdere verhaallijnen terugkomt. Zo is er vastgoedmakelaar Cooper, die ondanks zijn vele successen toch altijd als jochie uit een arbeidersfamilie zal worden gezien. Of rechercheur Jennings, die nog dagelijks vecht tegen het milieu waarin ze opgroeide.

Sowieso is Jennings een van de interessantste personages. Ze is slim en trots en komt voor haarzelf op wanneer mannelijke collega's worden voorgetrokken of als ze wordt bedreigd door criminelen. In de overwegend mannelijke politieafdeling introduceert ze een anti-seksistische beweging. Actrice Charlotte Spencer zet hiermee een krachtige rechercheur neer die binnen de politie haar mannetje staat.

Als het je puur en alleen om de overval gaat, kan je beter naar een van de vele documentaires kijken die hierover de afgelopen jaren zijn gemaakt. The Gold gaat meer over de nasleep van de misdaad, de geslepenheid van de Zuid-Londense criminaliteit en het politieonderzoek. Maar ook hoe de levens van betrokkenen werden beïnvloed tegen de achtergrond van de klassenstrijd in de jaren tachtig. Een knap staaltje detective vermengd met wat waargebeurde feiten om het drama wat extra op te voeren.

★★★★☆

The Gold is te zien bij NPO Start.