Ons nieuws van zondag 19 oktober 2014

Tv-serie op Blu-Ray: Dracula (seizoen 1)

Ondanks de prima cast en visuele hoogstandjes kon de gecancelde serie het niet waarmaken.

Schrijvers: Cole Haddon | Cast: Jonathan Rhys Meyers (Alexander Grayson), Jessica De Gouw (Ilona), Thomas Kretschmann (Abraham Van Helsing), Victoria Smurfit (Lady Jayne Wetherby), Oliver Jackson-Cohen (Jonathan Harker), Nonso Anozie (R.M. Renfield), Katie McGrath (Lucy Westenra), e.a. | Uitzending serie: 2013 | Tv-zenders: NBC / Sky Living

Over vampiers worden aan de lopende band films en series geproduceerd. Afgelopen jaar deed de zender NBC een poging met de serie Dracula, een Brits/Amerikaanse productie van onder meer de studio Carnival Films. Dit is de partij achter de hit-serie Downton Abbey. Het is dan ook niet raar dat deze Dracula-serie zich in de negentiende eeuw afspeelt. Hoofdrollen werden ingevuld door onder meer Jonathan Rhys Meyers (Alexander Grayson), Jessica De Gouw (Ilona) en Thomas Kretschmann, die de rol invulde van Abraham Van Helsing.

Een enorm succes werd de serie uiteindelijk niet. In de States wist de eerst aflevering nog bekeken door ruim vijf miljoen kijkers. Dit aantal nam al snel af en na tien episodes waren er nog zo'n drie miljoen kijkers over. Dit resulteerde erin dat NBC de stekker uit de serie trok. Op de IMDb scoort het enige seizoen een redelijke 7,5, maar op Rotten Tomatoes (52%) en Metacritic (55/100) is het ontvangst meer verdeeld. Eerder deze maand verscheen de serie op een nette Blu-Ray uitgave.

Seizoen 1
Het is 1896, Dracula komt aan in het Victoriaanse Londen als Alexander Grayson "“ een knappe en charismatische Amerikaanse industrieel die beweert dat hij moderne wetenschap komt schenken aan de Victoriaanse maatschappij. In werkelijkheid heeft hij zich verbonden met zijn grootste vijand, Van Helsing, om brute wraak te nemen op de oude fundamentele samenleving die zijn geliefde vrouw Ilona 400 jaar geleden heeft vermoord: Ordo Draco. Maar Grayson had niet verwacht om oog in oog te komen staan met de prachtige medische studente Mina Murray, die verbazingwekkend genoeg, een reïncarnatie lijkt te zijn van Ilona. Het lot gooit roet in de doordachte plannen van Dracula, Grayson krijgt te maken met de verleiding van sterfelijk geluk en na eeuwen te hebben gewijd aan wraakgedachtes zal Dracula worden uitgedaagd om te ontdekken of hij ooit weer lief kan hebben.

Blu-Ray: Dracula - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Blu-Ray | Afleveringen: 10 x ca. 43 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Deleted scenes | New Blood | Creating the World of Dracula | Dracula Rising "“ Animated Series | Van Helsing's Lost Tapes | EAN: 5053083014315 | Release: oktober 2014 | Met dank aan: Universal Pictures

De twee schijven van deze Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen van Dracula zitten verpakt in een standaard Amaray Blu-Ray keepcase. Op of in de hoes of op de schijven worden geen details prijsgegeven over de afzonderlijke afleveringen, ook niet over de locatie van de extra's.

Visueel ziet de serie er netjes uit. Om een filmisch effect mee te geven is er een lichte laag grain zichtbaar en dit pakt erg netjes uit. Ook met het wat duistere kleurenpalet en de scherpte zit het goed. Iets minder zijn de vele donkere scènes. Ondanks dat Universal op dit punt vaak gedegen schijven aflevert, toont het beeld te donker. Hierdoor vallen de details iets te veel weg in de achtergrond. Heel storend is dat overigens niet en dit kan uiteraard ook aan de opnames liggen. De DTS-HD track klinkt netjes met de nodige surround effects en volop muzikale ondersteuning.

Zowaar een paar leuke extra's
Ondanks dat de serie al gecanceld is, heeft Universal een complete uitgave opgeleverd. Zo zijn er op de eerste schijf drie verwijderde scènes te zien, helaas niet begeleid met audiocommentaar. De ruim tien minuten durende featurette 'New Blood' zoomt met name in op de complete serie, waarbij er vooral veel beelden uit de serie zelf te zien zijn, die omlijst worden met interviews en beelden van achter de schermen. De extra 'Creating the world of Dracula' zit niet veel anders in elkaar, al wordt er meer gefocust op de sets, kledij en rekwisieten die de serie er visueel in ieder geval erg netjes doen laten uitzien.

De tweede schijf herbergt ook enkele verwijderde scènes. Daarnaast zijn de speciale geanimeerde web-afleveringen 'Dracula Rising' te bekijken. Dit zijn korte en best fraaie animatiefilmpjes die dienen als prequel op de hoofdserie. Er wordt ingegaan op de herkomst van het hoofdpersonage. De laatste extra is 'Van Helsing's Lost Tapes' waarin je een aantal experimenten kunt bekijken van het personage professor Abraham Van Helsing. Leuk gedaan en al met al nette en ook creatieve toevoegingen.

Geen toekomst
Voor wie heeft genoten van de tien afleveringen van Dracula zal balen dat NBC niet verder gaat met de serie. De reden licht uiteraard bij de kijkcijfers. Die zijn namelijk te snel gedaald doordat de serie vele kijkers niet kon boeien. Dit is best begrijpbaar. Ondanks dat Dracula visueel goed uitpakt en de acteurs overwegend ook hun best doen, is het verhaal helaas niet zo boeiend en zijn er in het genre voldoende (betere) alternatieven. Jammer, aangezien deze poging aardig had kunnen uitpakken.

Deze Blu-Ray-uitgave van het eerste en tevens enige seizoen van Dracula is verrassend compleet. Er zijn namelijk betere series die een minder complete uitgave krijgen. Het beeld en geluid van Dracula zijn netjes en er zijn zelfs een aantal aardige en creatieve extra's te bekijken die de moeite meer dan waard zijn.
TV Series op Film1
Series / Nieuws

TV Series op Film1

Film1 is niet alleen een digitaal zenderpakket dat films aanbiedt, maar ook voor tv-series ben je bij Film1 op het juiste adres.

Film1 is niet alleen een digitaal zenderpakket dat films aanbiedt, maar ook voor tv-series ben je bij Film1 op het juiste adres. Op de diverse zenders in het pakket vind je zowel nieuwe als oudere producties, variërend van populaire Amerikaanse misdaadseries tot spannende Scandinavische dramaseries. Natuurlijk kun je ook kijken naar blockbusters als 'The Hobbit: The Desolation of Smaug' of 'Toscaanse Bruiloft'. Probeer Film1 nu de eerste drie maanden voor slechts €5 per maand!

Mammon (Seizoen 1)
Deze spannende Noorse dramaserie volgt Peter Verås, een starre journalist voor één van de meest gerespecteerde kranten in het land. Wanneer hij van een anonieme krant een tip ontvangt over een grootschalige fraudezaak bij een bekende multinational, raakt hij verstrikt in een complex mysterie. Een groot gedeelte van de politieke en financiële elite in Noorwegen blijkt hierbij betrokken en bovendien leidt al het bewijs naar zijn eigen broer. Hoe ver kan hij gaan als journalist om de waarheid naar voren te krijgen? Mammon is gemaakt door de producent NRK, die eerder de misdaad/komedieserie Lilyhammer maakte voor Netflix.

Crossing Lines (Seizoen 2)
In Crossing Lines worden de hoofdrollen gespeeld door de William Fichtner ('The Dark Knight'), Marc Lavoine ('The Good Thief') en Hollywoodveteraan Donald Sutherland (o.a. Mash). De serie is geproduceerd door de makers van de populaire misdaadserie Criminal Minds en volgt een internale politie-eenheid die actief is in Europa.

Manhattan (Seizoen 1)
ManhattanManhattan is een nieuwe Amerikaanse tv-serie, waarin de levens van een groepje wetenschappers en hun gezinnen centraal staan. Samen werken ze in een geheim dorpje midden in de woestijn aan de allereerste atoombom. Er rust een grote druk op deze groep, aangezien hun meegereisde gezinnen van niets weten.. Eén van de hoofdrollen wordt gespeeld door de Nederlandse actrice Katja Herbers, bekend uit de films 'Süskind' en 'Loft'.

Once Upon a Time (Seizoen 4, vanaf 18 november)
De 28-jarige Emma Swan verhuist naar het magische stadje Storybrooke, wanneer ze wordt benaderd door haar tienjarige ter adoptie afgestane zoontje Henry. Hij verteld haar dat ze de verdwenen dochter is van het sprookjesfiguur Sneeuwwitje en haar Sprookjesprins. Hierop besluit ze te verhuizen om met haar ouders in contact te komen en de waarheid te achterhalen.

Utopia (Seizoen 1)
Wat gebeurt er wanneer een groep doodnormale mensen plotseling een boek ontvangt met hierin een voorspelling van de grootste rampen uit de afgelopen honderd jaar? In de sciencefictionserie Utopia zien we hoe deze groep wordt achtervolgd door de geheime organisatie 'The Network', die tot het uiterste gaan om dit boek te heroveren.

Peaky Blinders (Seizoen 1)
Peaky Blinders is gebaseerd op de gelijknamige gangsterbende, die vlak na de Eerste Wereldoorlog de straten van Birmingham onveilig maakten. Cillian Murphy speelt de leider van deze bende, waarvan de leden te herkennen zijn aan de scheermesjes die zij in hun petten naaien. In het aankomende tweede seizoen van deze tv-serie zal ook Tom Hardy te zien zijn, eerder speelde hij en Murphy samen in de films 'Inception' en 'The Dark Knight Rises'.

The Red Road (Seizoen 1, vanaf 13 november)
Jason Momoa (Game of Thrones) speelt in The Red Road de leider van een indianenstam die het aan de stok krijgt met de sheriff van het naburige dorp (gespeeld door Martin Henderson). Wanneer de vrouw van deze sheriff betrokken raakt bij een afschuwelijk "ongeluk", besluit hij een risicovol pact te sluiten met deze stam.

Revenge (Seizoen 4, vanaf 18 november)
The Hamptons is een prestigieuze en exclusieve plaats aan de kust vlakbij New York. De ouders van het hoofdpersonage Emily Thorne (Emily VanCamp) woonden hier totdat hun familie werd geruïneerd door de kille buren. Op haar achttiende besluit ze terug te verhuizen naar The Hamptons om wraak te nemen op de geesten uit haar verleden..

Thicker Than Water (Seizoen 1)
Drie totaal van elkaar vervreemde kinderen krijgen plots weer met elkaar te maken, wanneer hun moeder overlijdt en ze het familiepension erven. De overleden moeder runde dit pension samen met haar zoon Oskar, die vlak voor de nieuwe seizoensopening opnieuw oog in oog komt te staan met zijn zus Jonna en broer Lasse. Het gehele seizoen moeten zij samen het pension runnen om aanspraak te maken op de erfenis. Thicker Than Water is geschreven door de scenarioschrijver van Wallander en geproduceerd door de maker van de boekverfilming 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween'.

Lady Murasaki gevonden voor 'Hannibal' seizoen 3
Series / Nieuws

Tao Okamoto speelt het personage uit Thomas Harris' boek Hannibal Rising.

Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.

De opnames voor het derde seizoen van de geliefde serie Hannibal zijn ondertussen gestart. De website Deadline weet te melden dat de Japanse actrice Tao Okamoto is aangetrokken voor de rol van Lady Murasaki, een personage uit Thomas Harris' boek "Hannibal Rising".

Murasaki is in het boek een tante van Hannibal Lecter, in de serie gepeeld door Mads Mikkelsen. Voor de serie krijgt het personage een lichte aanpassing. Zo zou Murasaki een meer beschadigde relatie hebben met Lecter.

In het derde seizoen slaat Lecter op de vlucht naar aanleiding van het bloedbad dat zich voltrok aan het einde van het tweede seizoen. Een klopjacht onder leiding van Will Graham (Hugh Dancy) en de FBI brengt hen naar Europa.

Tao Okamoto was een tijdje terug nog te zien in de superheldenfilm The Wolverine (2013).