Blu-ray review: 'Westworld' seizoen 1

Blu-ray review: 'Westworld' seizoen 1

Prachtige uitgave van de nieuwe Game of Thrones.

Cast: Evan Rachel Wood (Dolores Abernathy), Thandie Newton (Maeve Millay), James Marsden (Teddy Flood), Jeffrey Wright (Bernard Lowe), Ed Harris (Man in Black), Anthony Hopkins (Dr. Robert Ford) e.a. | Jaren: 2016 - heden | Zender: HBO

Nu het einde van Game of Thrones langzaam naderbij komt, is het voor HBO tijd om de blik vooruit te werpen en te zoeken naar alternatieven. Niet alleen werkt het daarom aan vijf verschillende spin-offs, ook maakte het de serie Westworld. Dat is een intellectueel drama, vol seks en geweld, precies zoals we dat van HBO gewend zijn. Sinds kort ligt de Blu-ray en Dvd-uitgave van het eerste seizoen in de Nederlandse winkel.

De serie Westworld speelt zich af in de toekomst, al weten we niet wanneer precies. Mensen kunnen naar het pretpark Westworld reizen, dat het wilde westen nabootst. Daar kunnen gasten zonder zich zorgen hoeven te maken, helemaal doorslaan. Ze kunnen de aanwezige robots - die er precies zo uitzien als echte mensen - vermoorden, verkrachten en avonturen met hen beleven. Maar er gaat iets mis en dat vormt het uitgangspunt van het eerste seizoen.

Westworld heeft het potentieel om de volgende Game of Thrones te worden. De serie trok het meeste aantal kijkers naar HBO in de Verenigde Staten sinds in 2014 True Detective van start ging. Verder is de show voornamelijk positief ontvangen door critici, die vooral de visuele effecten, verhaallijnen en het acteerwerk op prijs konden stellen.

Blu-ray: Westworld seizoen 1 Limited Edition | Aantal schijven: drie Blu-rays | Tijdsduur: 10 x 42 minuten | Beeld: 16x9 | Geluid: DTS-HD Master Audio 5.1: Engels, Frans, Portugees, Spaans | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans & meer | EAN: 5-051888-227367 | Release: november 2017 | Met dank aan: Warner Bros.

Westworld wordt aangeleverd in een verpakking zoals we die vaker willen zien. Er zit duidelijk zorg en aandacht in en het voelt ook als iets wat die vijfenveertig euro waard is. De limited edition die we bezorgd kregen, bestaat uit een stevige slipcover, met daarin niet alleen een uitklaphoes, maar ook een tweetal boekjes. De eerste daarvan bevat uitgebreide informatie over de inhoud van elke schijf. Het tweede boekje is een bedrijfshandboek en bevat informatie oer de werking van het park en is gericht op nieuwe medewerkers. Stiekem ook best handig voor de kijker die niet zo bekend is met het materiaal. Tot slot is er nog de uitklaphoes met de drie schijven, elk los van de rest gepresenteerd.

De productie van Westworld is ontzettend duur geweest. Dat zie je aan alles, want het geheel ziet er uitzonderlijk realistisch uit. De omgevingen van het park reiken ver, waar de industriële omgevingen van Delos juist een stuk strakker en futuristischer in elkaar zitten. Het geheel ziet er gedetailleerd en erg mooi uit, met kleurgebruik dat past bij de locaties. Verder zie je de kleinste details, van kleine haartjes op de huid van acteurs tot kleine imperfecties op hun huid.

Niet alleen de beelden zijn van uitzonderlijk hoog niveau, ook de audio is erg goed. Het bereik is zeer dynamisch, met verschillende typen geluid. Zo hoor je vaak veel omgevingsgeluiden die goed uit de luidsprekers komen en erg mooi klinken. Muziek is ook goed en dialoog klinkt helder.

Er zitten flink wat extra's op de uitgave. We zetten ze voor je op een rijtje. Realizing the Dream: First Week on the Set of Westworld kijkt in tien minuten tijd naar de ontwikkeling van de serie en de opnames. Imagining the Main Title is een featurette van een kwartier die bestudeert waarom men koos voor deze openingscredits. The Key to the Chords besteedt tien minuten aan de muziek en hoe die invloed heeft op de serie.

Iets meer standaard, maar wel memorabel is Gag Reel. Leuker is Welcome to Westworld, dat in tien minuten kijkt naar de serie en de oorsprong ervan. Crafting the Narrative is gezien de moeizame ontwikkeling van de serie interessant om naar te kijken en duurt een half uur. An Invitation to the Set toont in een paar minute de cast en crew.

About the Series is weer leuker en introduceert de serie en de hoofdpersonen. Reality of A.I.: Westworld is verder mooi en kijkt in vijf minuten tijd naar de verschillende personages en hun AI. The Big Moment "Featurettes" bestaat uit vijf delen en kijkt naar wat interessante ontwikkelingen in afzonderlijke afleveringen.

Westworld krijgt een tweede seizoen van eveneens tien afleveringen, dat in de loop van 2018 op HBO te zien zal zijn. Wanneer precies weten we nog niet, maar het moet in het begin van het jaar zijn - naar het schijnt in de lente.