Blu-ray review 'The Walking Dead' (S8) - één van de laatste seizoenen?

Ricks laatste volledige seizoen.

Bedenker: Frank Darabont | Cast: Andrew Lincoln (Rick Grimes), Chandler Riggs (Carl Grimes), Lauren Cohan (Maggie Greene), Norman Reedus (Daryl Dixon), Danai Gurira (Michonne), Melissa McBride (Carol Peletier), e.a. | Uitzending: 2010 - heden | Tv-zenders: AMC

Eerder deze maand debuteerde het negende seizoen van The Walking Dead. Dit seizoen moet niet alleen het roer omgooien gezien teruglopende kijkcijfers, ook laat dé held uit de zombieserie zich voor het laatst zien, in slechts alleen de eerste seizoenshelft. In seizoen 8 was Rick Grimes (Andrew Lincoln) uiteraard nog wel te zien, al moet hij wel een fikse tegenslag verwerken. Ook moeten hij en zijn groep zien te overleven in de wereld van Negan.

Entertainment One heeft het seizoen 8 uitgegeven in High Definition. Hieronder een blik op de uitgave, met als eerste de trailer en synopsis.

In seizoen 8 leven Rick Crimes en zijn groep nu al een lange tijd onder het brute regime van Negan en zijn troepen, waardoor zij weten hoe gewelddadig de wereld kan zijn. Samen met de Hilltop en het Koninkrijk, de Alexandriërs en zijn eigen groep overlevenden besluit Rick om terug te vechten. De Redders van Negan zijn met meer en beter uitgerust, maar Rick laat zich niet tegenhouden en vecht samen met de anderen voor een betere toekomst.

Titel: The Walking Dead - Seizoen 8 | Aantal discs 6 x Blu-ray | Speelduur: 16 x ca. 41 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 8713045249762 | Release: oktober 2018 | Met dank aan: Entertainment One

De zes schijven van deze Blu-ray uitgave van het seizoen 8 van The Walking Dead zitten vastgeklikt in een iets dikkere Blu-ray stackcase, met daaromheen een vergelijkbare insteekhoes. Achter op de hoes staan de extra's vermeld, maar in de hoes jammer genoeg geen details over de content van de discs. Wel een foto van Rick en Michonne.

Het blijft toch jammer dat bepaalde High Def-uitgaven niet het maximale eruit halen. En dit blijkt vaak het geval bij de uitgaven van The Walking Dead. Wat betreft scherpte en kleur ziet het er ruim voldoende uit, maar er ligt een te dikke laag ruis over het beeld. Dit zorgt helaas voor een mindere weergave. Dit had waarschijnlijk wel beter gekund. Het is namelijk niet met opzet gedaan door de makers. Het geluid komt via een standaard DTS-HD 5.1 track op de kijker af. De track doet ruimtelijk en natuurlijk aan, al ligt de nadruk vaak op de doorlopende dialoog tussen de verschillende personages.

Bonus
Entertainment One heeft een mooie reeks extra's toegevoegd. Zo zijn er verschillende afleveringen met audiocommentaar en zijn bepaalde episodes verlengd. Ook zijn de Inside The Walking Dead video's toegevoegd. Daarnaast zijn er enkele featurettes, met The Making of The Walking Dead. Hierin wordt logischerwijs gekeken naar de realisatie van de serie. Ook is er de extra In Memoriam waarin wordt ingezoomd op de personages die dood gingen in seizoen 8. The Price of War kijkt naar de morele verschillen tussen de Rick, Negan en King Ezekiel.

Seizoen 9 al van start!
De ontvangst van het nieuwe seizoen is netjes. Rotten Tomatoes noteert op dit moment 98%, na tien reviews. Het achtste seizoen moest het nog doen met 66%, na 15 reviews. De aftrap op 7 oktober was wat betreft de kijkcijfers een regelrecht drama. Met 6,1 miljoen Noord-Amerikaanse kijkers naar de debuutuitzending werd er zelfs onder het aantal gescoord van seizoen 2. Alleen het eerste seizoen noteerde minder kijkers, met 5,4 miljoen kijkers. Hieronder een promo voor seizoen 9: