'Supersex': niet voor tere zieltjes

'Supersex': niet voor tere zieltjes

Onbeschaamd pornografisch biografie over het losbandige én glamoureuze leven van seksgod Rocco Siffredi.

Regie: Francesco Carrozzini, Francesca Mazzoleni, Matteo Rovere | Cast: Alessandro Borghi (Rocco), Adriano Giannini (Tommaso), Jasmine Trinca (Lucia), David Kammenos (Jean-Claude), Linda Hardy (Denise), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 42-55 minuten | Jaar: 2024

Iedereen zal het met rooie oortjes ontkennen, maar we weten allemaal wie hij is: Rocco Siffredi, pornoster van beroep en eigenaar van een pielemuis die zich kan meten met de broekspijp-anaconda van Ron Jeremy. Gebaseerd op het leven van de Italiaanse Rocco Antonio Tano volgt de zevendelige serie Supersex de hobbelige weg naar succes in seks en de doorbraak van het alter ego Rocco in de keiharde wereld van lichte zeden.

Je kan het onderwerp mooier maken dan het is, maar Supersex is gewoon porno. Smaakvolle porno, dat wel, al zal de hoeveelheid nakend vlees voor sommigen te overdadig of zelfs ongemakkelijk zijn. Lust is echter lastig over te brengen zonder vorm van obsceniteit en de biografie van een pornoacteur brengt nou eenmaal onzedelijke anekdotes met zich mee. Toch weten de makers van Supersex dit knap te polijsten. Zie het als de ordentelijke Playboy tegenover het vieze blaadje met aangekoekte pagina’s onder het matras van je broer. Wereld van verschil, maar de strekking is hetzelfde. Seks, stiekeme fantasietjes, lamme rechterhand.

Niet helemaal strokend met porno, maar de cast van Supersex bevat vrij alledaagse verschijningen. Doorsnee mensen met een middelmatig uiterlijk, met slechts hier en daar een uitschieter naar appetijtelijk. Er is goed gekeken naar de tijdgeest en de destijds heersende standaard voor mooi, waardoor de serie niet voelt als een afgekeken trucje van het evenzo pikante, maar veel geliktere Pam & Tommy. Met Supersex wordt het podium vooral gegeven aan de Italiaanse bekenden Borghi en Giannini. Een gouden duo met een fantastische dynamiek en onvervalst, mediterraans temperament.

Over hoe de persoon Rocco in Supersex wordt neergezet zijn de meningen verdeeld. Heel erg verdeeld. Want Rocco staat nogal bekend om zijn niet bepaald zachtzinnige liefdeskunsten en zijn standaard voor passie grenst vaak aan het gewelddadige. Neerbuigend en dominant laat hij vrouwen alle hoeken van de kamer zien. Uiteraard is een slaafs spelletje deel van de pret, maar in films waarin Mister Supersex de hoofdrol speelt staat brute onderdanigheid bijna altijd centraal. En het is waar, in Supersex wordt de seksindustrie inderdaad flink geromantiseerd. Want kwade tongen beweren zelfs dat porno onder onderdrukking valt.

Supersex doet heel wat stof opwaaien en eigenlijk alleen al om die ophef zou je deze serie moeten bekijken. Mits je tegen een stootje kan. Want als je al een kruisje slaat bij het zien van vibrators in de Hema-folder, laat deze serie dan lekker voor wat zij is. De oudste hobby ter wereld wordt namelijk zeer grafisch in beeld gebracht; de serie schuwt fallus noch flamoes. Supersex is dus nogal 'in your face', maar voor sommige stouterds zal dat waarschijnlijk juist de allure zijn.

★★★☆☆

Supersex is te zien bij Netflix.