Dvd review 'NCIS' (S14) - het succes houdt aan!

CBS blijft scoren met deze politieserie.

Bedenker: Donald P. Bellisario | Don McGill | Cast: Leroy Jethro Gibbs (Mark Harmon), Anthony DiNozzo (Michael Weatherly), Abby Sciuto (Pauley Perrette), Donald "Ducky" Mallard (David McCallum), Timothy McGee (Sean Murray) e.a. | Uitzending serie: 2003 - heden | Tv-zenders: CBS | SBS

Met ondertussen vijftien seizoenen is NCIS de op zes na langst draaiende gescripte serie in de States. En dat is niet geheel raar. Zeker de meest recente seizoenen is de actie-/politieserie een kijkcijferkanon met bij het veertiende seizoen gemiddeld 11,4 miljoen Noord-Amerikaanse kijkers bij de debuutuitzending. Tel daarbij de spin-offs op en je hebt één van de succesvolste tv-series ooit.

Onlangs gaf Universal seizoen 14 uit op Dvd, met een flinke reeks extra's. Hieronder eerst een promotrailer en de synopsis.

In dit seizoen komen Special Agent Leroy Gibbs van het Major Case Response Team nog steeds in actie waar en wanneer er een misdrijf wordt gepleegd met een link naar de Amerikaanse marine. De nieuwe agenten Nicholas Torres en Alexandra Quinn het team versterken. Clayton Reeves, de MI6 agent, staat het team ook bij wanneer het om een zaak gaat met internationale repercussies. Van terroristen en huurmoordenaars tot cyber-aanvallen en anti-overheid milities, geen bedreiging is te groot voor het heldhaftige team van NCIS die er alles aan doen om Amerika een veilige plek te maken.

Uitgave: NCIS - Seizoen 14 | Aantal discs 6 x Dvd | Afleveringen: 24 x ca. 43 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5053083137274 | Release: maart 2018 | Met dank aan: Universal Pictures

De zes schijven van deze Dvd-uitgave van het veertiende seizoen van NCIS zitten vastgeklikt in een doorzichtige Dvd-keepcase. In de hoes staan per disc de titels en synopsissen van de afzonderlijke 24 afleveringen aangegeven. Ook staat duidelijk vermeld waar welk bonusmateriaal is terug te vinden. Netjes!

De 24 afleveringen staan verspreid over de zes schijven. Als er wordt gekeken naar het vertoonde beeld dan is deze niet direct slecht, maar opvallend mag het ook niet genoemd worden. De serie heeft een redelijk hoog soapgehalte en dit vertaalt zich door in de weergave. De serie is vluchtig geschoten en doet niet heel filmisch aan. De standard definition-weergave is vrij flets, met een verhoudingsgewijs nette scherpte. Wel is er hier en daar wat lichte blokvorming te zien. In tegenstelling tot eerdere seizoenen is er nu wel een surround geluidstrack aanwezig, dolby digital 5.1. Al met al redelijk degelijk, maar zoals gezegd niet echt opvallend.

Flink wat extra's
Opnieuw krijgt een uitgave van NCIS redelijk wat bonusmateriaal. Zo is er een scriptgesprek voor de aflevering 'Nonstop' te bekijken en een uitgebreide blik op de realisatie van het veertiende seizoen in de extra 'Above Board: A Look At Season 14'. Ook is er een blik op de nieuwe agenten in de serie (The New Agents) en een 'Tribute to Gary Glasberg'. Glassberg was de showrunner van de serie. Hij overleed in 2016 op 50 jarige leeftijd. Ook zijn er tracks met audiocommentaar en kun je kijken naar Paradox Box, Part II. Dit is het tweede deel van de cross-over met NCIS: New Orleans.

Einde nog (lang) niet in zicht
Het vijftiende seizoen bestaat opnieuw uit 24 afleveringen en deze wordt eind mei afgerond op CBS. De zender heeft al een zestiende seizoen besteld voor de hoofdserie. Ook de spin-offs NCIS: Los Angeles en NCIS: New Orleans draaien nog.

Hieronder een promo voor een van de afleveringen van het huidige seizoen 15: