Stephen King staat bekend om zijn gruwelijke verhalen vol bovennatuurlijke dreigingen, maar zijn favoriete boek komt uit een heel ander genre. Geen horror of suspense, maar uitgestrekte vlaktes, galopperende paarden en de geur van stof en zweet. King's meest geliefde roman is een western, en die kreeg ook nog eens een uiterst succesvolle tv-bewerking.
King's favoriete boek is Lonesome Dove van Larry McMurtry. De roman verscheen in 1985, won de Pulitzerprijs voor fictie en werd vier jaar later bewerkt tot een vierdelige miniserie. Volgens King is het boek "waarschijnlijk het beste wat ik ooit heb gelezen."
Klassieke western vol morele dilemma’s
De serie Lonesome Dove volgt de voormalige Texas Rangers Augustus McCrae en Woodrow Call. Ze wonen in het afgelegen grensstadje Lonesome Dove, waar hun rustige bestaan plots verandert als een oude bekende hen overhaalt naar Montana te gaan. Onderweg krijgen ze te maken met geweld, verlies, liefde en hun eigen verleden.
De serie geldt als een van de beste westerns ooit gemaakt en scoort een magnifieke 8,3 op IMDb. Met hoofdrollen voor onder anderen Robert Duvall en Tommy Lee Jones werd Lonesome Dove geprezen om zijn genuanceerde personages en realistische uitbeelding van het Wilde Westen.
Van miskend idee tot Emmy-magneet
De weg naar het scherm was overigens niet zonder obstakels. Producent Suzanne de Passe kocht de rechten al vóór publicatie, maar geen enkele zender wilde instappen. Pas na het winnen van de Pulitzerprijs kwam CBS alsnog over de brug. Het resultaat: 19 Emmy-nominaties (waarvan 7 gewonnen) en twee Golden Globes.
Lonesome Dove is in Nederland momenteel helaas nergens te zien.
Een vermiste zoon vormt het begin van een reeks gespannen zoektochten in Alert: Missing Persons Unit. De serie werd in de VS uitgezonden door FOX en kreeg ook in Nederland een kans via Viaplay en Apple TV. Toch bleef het succes beperkt, ondanks drie seizoenen en een sterk concept dat elke aflevering draaide om een nieuwe vermissingszaak.
De serie volgt politieagent Nikki Batista, die zich aansluit bij de vermiste personen-eenheid van Philadelphia na de verdwijning van haar eigen zoon. Samen met haar ex-man en collega Jason werkt ze aan uiteenlopende dossiers, terwijl ze ondertussen ook probeert grip te krijgen op haar eigen trauma. De twist komt wanneer er zes jaar later een aanwijzing opduikt dat hun zoon mogelijk nog leeft.
Iedere zaak is persoonlijk
Alert was een mooie combinatie van wekelijkse zaken en een langlopend mysterie, maar de serie wist nooit echt door te breken bij het grote publiek. De kijkcijfers daalden met elk seizoen, wat uiteindelijk leidde tot deze annulering.
In Nederland was Alert te volgen via Viaplay, maar ook via Apple TV kon je afleveringen los kopen of huren. De serie werd nooit gelicentieerd aan grote streamers zoals Netflix of HBO Max, wat de zichtbaarheid natuurlijk niet verder hielp.
Geen vierde seizoen
FOX besloot na drie seizoenen te stoppen met de reeks. “Het publiek vond zijn weg niet naar deze serie, ondanks sterke acteerprestaties,” aldus het officiële statement. Daarmee komt er een einde aan een serie die thematisch best wat te bieden had, maar het kijkerspubliek niet wist vast te houden.
Een vierde seizoen van The White Lotus is in de maak, en mogelijk met een opvallende nieuwe gast: Lisa Kudrow. De actrice liet weten dat ze openstaat voor een rol in de populaire HBO-serie. Daarmee ligt de bal nu bij bedenker Mike White.
Tijdens een interview werd Kudrow gevraagd of ze interesse zou hebben in een rol in seizoen 4 van The White Lotus. Zonder aarzelen antwoordde ze: "Werken met Mike White? Ja. Ik hou van Mike White. Ik heb met hem op een feestje gehangen." Kudrow roemde ook zijn film Brad’s Status, en vertelde dat ze hem daarover zelfs een mail stuurde.
Voorzichtig enthousiasme
Kudrow nuanceerde haar potentiële deelname wel iets: "Misschien ben ik helemaal niet zijn smaak. Dat mag ook." Ze gaf aan dat ze soms wel huiverig is voor te duistere rollen en je weet natuurlijk nooit wat The White Lotus voor je in petto heeft.
Hoewel HBO nog geen officiële casting voor seizoen 4 heeft aangekondigd, is de serie wel al bevestigd. Mike White liet eerder weten dat hij qua locatie en toon iets anders wil proberen. "Voor het vierde seizoen wil ik af van dat eeuwige beeld van golven tegen rotsen," zei hij cryptisch. Toch laat hij een vast thema in het verhaal echt niet los: "Er is altijd ruimte voor meer doden in de White Lotus-hotels."
Waar het nieuwe seizoen zich zal afspelen en wie er allemaal meer zullen inchecken, blijft vooralsnog onbekend. Alle eerdere afleveringen van The White Lotus zijn te streamen via HBO Max.
Nine Perfect Strangers was in 2021 te zien als tv-bewerking van het gelijknamige boek van Liane Moriarty. De serie werd goed bekeken en er kwam akkoord voor een tweede seizoen. De productie staat op de vijfde plaats in de Top 10.
Het tweede seizoen wordt geregisseerd door Jonathan Levin en Anthony Byrne. In de hoofdrollen zijn Nicole Kidman, Stanley Tucci, Christine Baranski, Murray Bartlett, Annie Murphy, Henry Golding, Lena Olin, Lucas Englander, Dolly de Leon, Maisie Richardson-Sellers, Aras Aydin, Walton Goggins en Mark Strong te zien.
Ontvangst
Jammer genoeg is de ontvangst door critici en kijkers er niet beter op geworden. Op de Tomatometer staat de waardering van 48%, terwijl de Popcornmeter een trieste 45% laat zien.
Critici schrijven: "'Nine Perfect Strangers' toont de bedenkelijke terugkeer van de psychedelische koningin Masha en haar nieuwe club socialites. Het tweede seizoen wordt hiermee definitief een tweederangs ingezakt hoopje ellende".
Waar te zien?
Nine Perfect Strangers kun je streamen op Prime Video.
Synopsis: Masha (Kidman) is een retraite voor de hogere maatschappelijke klasse begonnen, na een traumatische gebeurtenis uit haar verleden. In het tweede seizoen zet zij een nieuwe retraite op in de Oostenrijkse Alpen en selecteert negen nieuwe kandidaten.
Verschijnt op: Zondag 8 juni | Release: Seizoen 1 | Genre: Misdaad / Documentaire | Kijk op: SkyShowtime
Deze docuserie volgt het leven en de ondergang van Grant Amato, die werd veroordeeld voor de moord op zijn ouders en broer na een obsessieve relatie met een camgirl op het internet.
Verschijnt op: Maandag 9 juni | Release: Seizoen 1 | Genre: Misdaad / Drama | Kijk op: SkyShowtime
De macht ligt voor het grijpen wanneer twee rivaliserende misdaadfamilies botsen in een strijd die hele imperiums dreigt omver te werpen. Tussen de linies staat Harry Da Souza, een straatwijze 'fixer' die als geen ander weet hoe kwetsbaar loyaliteit is wanneer vijandige werelden elkaar raken.
Verschijnt op: Vrijdag 13 juni | Release: Seizoen 2 | Genre: Misdaad / Drama / Romantiek | Kijk op: SkyShowtime
In een multiculturele buitenwijk van Milaan komen de drie hoofdpersonen in een driehoeksverhouding en de criminaliteit terecht. Block 181 vertelt het verhaal over hun wilde liefdesleven, generatieconflicten, emancipatie en vooral over machtsstrijd.
Overige series nieuw op SkyShowtime
Hieronder de overige series die deze week op SkyShowtime verschijnen.
12 juni: Shades (seizoen 1 - aflevering 4) - Thriller / Drama - Een gerenommeerde psychiater verzamelt zes patiënten in een afgelegen kelder om hen te behandelen met zijn befaamde methode, bekend om het genezen van complexe gevallen. Maar het experiment loopt tragisch af. Een politie-inspecteur ontrafelt gaandeweg de traumatische waarheden van de patiënten.
12 juni: Happy Face (seizoen 1 - aflevering 8) - Misdaad / Drama / Biografie - Happy Face is geïnspireerd op het waargebeurde levensverhaal van Melissa Moore. Op 15-jarige leeftijd ontdekte Moore dat haar geliefde vader de beruchte seriemoordenaar was die bekendstond als de ‘Happy Face Killer’.
De mededeling aan het begin van elke aflevering van Barracuda Queens dat deze serie is gebaseerd op ware feiten moet met een enorme korrel zout worden genomen. Zo'n verkondiging maakt de serie voor een bepaald publiek natuurlijk meteen een stuk aantrekkelijker, maar dit kunnen we toch echt geen true crime noemen. Op deze manier kun je ook zeggen dat de stripavonturen van Donald Duck op waarheid zijn gebaseerd, aangezien eenden echt bestaan...
De historische basis van Barracuda Queens is niets meer dan een aantal diefstallen in de jaren negentig in Zweden die werden gepleegd door redelijk welvarende burgers, waarbij in sommige gevallen gebruikte champagneglazen op de plaats delict waren achtergelaten. De criminele groep bestond volledig uit mannen, maar naar goed modern gebruik zijn die in Barracuda Queens gegenderswapt. Zo maakten we twee jaar geleden kennis met Frida, Klara, Lollo, Mia en Amina, die wel van een feestje houden maar dat alleen op illegale wijze willen bekostigen.
Het eerste seizoen van dit venijnige, soapachtige misdaaddrama eindigde met een deus ex machina, die de vijf dievegges op het nippertje uit de handen van de politie hield. De slotzin was: "Waar slaan we volgende keer toe?" In het tweede seizoen wordt duidelijk dat dat in de kunstwereld is. Verschillende peperdure schilderijen (onder andere een zelfportret van Rembrandt) wisselen onvrijwillig van eigenaar. Allemaal om de huur van een royaal appartement te bekostigen, want de meiden willen samen op zichzelf gaan wonen: "Dit is net als Friends!"
De losbandige, puberale ouders verdwijnen hiermee wat meer naar de achtergrond, maar de toon is verder nog net zo verdorven en hedonistisch als in het eerste seizoen. Iedereen is een egoïstische hufter: de kunsthandelaars, de tussenpersonen, de vriendjes en niet in het minst de protagonisten. Zonder enig moreel kompas plannen de koninginnen de kunstroven (begeleid door flashforwards, zoals het genre voorschrijft), want ze zijn het zat om 'arm' te zijn.
In het eerste seizoen zei een rechercheur: "Meisjes zoals zij hoeven niet te stelen; ze hebben alles al", maar daar denken ze zelf heel anders over. Pakken wat je pakken kan. Ze vinden het doodnormaal om uit het toilet in een restaurant de wc-eend mee te nemen, net als wegrennen voordat de rekening moet worden betaald. In hun beleving is dat eigenlijk gewoon bittere noodzaak, want tja, ze zijn arm, hè? Het volgende moment hijsen ze zich weer in de cocktailjurkjes en vloeit de champagne rijkelijk. Het tekent hun verwrongen moraal en zet de kijker aan het denken.
Barracuda Queens is enerzijds een hip verslag dat de rebelse avonturen van vijf geëmancipeerde, jonge vrouwen verheerlijkt, anderzijds (en misschien vooral) een bijtende satire over de normen en waarden van de hogere middenklasse. De serie laat zien hoe de protagonisten worstelen met hun financiën, liefdes, ouders en wetshandhavers, maar iedereen die er even bij stilstaat gunt deze dames – ondanks hun onmiskenbare charmes – geen goede uitkomst. De leden van de Zweedse bende waarop dit verhaal gebaseerd is werden uiteindelijk in de kraag gevat, maar of dat ook met Frida, Klara, Lollo, Mia en Amina gebeurt...?
Amy Sherman-Palladino werd jarenlang gezien als een betrouwbare hitmachine dankzij series als Gilmore Girls en The Marvelous Mrs. Maisel. Maar met haar nieuwste project slaat ze de plank mis. De balletserie Étoile, die nog maar net op Prime Video te zien is, wordt ondanks goede recensies alweer afgevoerd.
Zes weken na de release is het doek al gevallen voor Étoile. De serie verscheen in één keer met acht afleveringen en leek aanvankelijk een succes. Kritieken waren lovend, met 85% op Rotten Tomatoes, en ook het publiek gaf een solide waardering. Toch heeft Amazon besloten om de serie per direct te annuleren. De reden? Vermoedelijk tegenvallende kijkcijfers, al wordt de exacte reden zoals gebruikelijk niet gedeeld.
Goedgekeurd én gestopt
Opmerkelijk is dat Étoile aanvankelijk een dubbele seizoensorder kreeg van Amazon. Sherman-Palladino had dus ruimte gekregen om een langer verhaal te vertellen, met Luke Kirby en Charlotte Gainsbourg in de hoofdrollen. Het balletdrama over een cultureel experiment tussen Parijs en New York leek voldoende ambitie in huis te hebben, maar zal dat potentieel dus niet verder kunnen verzilveren.
De serie draaide om twee dansgezelschappen die hun sterdansers uitwisselen om nieuw publiek aan te trekken. De Franse prima ballerina komt naar New York, terwijl haar Amerikaanse collega het toneel in Parijs betreedt. Die opzet leverde genoeg spanning in de verhaallijn op, maar kennelijk niet genoeg waardering van de kijkers.
Herhaling van zetten
Het is niet de eerste keer dat Sherman-Palladino probeert te scoren met een balletserie. Ook New In Paradise (beter bekend als Bunheads) werd na één seizoen stilletjes beëindigd. Hoewel beide balletprojecten inhoudelijk echt wel werden gewaardeerd, krijgen ze geen breed draagvlak.
De tv-bewerking van Mass Effect begint eindelijk vorm te krijgen. De serie, gebaseerd op de succesvolle gelijknamige gamefranchise, is sinds eind 2024 in ontwikkeling bij Amazon MGM Studios. Nu is bekendgemaakt wie de dagelijkse leiding op zich neemt: een naam met ervaring in zowel sciencefiction als historische drama's.
Doug Jung is namelijk aangesteld als showrunner van het project. Jung werkte eerder mee aan de film Star Trek Beyond uit 2016 en had recent de leiding over Chief of War, een historische dramaserie met Jason Momoa in de hoofdrol. Die reeks verschijnt op 1 augustus op Apple TV+ en telt negen afleveringen.
Bekende naam aan het roer
Jung heeft een achtergrond in uiteenlopende series: hij schreef afleveringen voor onder meer Mindhunter, Banshee en Dark Blue. Ook werkte hij mee aan The Cloverfield Paradox, waarvoor hij samen met Oren Uziel het verhaal ontwikkelde. Voor de bewerking van Mass Effect werkt hij nauw samen met scenarioschrijver Daniel Casey, die eveneens als uitvoerend producent optreedt.
Op dit moment zijn er nog geen castleden bekendgemaakt. De details over het verhaal blijven eveneens geheim, al is duidelijk dat de serie zal voortbouwen op het universum uit de games.
Gameklassieker als basis
De eerste Mass Effect verscheen in 2007 en draait om Commander Shepard, een soldaat die de mensheid probeert te beschermen tegen buitenaardse dreigingen. De originele trilogie werd uitgebracht tussen 2007 en 2012, gevolgd door Mass Effect: Andromeda in 2017. Een vijfde game is in ontwikkeling, maar heeft nog geen releasedatum.
Een schoonmaakster met een medische achtergrond die in de onderwereld belandt: het klinkt als een onwaarschijnlijk verhaal, maar het vormde de kern van de serie The Cleaning Lady. De Amerikaanse remake van een Argentijnse serie groeide in korte tijd uit tot een vaste waarde binnen het misdaadgenre. Toch valt nu het doek. Na vier seizoenen stopt zender FOX de serie definitief.
Centraal staat Thony De La Rosa, een arts uit Cambodja die in Las Vegas terechtkomt in de hoop haar zieke zoon te redden. Door omstandigheden wordt ze schoonmaakster, maar dan wel voor een crimineel netwerk. Terwijl ze zich steeds verder in de illegale wereld begeeft, probeert ze haar integriteit te bewaren en haar gezin veilig te houden. De serie balanceert tussen een karakterdrama en een klassieke misdaadthriller.
Medisch talent in een criminele wereld
De hoofdrol van Thony wordt gespeeld door Élodie Yung, die bekend werd door haar rol als Elektra in Daredevil. De serie biedt meer dan alleen spanning: het legt ook de focus op migratie, bureaucratie en de offers die ouders maken. De onderliggende boodschap blijft persoonlijk, ondanks de extreme omstandigheden waarin Thony terechtkomt.
In Nederland was The Cleaning Lady te zien op HBO Max. Alle afleveringen van de inmiddels afgeronde serie zijn daar nog steeds beschikbaar. De laatste aflevering werd eerder dit jaar, in mei, uitgezonden.
Definitief afgesloten verhaal
FOX liet weten geen plannen te hebben voor een vervolg of spin-off. “We zijn trots op wat we met deze serie hebben neergezet, maar het verhaal is verteld,” aldus een woordvoerder van de zender. Daarmee komt er een einde aan een serie die steeds sterker werd, maar nooit het kijkcijferniveau van de echte grotere misdaadtitels bereikte.
Aan het einde van deze maand is het zover, dan is de ontknoping van het verhaal van Gi-hun (Lee Jung-jae) te zien. Er circuleren veel fantheorieën en dan weten we wie het bij het juiste eind had.
Tijdens de Gotham Awards deed maker Hwang Dong-hyuk echter een opmerkelijke uitspraak. IndieWire bericht dat hij ideeën heeft voor een spin-off, maar niet op de gebruikelijke manier.
Aparte categorie
Spin-offs bieden in het algemeen een voorgeschiedenis, dan wel een vervolg. Daarnaast zijn er series gemaakt die voortborduren op een bepaald personage of verhaallijn uit de oorspronkelijke serie. Niets van dit alles is echter van toepassing.
Hwang: "Als er een spin-off komt, dan wil ik een verhaal maken tussen het eerste en het tweede seizoen. Dat is een periode van drie jaar en dan kan ik laten zien wat de hoofdpersonen in de tussentijd hebben gedaan".
Verdieping
Dit intrigerende idee kan uiteindelijk tot meer verdieping leiden van het verhaal. Squid Game verkent immers thema's als kapitalisme, individualisme en de invloed van een systeem op mensen. Voor nu is het echter afwachten hoe het oorspronkelijke verhaal eindigt. Het laatste seizoen van Squid Game is vanaf 27 juni te bekijken op Netflix.
George Clooney is niet meer weg te denken van het grote scherm, maar zijn doorbraak kwam destijds met de iconische ziekenhuisserie ER. Daarin speelde hij jarenlang samen met acteur Noah Wyle, die onlangs de nieuwe ziekenhuisserie The Pitt lanceerde. Clooney heeft niets dan lof voor zijn oud-collega.
In een interview bij Late Night with Seth Meyers sprak Clooney enthousiast over zijn vriend. Hij was te gast om het succes van zijn Broadway-debuut te promoten, waarin hij schittert in de toneelversie van zijn film Good Night, and Good Luck.
Soms haat je je vrienden
Clooney noemde The Pitt een “prachtige serie” en prees Wyle als een “eervolle, getalenteerde man” die zijn rol overtuigend neerzet. De twee zijn bevriend sinds de pilotaflevering van ER en onderhouden nog altijd contact.
Tijdens het gesprek blikte Clooney terug op de pittige medische dialogen in ER, met scènes van soms twaalf pagina’s tekst zonder onderbreking. Volgens Clooney had Wyle daar nooit moeite mee: “Ik haatte hem daarom. Mensen zouden Noah moeten haten,” grapte hij.
Enorm succes
The Pitt groeide in 2025 onverwacht uit tot een groot succes en gaf het medische genre een flinke impuls. De serie wordt geroemd om de rauwe, realistische blik op het leven van artsen en verpleegkundigen op de spoedeisende hulp van het Pittsburgh Trauma Medical Hospital.
Met gelaagde personages en indringende verhaallijnen wist de serie kijkers wekenlang te boeien. Vooral Noah Wyle maakte indruk. Zijn vertolking van Dr. Michael “Robby” Robinavitch wordt alom geprezen als een van de sterkste televisieprestaties van het jaar.
James Cameron, het genie achter enkele van de meest iconische scifi- en actiefilms aller tijden, wordt algemeen erkend voor zijn baanbrekende werk aan films als The Terminator, Titanic en Avatar. Maar wat veel mensen niet weten, is dat Cameron zich buiten de filmwereld ook waagde aan televisie.
Cameron kreeg voor het eerst erkenning door het schrijven en regisseren van The Terminator (1984). Hij boekte daarna verder succes met Aliens (1986), The Abyss (1989), Terminator 2: Judgment Day (1991) en True Lies (1994), evenals met Avatar (2009) en de vervolgen daarop.
Tv-debuut
Hij regisseerde, schreef, co-produceerde en monteerde Titanic (1997), waarvoor hij Oscars won voor Beste Film, Beste Regisseur en Beste Montage. Cameron is de enige regisseur die drie films heeft gemaakt die elk meer dan 2 miljard dollar hebben opgeleverd.
Naast al deze geweldige films heeft hij ook een scifi-serie gemaakt samen met Charles H. Eglee, een van de producenten van onder anderen Dexter en The Shield. In 2000 creëerden ze de serie Dark Angel en Cameron maakte hiermee zijn debuut op televisie.
Verhaal
Jessica Alba speelt de hoofdrol als Max Guevara, wat haar grote doorbraak betekende. De serie speelt zich af in het jaar 2019 en volgt het leven van Max Guevara, een genetisch verbeterde supersoldaat die als kind ontsnapt uit een geheime militaire faciliteit.
In een dystopisch, bijna post-apocalyptisch Seattle probeert Max een normaal leven te leiden, terwijl ze wordt opgejaagd door overheidsagenten en op zoek is naar haar broers en zussen die eveneens ontsnapt zijn.
Sterke vrouwelijke personages
Max past in de traditie van sterke vrouwelijke personages in Camerons werk, zoals Sarah Connor (Terminator) en Ellen Ripley (Aliens). Cameron liet zich voor Dark Angel inspireren door de manga Battle Angel Alita (die Cameron oorspronkelijk wilde verfilmen).
De pilotaflevering had een hoog budget en werd zwaar gepromoot door de zender Fox, wat resulteerde in 17,4 miljoen kijkers. Het eerste seizoen kreeg overwegend positieve recensies en won meerdere prijzen, waaronder de People's Choice Award voor Favoriete Nieuwe Tv-drama. Alba's vertolking van Max werd ook positief ontvangen en bekroond met verschillende prijzen.
Twee seizoenen
Dark Angel kreeg een tweede seizoen, maar hoewel het eerste seizoen redelijk succesvol was, presteerde het tweede seizoen minder goed. Het verhaal kreeg kritiek vanwege nieuwe plotwendingen en de kijkcijfers daalden aanzienlijk, tot gemiddeld 6 miljoen per aflevering, wat leidde tot de annulering van de serie.
Volgens Eglee waren er plannen voor het derde seizoen. Het was de bedoeling om de verhaallijnen van seizoen één en twee samen te brengen en de mythologie van Dark Angel te onthullen. Maar de serie bleef uiteindelijk beperkt tot twee seizoenen. Toch kreeg Dark Angel een cultstatus en liet het een onuitwisbare indruk achter bij zowel fans als critici.
Kijken?
Wil je Dark Angel zien? Je kunt de serie op dit moment niet vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland, maar je kunt het wel kopen op dvd.
In 2003 bracht HBO de serie Carnivàle uit, een mysterieuze en symbolische vertelling die zich afspeelt tijdens de Grote Amerikaanse Depressie. De serie volgt Ben Hawkins, een jonge man met genezende krachten, die zich aansluit bij een rondreizend circus. Tegelijkertijd wordt het verhaal verteld van Brother Justin Crowe, een predikant met bovennatuurlijke visioenen. Hun paden lijken voorbestemd om elkaar te kruisen in een strijd tussen goed en kwaad.
Ondanks de unieke setting en het intrigerende plot, werd Carnivàle na twee seizoenen stopgezet. De serie had oorspronkelijk voor zes seizoenen aan verhaallijn gekregen, maar de hoge productiekosten en de complexiteit van het verhaal maakten het moeilijk om een breed publiek aan te spreken. Toch heeft de serie een cultstatus verworven onder liefhebbers van diepgaande en symbolische televisie.
Een visueel en thematisch meesterwerk
De kracht van Carnivàle ligt in de combinatie van historische realiteit en bovennatuurlijke elementen. De serie verkent thema's als vrije wil, voorbestemming en de eeuwige strijd tussen licht en duisternis.
Met een budget van ongeveer 4 miljoen dollar per aflevering was Carnivàle een van de duurste series van HBO op dat moment. De serie won vijf Primetime Emmy Awards en kreeg in totaal 36 nominaties, waaronder voor het script en de art direction. Desondanks bleven de kijkcijfers achter bij de verwachtingen, wat uiteindelijk leidde tot de annulering van de serie.
Petities
Na de annulering uitten fans hun teleurstelling en werden er petities gestart om de serie nieuw leven in te blazen. Hoewel deze inspanningen niet leidden tot een vervolg, blijft Carnivàle beschikbaar, waar nieuwe kijkers de serie nog altijd kunnen ontdekken. Met een IMDb-score van 8,4 blijft Carnivàle een van de meest gewaardeerde series van HBO Max.
In een tijd waarin streamingdiensten steeds sneller de stekker trekken uit series die niet meteen presteren, zijn er uitzonderingen die het tegenovergestelde bewijzen. Sommige reeksen worden ondanks torenhoge kosten wél helemaal afgemaakt. Soms vanwege prestige, soms omwille van merkwaarde, en soms gewoon omdat men simpelweg niet anders durft.
Stranger Things
Een schoolvoorbeeld is Stranger Things. Wat begon als een nostalgische horrorreeks voor tieners groeide al snel uit tot een wereldwijd fenomeen. Vanaf seizoen vier liep het budget op tot zo’n 30 miljoen dollar per aflevering, wat het op niveau van grote filmproducties bracht. Toch besloot Netflix de serie niet in te korten of voortijdig af te bouwen, maar het slotseizoen volop te financieren. De reden? Stranger Things werd strategisch gezien onmisbaar voor het platform: een serie die merchandise, licenties en wereldwijde herkenbaarheid oplevert.
The Morning Show
Ook Apple TV+ toonde zich opvallend loyaal met The Morning Show. De eerste seizoenen van deze dramaserie – met Jennifer Aniston en Reese Witherspoon – waren peperduur, met productiekosten van zo’n 15 miljoen dollar per aflevering. Toch gaf Apple meerdere seizoenen lang groen licht. De reden? Niet de kijkcijfers, maar het imago. The Morning Show moest bij lancering laten zien dat Apple meedeed in de top van de streamingoorlog. Zelfs met gematigd publiek succes blijft de serie een uithangbord voor de streamingdienst.
The Crown
Nog een voorbeeld is The Crown, het Britse koningsdrama van Netflix. De reeks kreeg van meet af aan een vijfseizoenenplan met een bijbehorend topbudget. Gedetailleerde kostuums, historische sets en een telkens wisselende cast maakten het tot een van de duurste series van het platform. Er waren seizoenen met flink lagere kijkcijfers, toch hield Netflix woord: het hele verhaal werd uitgeserveerd zoals de makers het bedoeld hadden.
Niet alles draait om cijfers
Bij alle drie de series valt op dat het besluit om door te gaan niet louter op cijfers gebaseerd is. Stranger Things bleef scoren, maar The Morning Show en The Crown hadden seizoenen waarin een daling in kijkcijfers zichtbaar was. Toch kozen hun platforms ervoor om het verhaal af te maken.
Niet uit loyaliteit aan de makers, maar vanwege de strategische waarde van de reeks binnen het aanbod. In een markt waar veel series sneuvelen, zijn deze drie het bewijs dat duur en afgemaakt soms wel samen kunnen gaan.
Bijna twee jaar nadat de implosie van de duikboot Titan plaatsvond, komt Netflix volgende week met een documentaire over de gebeurtenis. Want hoe kon dit gebeuren, en wat voor bedrijf was OceanGate?
Titan: The OceanGate Disaster is een Amerikaanse documentaire voor Netflix, geregisseerd en geproduceerd door Mark Monroe. De docu gaat over de implosie van de duikboot Titan, die plaatsvond op 13 juni 2023.
Wrak van de Titanic
De documentaire onderzoekt de implosie van de onderzeeër van het toeristische expeditiebedrijf OceanGate, die op weg was naar het wrak van de Titanic. Aan boord waren vijf inzittenden, waaronder OceanGate-CEO Stockton Rush en Titanic-expert Paul-Henri Nargeolet.
De overige drie passagiers waren de Britse zakenmannen Hamish Harding en Shahzada Dawood, en de zoon van de laatstgenoemde, die ieder $250,000 betaalden voor een plek aan boord. Alle inzittenden kwamen om het leven.
Genegeerde signalen
De film biedt een diepgaande analyse van de gebeurtenissen die tot de ramp leidden, met getuigenissen van voormalige medewerkers, audio-opnames en archiefbeelden van OceanGate. Centraal staat de ambitieuze visie van Rush, die streefde naar innovatie in de wereld van toerisme in de diepzee, maar daarbij veiligheidsrisico's compleet negeerde.
De documentaire onthult hoe interne zorgen over de constructie en het gebrek aan certificering van de onderzeeër werden weggewoven, wat uiteindelijk leidde tot de fatale ramp. Door interviews met betrokkenen en experts wordt een beeld geschetst van de cultuur van het bedrijf, waarin winst boven veiligheid werd gesteld.
Netflix
Titan: The OceanGate Disaster werd in januari 2025 aangekondigd. De wereldpremière van de documentaire vond plaats op 6 juni, waarna deze volgende week op streaming verschijnt.
Bekijk Titan: The OceanGate Disaster vanaf woensdag 11 juni op Netflix.
Game of Thrones keert terug, maar dit keer niet op het kleine scherm of in de bioscoop. Tijdens het Summer Game Fest is namelijk de game Game of Thrones: War for Westeros onthuld, waarin spelers zelf het lot van de Zeven Koninkrijken bepalen.
De game verschijnt in 2026 en wordt ontwikkeld door PlaySide Studios in samenwerking met Warner Bros. Interactive. In deze real-time strategiespel kunnen spelers kiezen uit vier facties: House Stark, House Lannister, House Targaryen of het leger van de Night King.
Strijd om Westeros
Volgens de eerste details ligt de nadruk op strategische oorlogsvoering en het smeden van tijdelijke allianties. Elke factie heeft unieke troepen en helden, waaronder draken, reuzen, infanterie en belegeringswapens. Spelers kunnen solo of in multiplayer deelnemen aan gevechten die zich uitstrekken van de Wall tot aan King's Landing.
In de trailer wordt een gevecht getoond tussen de Knight King en Jon Show, iets dat we niet zagen in de serie. Vervolgens zien we hoe Snow opstaat, met blauwe ogen. Op deze manier kunnen mensen zelf het einde van de serie bepalen. Iets dat de afgelopen jaren al vaker in online discussies is gebeurd.
Iconische momenten uit de serie
Game-regisseur Ryan McMahon zegt over het spel en de insteek: "Dit keer kijk je niet naar Game of Thrones, je speelt het. Of je nu de Starks, Targaryens, Lannisters of de Night King leidt, je beslist zelf over de toekomst van Westeros."
De officiële synopsis van het spel luidt als volgt: "Van de Wall tot King's Landing kunnen spelers zich storten op allerlei onderlinge gevechten of een langdurige oorlog voeren door de Zeven Koninkrijken, zowel solo als met anderen, waarbij elke beslissing telt en elk gevecht verdergaat. Of je nu solo of met vrienden speelt, Game of Thrones: War for Westeros geeft fans de kans om de meest iconische veldslagen en keerpunten uit de Game of Thrones-serie opnieuw te beleven, waarbij ze de politiek van het rijk manipuleren om machtige vaandeldragers te verzamelen, loyaliteit te winnen en vijanden te slim af te zijn in een veranderende machtsstrijd."
Afgelopen donderdag keerde een van de populairste series op Netflix terug met een nieuw seizoen. Seizoen 3 van Ginny & Georgia debuteerde direct op de eerste plaats in de Nederlandse Netflix Top 10. Dept Q. is naar de tweede plaats verwezen.
Het derde seizoen van Ginny & Georgia, gecreëerd door Sarah Lampert, wordt door Netflix omschreven met termen als Soapachtig, Ontroerend en Tienres. De hoofdrollen worden vertolkt door Brianne Howey, Antonia Gentry, Diesel La Torraca en nieuwkomers zijn Ty Doran en Noah Lamanna.
Degelijke ontvangst
Op Rotten Tomatoes heeft het derde seizoen een score van 67 procent op basis van 9 recensies. Op IMDb heeft de serie een gemiddelde beoordeling van 7,4/10 op basis van meer dan 92.000 stemmen.
"De ruggengraat van "Ginny & Georgia" is altijd de chemie tussen de twee hoofdrolspelers geweest. Dit onderstreept de complexe moeder-dochterrelatie die naarmate de serie vordert bijna giftig wordt," aldus Matthew Creith van TheWrap. En Poppie Platt van Daily Telegraph schrijft: "Het is het perfecte voorbeeld van de Netflix-formule: soapachtig, kitscherige pret, geleid door ongelooflijk knappe acteurs. Het is niet The Sopranos. Het is zelfs niet Gilmore Girls. Het is gewoon glimmende, verslavende escapisme."
Nu te zien
Als je Ginny & Georgia seizoen 3 graag wilt bekijken, dan is de serie nu op Netflix beschikbaar.
In seizoen 3 wordt Georgia geconfronteerd met de gevolgen van haar verleden, terwijl Ginny haar eigen weg probeert te vinden te midden van familiegeheimen en nieuwe relaties. De serie blijft de complexe dynamiek tussen moeder en dochter verkennen, met onverwachte wendingen en diepgaande karakterontwikkelingen.
Na drie seizoenen van de fantasierijke en epische serie The Wheel of Time besloot Prime Video de stekker eruit te trekken. De beslissing viel niet goed bij de fans, en inmiddels heeft ook voormalig showrunner Rafe Judkins gereageerd.
Fans zijn een campagne gestart om de serie te redden, met de hoop dat een andere streamingdienst het project wil overnemen. Judkins weet zelf niet precies waarom Prime Video tot annulering besloot, maar hij vreest dat de kans op een doorstart klein is. Toch blijft hij hoopvol.
Te vroeg gestopt
Brandon Sanderson, schrijver van de boeken waarop The Wheel of Time is gebaseerd, had zich al eerder uitgesproken. Nu laat ook Judkins weten dat hij vanaf het begin het hele verhaal wilde verfilmen. Zijn ambitie was om de boekenreeks volledig recht te doen.
Volgens Judkins werkt het verhaal net als goede televisie: het wordt beter naarmate het vordert. Dat gold volgens hem ook voor de serie. Seizoen drie werd geprezen door fans en critici, en zette de eerste twee seizoenen duidelijk in de schaduw.
Veranderende wereld
Judkins uit daarnaast zijn zorgen over de veranderende televisie-industrie. Series worden korter, het aantal afleveringen slinkt, en langlopende, karaktergedreven verhalen krijgen steeds minder ruimte.
Een overstap naar een andere dienst lijkt onwaarschijnlijk, maar Judkins blijft optimistisch. Hij herinnert eraan dat Amazon zelf ooit The Expanse redde toen SYFY ermee stopte. Misschien is er dus nog hoop voor The Wheel of Time, en voor de fans die snakken naar een passend slot.
Samuel L. Jackson maakt binnenkort zijn opwachting op de streamingdienst SkyShowtime. De gerenommeerde acteur zal niet alleen de hoofdrol spelen, maar ook optreden als uitvoerend producent van een nieuwe spin-off van de populaire serie Tulsa King, waarin Sylvester Stallone de hoofdrol vertolkt.
De spin-off krijgt voorlopig de werktitel NOLA King en speelt zich af in New Orleans. De serie is momenteel in ontwikkeling en zal worden geïntroduceerd via een gastoptreden van Jackson in het derde seizoen van Tulsa King.
Over het verhaal is nog weinig bekend
Hoewel er nog weinig bekend is over het verhaal, wordt Jacksons personage omschreven als vergelijkbaar met dat van Stallone. Verdere details over de plot, andere personages of de tijdlijn zijn nog niet vrijgegeven.
Ook is er nog geen informatie beschikbaar over wie de serie produceert of wie de showrunner zal zijn. Vooralsnog is Samuel L. Jackson de enige bevestigde naam die aan het project verbonden is.
Opnames van het derde seizoen zijn gestart
Ondertussen zijn de opnames van het derde seizoen van Tulsa King in volle gang. De productie vindt plaats in Atlanta en Oklahoma, waar de serie zich grotendeels afspeelt.
A ‘TULSA KING’ spin-off series set in New Orleans is in the works at Paramount+
In Tulsa King speelt Sylvester Stallone de rol van Dwight ‘The General’ Manfredi, een maffiabaas uit New York die na 25 jaar gevangenisstraf wordt verbannen naar Oklahoma door zijn voormalige familie.
Een nieuw crimineel netwerk ontstaat
Eenmaal daar aangekomen, bouwt Manfredi snel een nieuw crimineel netwerk op. Hij weet zich te vestigen in de onderwereld en stelt een eigen team samen om zijn invloed uit te breiden.
De originele serie is bedacht door Taylor Sheridan, die ook als uitvoerend producent optreedt, samen met Stallone. Dave Erickson fungeert als showrunner en is eveneens uitvoerend producent van de reeks.
In 2011 bracht Fox een ambitieuze sciencefictionserie uit die zich afspeelde in een toekomst waarin de mensheid terugkeert naar het verre verleden. Terra Nova combineerde tijdreizen met een prehistorische setting, waarin mensen proberen te overleven tussen dinosaurussen en andere gevaren. Ondanks de spectaculaire premisse hield de serie het bij één seizoen vanwege de hoge productiekosten en wisselende kijkcijfers.
Het verhaal volgt de familie Shannon, die onderdeel wordt van een speciale kolonie genaamd Terra Nova, gestationeerd in het Krijt-tijdperk. De serie behandelt thema’s als overleving, ethiek en de gevolgen van tijdreizen. Met een gemiddeld budget van meer dan 4 miljoen dollar per aflevering werden er uitgebreide sets gebouwd en werden er CGI-dinosaurussen gebruikt om een geloofwaardige wereld neer te zetten.
[b]De serie werd geproduceerd door Steven Spielberg. De productie van de serie vond plaats in het zuidoosten van Queensland, Australië, waar meer dan 250 sets werden gebouwd. Het filmen van de twee uur durende pilot kostte naar schatting tussen de $10 en $20 miljoen, en elke aflevering daarna kostte ongeveer $4 miljoen.
Terra Nova wordt nog altijd genoemd als een voorbeeld van een serie die veel potentie had, maar te ambitieus was qua budget. Het was één van de eerste grote tv-producties die tijdreizen en prehistorie met elkaar combineerde, en inspireerde latere projecten die soortgelijke elementen gebruikten. Ondanks een gepassioneerde fanbase en lovende kritieken over de concepten, konden de hoge productiekosten en de tegenvallende kijkcijfers Fox niet overtuigen om de serie voort te zetten. Het maken van een duur tijdreis- en dinosaurusdrama met uitgebreide special effects bleek financieel niet haalbaar op lange termijn.
Kijken
In Nederland is het enige seizoen Terra Nova nog altijd te bekijken via Prime Video.
Een wereldwijd populaire serie maken heeft kennelijk ook negatieve gevolgen. Voor Squid Game-bedenker Hwang Dong-hyuk had het succes van zijn serie letterlijk een fysieke prijs: in totaal verloor hij tien tanden tijdens het maken van de drie seizoenen. Vooral de combinatie van werkdruk en stress speelde hem, naar eigen zeggen, parten.
In een interview vertelt Hwang dat hij ook bij het afronden van het derde seizoen opnieuw tanden moest laten trekken. “Ik dacht dat het wel mee zou vallen deze keer, maar er moesten er toch weer twee uit,” aldus de maker. Eerder gaf hij al bij de BBC aan dat de productie van het eerste seizoen hem acht of negen tanden had gekost. De nieuwe ontbrekende kiezen zijn voorlopig nog niet vervangen.
Geen tijd om te herstellen
Hoewel hij hoopte dat ervaring de werklast zou verlichten, bleek het tegendeel waar. Voor de laatste twee seizoenen werd het script geschreven terwijl de opnames al liepen. “We moesten alles tegelijk doen,” aldus Hwang. “Het voelde als één lang seizoen dat we zo snel mogelijk moesten afronden.” De opnames liepen door tot bijna een jaar, met nauwelijks ruimte om bij te komen.
Die combinatie zorgde voor een vermoeiende en slopende periode. Hwang noemt het productieproces “zeer fysiek belastend” en benadrukt dat het werkvolume in latere seizoenen aanzienlijk groter was dan bij de start van de serie.
Het einde is in zicht
Hwang kondigt aan dat seizoen drie opnieuw grimmige en intense uitdagingen bevat, waaronder “spellen die mensen met hoogtevrees angst kunnen aanjagen.” Hij bevestigt ook dat dit derde deel het definitieve slot van de reeks zal vormen. Hopelijk krijgt hij in de tussentijd zijn gebit weer een beetje op orde.
Squid Game seizoen drie verschijnt op 27 juni 2025 op Netflix.