search
Meer tegenslag voor Netflix?
Series / Streaming-diensten

Meer tegenslag voor Netflix?

Einde van overeenkomst Netflix met CBC in zicht? Het zou een nieuwe klap zijn voor de populaire streamingdienst...

Met de komst van enkele nieuwe streamingdiensten in de komende maanden zal er ongetwijfeld heel wat veranderen binnen het streaming landschap. In het bijzonder Netflix zal rekening moeten houden met niet alleen de nieuwe concurrentie, maar ook met bestaande overeenkomsten die mogelijks niet meer zullen worden verlengd. Onder meer de overeenkomst die eerder tot stand kwam tussen Netflix en CBC lijkt nu in het gedrang te komen.

Het was de CEO van CBC, namelijk Catherine Tait welke in een recent interview heeft aangegeven dat de bestaande overeenkomst tussen CBC en Netflix mogelijks niet meer zal worden verlengd. Het was deze overeenkomst die aan de basis lag van het verschijnen van titels op Netflix zoals Anne with an E en Alias Grace. Het zou zomaar kunnen dat deze projecten de laatste van hun soort zijn. In het interview liet Tait alvast het volgende optekenen:

"We gaan geen overeenkomsten maken of in stand houden die op lange termijn onze industrie of ons bedrijf schade kunnen toebrengen. Verschillende landen hebben door de jaren heen bepaalde overeenkomsten gesloten zoals wij hebben gedaan met Netflix. Echter, na verloop van tijd hebben we vastgesteld dat we in plaats van zelf een bepaalde groei te realiseren, we vooral hebben bijgedragen aan de groei van partijen als Netflix en Amazon. Daar moet verandering in komen."

Nieuw verlies
De beslissing van CBC om wellicht niet meer verder te gaan met Netflix als partner is een zoveelste opdoffer voor de streamingservice. Eerder liet met name Disney reeds optekenen dat ze haar content van Netflix zou afhalen met als doel om deze op haar eigen streamingdienst aan te gaan bieden. Bovendien verscheen vorige week ook nog het bericht dat Disney er voor had gekozen om alle advertenties van Netflix te verbannen van de netwerken waar ze eigenaar van is. Dit zorgt er onder meer voor dat Netflix niet kan adverteren tijdens de Oscars van 2020.

Dit nieuwsbericht is het zoveelste bewijs dat netwerken en andere entertainment bedrijven er steeds vaker voor gaan kiezen om hun content onder een eigen dienst aan te bieden. Eén ding staat in ieder geval vast, Netflix voelt nu al, nog voor de lancering van Apple TV+ en Disney+ de hete adem van de concurrentie!
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen