In de openingsaflevering van seizoen 2 van Wednesday krijgt Pugsley een opvallend verhaal te horen over een oud student van de academie, wiens mechanische hart begraven werd naast een schedelvormige kist. Om dit stukje geschiedenis tot leven te brengen koos het productieteam voor een stop-motionstijl in zwart-wit, een techniek die zelden in dit soort producties wordt toegepast.
Voor de realisatie van de scène werden vijftien verschillende poppen en een tiental sets ontworpen. Acht maanden lang werd er gewerkt aan de reeks opnames, waarbij elke minimale beweging beeld voor beeld werd vastgelegd. Het resultaat leverde een afwijkende, maar opvallende toevoeging aan de sfeer van de serie.
Tim Burton
De makers gaven aan dat het gebruik van stop-motion niet zomaar was gekozen. Het diende ook als een eerbetoon aan Tim Burton, wiens invloed zichtbaar is in eerdere werken als Corpse Bride en Frankenweenie. Burton zelf ontwierp het hoofdpersonage van deze scene en baseerde het ontwerp op een ruw uitgesneden houten gezicht, versterkt met metaaldraad.
In gesprek liet Burton weten dat hij de animators bewust vroeg om onvolmaaktheid na te streven. "Ik bleef maar zeggen: ‘Nee, het is te mooi. Het is te glad. We moeten doen alsof ik weer in mijn studententijd zit en het maken zoals ik dat toen deed.’" Deze keuze maakte dat de scène een rauw en persoonlijk karakter kreeg.
Video
De video die Netflix uitbracht, laat ook zien hoe technische effecten, zoals een klok die in stukken uiteenvalt, tot stand kwamen. Het arbeidsintensieve proces voegtextra mysterie toe aan seizoen 2 van Wednesday, dat hierdoor een duisterder toon heeft gekregen dan het eerste seizoen.
Kingdom of the Planet of the Apes is de tiende film in de populaire franchise over apen die de dominante soort zijn. De film met spetterende special effects staat op nummer twee in de Top 10.
De film is geregisseerd door Wes Ball. In de hoofdrollen zijn Freya Allen, Owen Teague, Kevin Durand, Peter Macon, Lydia Peckham en Travis Jeffery te zien.
Ontvangst
Op Rotten Tomatoes zijn positieve reacties te lezen. Critici waarderen de productie met een score van 80%. Kijkers zitten hier dichtbij: na ruim 2.500 beoordelingen is op de Popcornmeter een 'rapportcijfer' te zien van 77%.
Critici schrijven: "Kingdom' baant nieuwe wegen voor de 'Planet of the Apes'-films, middels sympathieke personages en een mooie visuele vormgeving. 'Kingdom' krijgt weliswaar geen kroon, maar rechtvaardigt de voortdurende heerschappij wel".
Synopsis
Generaties na de dood van Caesar wordt de chimpansee Noa (Teague) geconfronteerd met een vijandelijke groep gorilla's, die zijn clan hebben ontvoerd. Samen met een groep vrienden en mensen gaat hij de strijd aan om zijn clangenoten te redden.
Al zes maanden op rij staat YouTube bovenaan de lijst van meest bekeken streamingdiensten in de Verenigde Staten. Uit cijfers van Nielsen blijkt dat het platform in juli goed was voor 13,4 procent van alle kijktijd op televisieschermen. Daarmee laat de gratis videodienst opnieuw de betaalde concurrentie achter zich.
Wat opvallend is: Nielsen meet enkel het gebruik via tv’s, terwijl YouTube juist een groot deel van zijn publiek bereikt via mobiele apparaten. Dat betekent dat het daadwerkelijke marktaandeel van de dienst waarschijnlijk nog aanzienlijk hoger ligt dan nu wordt geregistreerd.
Disney en Netflix volgen
Na YouTube neemt Disney de tweede positie in. Gezamenlijk waren Hulu en Disney+ in juli goed voor 9,4 procent van de kijktijd. Daarmee blijft er een verschil van vier procentpunt met de nummer één, de grootste marge sinds Nielsen eind 2023 begon met deze metingen. Netflix staat op de derde plaats met 8,8 procent. Opvallend is dat Netflix in juli de grootste groei doormaakte en als enige platform in alle doelgroepen vooruitging.
De Roku Channel, die wij in Nederland (nog) niet kennen wist met 2,8 procent marktaandeel de sterkste procentuele groei te realiseren, een stijging van 7,5 procent ten opzichte van de maand ervoor. Amazon Prime Video eindigde op de vierde plaats. Series als The Summer I Turned Pretty en het Bosch-spinoff Ballard droegen bij aan een score van 3,9 procent, net onder het record van 4 procent dat in december werd gehaald.
Vooruitblik op de herfst
Nielsen verwacht dat de ranglijst de komende maanden kan verschuiven. Met de start van het nieuwe tv-seizoen en de terugkeer van grote sportevenementen zullen kijkers hun aandacht mogelijk meer verdelen tussen streamingdiensten en traditionele zenders.
In Servant is een onschuldige pop de start van een nachtmerrie. De mysterieuze oppas die voor de babypop komt zorgen, blijkt opeens een echte baby onder haar hoede te hebben. Het intrigerende verhaal is het product van een samenwerking tussen Apple TV+ en M. Night Shyamalan.
Er wordt een ambigu kader gecreëerd om thema's als verlies en rouwverwerking te tonen. De bovennatuurlijke en horrorelementen vormen bewust een dubbelzinnige omlijsting voor de gebeurtenissen zelf. Als kijker vraag je je af waar je nu precies naar zit te kijken.
Paranormale schok
Het plot van de serie heeft een tragische toon. Dorothy (Lauren Ambrose) en Sean (Toby Kebbell) rouwen om het overlijden van hun baby Jericho. De verwarde Dorothy zorgt voor een babypop, waarvan ze denkt dat het haar zoontje is. De omgeving speelt het spel mee.
De komst van de geheimzinnige oppas Leanne (Nell Tiger Free) is de start van een reeks angstaanjagende gebeurtenissen. De 'wederopstanding' van baby Jericho is slechts het begin. Leanne lijkt dit echter de normaalste zaak van de wereld te vinden.
Onderzoek naar de indringer
Sean begint hierop aan een speurtocht om de brandende vraag te beantwoorden wie Leanne is en wat er in vredesnaam aan de hand is. Deze lugubere rode draad loopt door de hele serie. De kijker wordt met veel gevoel voor spanning en sterke horrorelementen in een labyrint van gebeurtenissen meegezogen.
Servant is een slow burn die ondanks de trage opbouw een trouwe schare fans heeft. Er is relatief weinig plot en de productie leunt vooral op de sfeer en de sterke acteerprestaties. Kijkers waarderen het verhaal met 79% op Rotten Tomatoes.
Kernboodschap blijkt anders
Uiteindelijk vallen de puzzelstukjes in dit verhaal over "duistere, dichtbevolkte uithoeken, binnen een claustrofobische sfeer" op hun plaats. De aanwijzingen, die door Servant zijn gesprenkeld, krijgen de juiste context. Het antwoord op de vraag wie Leanne is blijkt minder belangrijk dan je al die tijd dacht.
Te midden van de scifi-knallers waar Apple TV+ om bekend staat, vormt Servant een eigenaardige uitschieter. De vraag of hier sprake is van een sluwe oplichterstruc of vreemde krachten vormen een ijzersterke omlijsting van de serie van de hand van M. Night Shyamalan. Servant is te streamen op Apple TV+.
Alien: Earth staat deze week bovenaan in de IMDb-lijst van Most Popular TV Shows. Dat betekent dat de serie wereldwijd het vaakst wordt opgezocht, aangeklikt en gevolgd door alle tv-kijkers. Een positie die niet alleen de enorme belangstelling weerspiegelt, maar ook aangeeft dat de reeks momenteel de meest besproken titel van het moment ter wereld is.
De nieuwe serie, bedacht door Noah Hawley (Fargo), zet het bekende Alien-universum voort op televisie. In 2120 zijn grote bedrijven met elkaar in gevecht om technologische dominantie: cyborgs, synths en hybriden moeten bepalen wie de toekomst naar zich toe trekt.
Een duistere toekomst
In de laboratoria van het miljardenbedrijf Prodigy wordt de zieke tiener Wendy overgezet in een synthetisch lichaam. Zij groeit uit tot de eerste hybride en wordt de leider van een groep kindsoldaten, onder begeleiding van de mysterieuze Kirsh (Timothy Olyphant). Tegelijkertijd loopt het gruwelijk mis in de ruimte, waar een bemanning probeert te werken onder leiding van een kille cyborg. Hun vracht, gevangen aliens, weet te ontsnappen, met dodelijke gevolgen.
Terwijl het ruimteschip neerstort op aarde en de monsters losraken, wordt duidelijk dat de klassieke xenomorphs in allerlei nieuwe gedaanten terugkeren. Van insectachtige wezens tot oogbollen met poten. De slachtoffers die ze achterlaten zijn gruwelijk, maar met een bijna esthetische precisie in beeld gebracht.
Symboliek en chaos
De hybride Wendy blijkt bovendien veel meer in haar mars te hebben dan zelfs haar makers konden voorzien, een duidelijke verwijzing naar de huidige AI-discussie. Daarnaast speelt tech-CEO Boy Kavalier (Samuel Blenkin) een cruciale rol. Zijn kinderlijke nonchalance gecombineerd met grenzeloze macht maakt hem een van de gevaarlijkste figuren van de reeks.
The Guardian zegt hierover:"hoewel [i]Alien: Earth soms verwarrend overkomt en de verhaallijnen zich niet altijd lineair ontvouwen, weet de serie wel continu een gevoel van dreiging vast te houden. Elke scène, of het nu een donker laboratorium betreft of een neerstortend ruimteschip, ademt angst uit. Het maakt de serie tot een nieuw hoogtepunt binnen de Alien-franchise, dat de kijker steeds het gevoel geeft prooi te zijn."[/i]
Regie: Jeffrey Blitz, Daina Reid | Cast: Robbie Amell (Nathan Brown), Andy Allo (Nora), Allegra Edwards (Ingrid), Zainab Johnson (Aleesha), Owen Daniels (AI Guy), Josh Banday (Ivan Spelich), Andy Thompson (Lionel Winters), Barclay Hope (Oliver Kannerman), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 32-46 minuten | Jaar: 2025
Een voortijdige beëindiging is het ergste wat liefhebbers van een serie kan overkomen, vooral wanneer er sprake is van een doorlopend verhaal. Na het succes van Lost kwamen er veel nieuwe mysteries op de buis die nooit de eindstreep haalden en dus hun kijkers achterlieten met vragen en zonder waardig afscheid van hun geliefde personages. Upload wordt wel een afronding gegund, zij het met een kort slotseizoen. Het resultaat is dat er (minimaal) tien afleveringen in slechts vier stuks zijn gepropt.
Het lijkt wel alsof bevriende televisiemakers Michael Schur en Greg Daniels gezamenlijk besloten om allebei een serie te bedenken over het leven na de dood. Het fantastische The Good Place, Schurs serie over een dubieuze hemel, werd enkele maanden na de laatste aflevering opgevolgd door Daniels' Upload, over een bedrijf dat iemand bewustzijn kan digitaliseren zodat een overleden persoon eeuwig kan leven in een digitaal luxe resort. Ook leuk, maar toch iets minder sterk. Desalniettemin hield de serie het drie seizoenen vol en zijn er nu vier extra afleveringen om alles aan elkaar te knopen.
De laatste aflevering verscheen bijna twee jaar geleden, dus het is weer even inkomen. Nora kampt met de dood van haar echte Nathan, Ingrid gaat trouwen met haar digitale kloon van Nathan, Aleesha wordt getraind als spion om het louche uploadbedrijf te ontmaskeren en het resort wordt overgenomen door een AI met kwade bedoelingen.
Het lukt de makers niet de vele plotpunten in weinig tijd naar behoren uit te werken. Het is zelfs bizar. Nathan verschijnt aan Nora, die meteen aanneemt dat hij een geest is en daar opvallend nuchter op reageert. Aleesha heeft welgeteld één sessie nodig om een meester te worden in vechtsport. Het callcenterbaantje van digitale Nathan en zijn beste maatje Luke wordt maar even vluchtig getoond in de eerste aflevering.
Voor een komedieserie valt de humor een beetje tegen. Er worden wel pogingen ondernomen, maar echt grappig wordt het niet. De laatste aflevering zoekt de humor vooral in een hoop geschreeuw van Ingrid. Het plot was al een beetje een rommeltje en de sneltreinvaart maakt het er niet beter op. Wat ooit begon als een mysterie over wie Nathan vermoord heeft en waarom, werd uiteindelijk een jacht op een corrupt bedrijf en van dat alles is in dit laatste seizoen bijzonder weinig te bekennen.
De regels van Upload waren nooit overduidelijk en het ondoordachte uitgangspunt moest sowieso voor lief worden genomen. Volop leuk bedachte details gaven de serie kleur, maar de grenzen van het mogelijk leken afwezig. Dit kleine gebrek wordt in het slotseizoen iets groter. Er is bijvoorbeeld ineens een digitaal strandresort waar de uploads vakantie kunnen houden. En hoe die kwaadaardige AI te werk gaat is al helemaal een raadsel.
De cast valt niets te verwijten. Het nieuws dat de serie eindigt, heeft de acteurs duidelijk niet op de automatische piloot gezet. Ingrid en Luke waren altijd al erg energieke personages, en hun vertolkers, Allegra Edwards en Kevin Bigley, gaan er nog steeds voor. Hoofdrolspeler Robbie Amell heeft één zeer emotionele scène en het lijkt alsof hij het echte afscheid stopt in zijn spel; zijn verdriet lijkt behoorlijk oprecht.
Dat de digitale effecten nogal goedkoop ogen valt best te vergeven. Het is al fijn dat Prime Video bereid was vier extra afleveringen te bestellen, dus om ze ook nog de portemonnee te laten trekken voor perfecte CGI is iets te veel gevraagd. De set van het digitale callcenter waar Nathan werkt is absoluut niet dezelfde als voorheen, maar voor de rest ziet het er allemaal nog prima uit.
Het verhaal rondom het bedrijf voelt niet helemaal afgerond, maar het kan er mee door. In ieder geval krijgen de personages hun einde en dit zijn afrondingen om vrede mee te hebben. Kortom: een gehaast einde is prettiger dan te horen krijgen dat een onafgerond verhaal niet zal terugkeren. Maar voor de toekomst is het misschien beter als Daniels zich als maker richt op het hier en nu in plaats van het hiernamaals.
Vanaf morgen is bij HBO Max de nieuwe historische serie King & Conqueror te zien. De reeks brengt het verhaal van de Slag bij Hastings (1066) naar het kleine scherm, met James Norton als Harold Godwinson en Nikolaj Coster-Waldau als Willem de Veroveraar. Het is een van de meest bepalende momenten uit de Britse geschiedenis en krijgt in deze productie een groots televisiepodium.
De serie volgt hoe rivaliserende koninkrijken samensmelten, hoe politieke spanningen oplopen en hoe twee mannen, Harold en Willem, onvermijdelijk op ramkoers liggen richting de slag die de middeleeuwen in Engeland voorgoed veranderde. Met bekende namen in de hoofdrollen, James Norton en Nikolaj Coster-Waldau, en een klassiek historisch onderwerp is King & Conqueror flink gehypet in de aanloop naar het debuut.
Een somber drama
Niet iedereen is echter even enthousiast over het eindresultaat. Britse media noemen de serie visueel nauwelijks te volgen, omdat veel scènes zo donker gefilmd zijn dat details verloren gaan. Daarmee volgt de productie een trend van recente BBC-drama’s waarin natuurlijke belichting wordt gebruikt, maar dit pakt niet altijd goed uit op tv-schermen of laptops.
Daarnaast klinkt kritiek dat de wereld van King & Conqueror beperkt en goedkoop oogt. Het decor bestaat grotendeels uit wegen, tenten en hutten, terwijl de historische context slechts summier wordt toegelicht. Hierdoor ontbreekt de grootsheid die bij een verhaal over de Normandische verovering verwacht mag worden. Ook de personages zouden te vlak zijn uitgewerkt, waardoor de emotionele impact beperkt blijft.
Tussen geschiedenis en fictie
Hoewel de serie gebaseerd is op historische gebeurtenissen, nemen de makers creatieve vrijheid. Intriges, dialogen en politieke spelletjes doen meer denken aan een moderne fantasyreeks dan aan de bronnen uit de elfde eeuw. Voor kijkers die houden van donkere, serieuze kost biedt King & Conqueror een intens kijkje in een bepalend hoofdstuk van de Britse geschiedenis. Maar of het ook beklijft, is volgens recensenten zeer de vraag.
Netflix biedt sinds 2013 een overvloed aan topseries in Nederland, maar tussen al die bekende titels schuilen verborgen parels die je misschien over het hoofd hebt gezien, en zeker niet mag missen. We hebben vier van deze hooggewaardeerde series voor je uitgezocht. Zijn deze titels iets voor jou?
Monsters: The Jeffrey Dahmer Story
Drie jaar na de release blijft dit een van de meest bekeken titels op Netflix, maar na de populariteit van het vervolg iets op de achtergrond geraakt. Vooral dit seizoen kreeg veel lof, wat hoofdrolspeler Evan Peters zelfs een Golden Globe opleverde. Toch waren critici minder enthousiast, terwijl het publiek op Rotten Tomatoes de serie met een stevige 82% waardeert.
Meer dan tien jaar lang werden 17 tienerjongens en jonge mannen vermoord door de veroordeelde seriemoordenaar Jeffrey Dahmer. Hoe wist hij zo lang uit handen van de politie te blijven? Ontdek het in Monsters: The Jeffrey Dahmer Story
A Good Girl's Guide to Murder
Emma Meyers verovert momenteel harten in Wednesday, maar wie dacht dat ze zich alleen daartoe beperkte, heeft het mis. Tussen de twee seizoenen door speelde ze de hoofdrol in een duistere misdaadserie op Netflix. Een titel die bij het publiek in de smaak valt, want op Rotten Tomatoes staat er een sterke 84% op de teller.
In A Good Girl's Guide to Murder besluit een student vijf jaar na de moord op een zeventienjarig meisje in een slaperig Engels stadje, de waarheid te achterhalen en op zoek te gaan naar de echte dader.
Seven Seconds
In 2018 bracht maker Veena Sud een meeslepende serie met rollen voor Regina King, Beau Knapp en Michael Mosley. Het publiek waardeerde de titel volop, want op Rotten Tomatoes noteert de serie een knappe 84%. Alle afleveringen zijn nu te vinden op Netflix.
In de spannende misdaadserie Seven Seconds wordt de dood van een tiener door de politie in de doofpot gestopt, maar anderen willen de waarheid boven tafel krijgen.
Lilyhammer
Hoewel het officieel geen spin-off van The Sopranos is, kruipt acteur Stevie Van Zandt opnieuw in de huid van een Amerikaans-Italiaanse gangster in deze serie op Netflix. Het publiek is duidelijk enthousiast: op Rotten Tomatoes scoort de serie een stevige 86%.
Lilyhammer - Na zijn getuigenis tegen de maffia wordt ex-gangster Frank Tagliano opgenomen in het getuigenbeschermingsprogramma. Zijn locatie bij voorkeur? Noorwegen.
Disney+ zet in september weer een aantal nieuwe series of nieuwe seizoenen van lopende series online. Hieronder het overzicht van de meest opvallende series die komende maand verschijnen.
Alien: Earth
Elke woensdag in september duik je op Disney+ in de angstaanjagende wereld van Alien: Earth. In deze mysterieuze en fantasievolle nieuwe serie stort een onbekend ruimteschip neer op aarde, met een angstaanjagend gevolg: iets kwaadaardigs is vrijgekomen. Je vindt Alien: Earthhier op Disney+.
Only Murders in the Building
Dinsdag 9 september gaat het vijfde seizoen van Only Murders in the Building van start op Disney+. In deze spannende én komische misdaadserie worden drie vreemdelingen met een fascinatie voor true crime onverwacht zelf meegesleurd in een echte moordzaak. Je vindt Only Murders in the Buildinghier op Disney+.
High Potential
Dinsdag 16 september verschijnt het tweede seizoen van High Potential op Disney+. In dit mysterieuze misdaaddrama helpt een alleenstaande moeder van drie kinderen de politie met haar feilloze instinct en scherpe geest, terwijl ze daarnaast werkt als schoonmaakster op het bureau. Je vindt High Potentialhier op Disney+.
Overige series nieuw op Disney+
Ook nieuw op Disney+ komende maand zijn onderstaande series:
The Twisted Tale of Amanda Knox (seizoen 1 - aflevering 4-7)
Elke woensdag in augustus verschijnt een nieuwe aflevering van The Twisted Tale of Amanda Knox op Disney+. Deze aangrijpende dramaserie volgt Amanda Knox in haar gevecht voor gerechtigheid na haar onterechte gevangenschap.
Futurama (seizoen 13)
Vanaf 16 september zie je Futurama op Disney+. In deze futuristische en humoristische animatieserie belandt de nietsvermoedende pizzabezorger Fry per ongeluk duizend jaar in de toekomst, nadat hij zichzelf invriest.
Sneaker Wars: Adidas v Puma (seizoen 1)
Vanaf 24 september verschijnt Sneaker Wars: Adidas v Puma op Disney+. Deze docuserie belicht de jarenlange rivaliteit tussen twee broers, die uitmondde in een strijd tussen de wereldwijde sportkledinggiganten Adidas en Puma.
Let op: dit overzicht is voorlopig. De streamingdienst kan te allen tijde beslissen om bepaalde titels toe te voegen, te annuleren of uit te stellen.
Er zijn al tal van Netflix-series die veel te vroeg geannuleerd werden en veel meer verdienden. Een manier om dat goed te maken is door een reboot te maken van de serie. Een van die gecancelde Netflix-series die een reboot verdient is Daybreak.
Deze post-apocalyptische comedy-dramaserie werd gecreëerd door Brad Peyton en Aron Eli Coleite en is gebaseerd op de gelijknamige stripreeks van Brian Ralph. De hoofdrollen worden vertolkt door Colin Ford, Alyvia Alyn Lind, Sophie Simnett, Austin Crute, Cody Kearsley, Jeanté Godlock, Gregory Kasyan, Krysta Rodriguez en Matthew Broderick.
Verhaal
Daybreak dompelt kijkers onder in een post-apocalyptisch Glendale, Californië, waar een biologisch wapen op mysterieuze wijze alle volwassenen heeft veranderd in hersenloze, zombie-achtige wezens genaamd "ghoulies", waardoor de overgebleven tieners de ruïnes van hun wereld erfden.
De serie volgt voornamelijk buitenstaander Josh Wheeler (Ford), die op zoek is naar zijn vermiste Britse vriendin Sam Dean (Simnett), vergezeld door een bont gezelschap buitenbeentjes. Josh navigeert door dit gevaarlijke nieuwe landschap dat bevolkt wordt door rivaliserende tienerfacties, elk gebaseerd op herkenbare middelbare schoolkliekjes, die allemaal strijden om grondgebied en middelen.
Eén seizoen
Daybreak verscheen in 2019 op Netflix en telt 1 seizoen van 10 afleveringen. Helaas was dat ook meteen het laatste seizoen: Netflix besloot de serie later dat jaar te annuleren na één seizoen. Dit was jammer, aangezien Daybreak een uniek universum en talrijke verhaallijnen met veel onbenut potentieel achterliet, vooral na een grote machtsverschuiving aan het einde van het seizoen.
De serie werd ook in het algemeen positief ontvangen. Het heeft een score van 68% op Rotten Tomatoes. De kritische consensus op de website luidt: "Daybreaks mix van soapachtige tienerdrama en post-apocalyptische horror bevat enkele werkelijk geïnspireerde momenten, ook al voelt het soms alsof je er al een paar eerder hebt gezien."
Reboot
Terwijl een revival het bestaande verhaal zou kunnen voortzetten, biedt een volledige reboot de kans om de kenmerkende mix van tienerkomedie, survivalactie en scherpe maatschappelijke satire te verfijnen en misschien te herbalanceren.
Een nieuwe versie zou nog meer kunnen leunen op meta-humor, de bizarre en vaak hilarische maatschappelijke regels van de tienerstammen kunnen uitbreiden of mogelijk een iets donkerder tintje aan de overlevingselementen geven, terwijl de kernpremisse - tieners die proberen de samenleving naar hun eigen beeld te herbouwen - behouden blijft.
Kijken?
Wil je Daybreak zien? Je kunt de serie bekijken op Netflix.
Een nieuwe mijlpaal voor Netflix: KPop Demon Hunters is uitgegroeid tot de meest populaire film op het platform ooit. De animatiefilm weet wereldwijd kijkers te trekken en laat eerdere recordhouders achter zich.
De productie van Sony Pictures Animation, bekend van onder meer Spider-Man: Across the Spider-Verse, stond eerder al bovenaan als best bekeken animatiefilm op Netflix. Inmiddels heeft de titel de grens van 236 miljoen weergaven overschreden en daarmee een ongeëvenaard record gevestigd.
Internationaal succes
Niet alleen op streaming scoort de film. Een speciale sing-along-versie zorgde in augustus voor volle zalen in Noord-Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk. In totaal werden er meer dan 1300 uitverkochte vertoningen gehouden op het witte doek, waarmee KPop Demon Hunters ook in de bioscopen indruk maakte.
Muziek als drijvende kracht
De soundtrack van de film blijkt minstens zo’n fenomeen. Het album is de eerste soundtrack ooit met vier nummers tegelijk in de Billboard Hot 100 en behaalde daarnaast de tweede plek op de Billboard 200. Wereldwijd staat de teller inmiddels op meer dan 3 miljard streams, wat de impact van de muziek benadrukt.
De regie van KPop Demon Hunters ligt in handen van Maggie Kang en Chris Appelhans, met stemmen van onder anderen Arden Cho, May Hong, Ji-young Yoo en Daniel Dae Kim. De originele liedjes zijn ingezongen door artiesten als Ejae, Audrey Nuna en Lea Salonga, met productie van onder meer Teddy en Jenna Andrews. De film is momenteel nog altijd te zien op Netflix.
Apple TV+ heeft een nieuwe thriller klaarliggen waarin Jessica Chastain een rol speelt die ver afstaat van haar eerdere werk. In de serie The Savant is ze te zien als een vrouw met een dubbelleven, waarbij ze zich overdag bezighoudt met het moederschap en ’s avonds infiltreert in online haatgroepen. Een eerste trailer laat zien hoe haar personage wordt geconfronteerd met de dreiging van een grootschalige terreuraanslag.
De serie draait om een undercoveronderzoeker die radicale netwerken moet blootleggen om aanslagen te voorkomen. Pablo Schreiber vertolkt de man die door haar in de gaten wordt gehouden. In de trailer klinkt Chastain onheilspellend wanneer ze tegen een collega zegt: “Scherpschutters, bomaanslagen, hinderlagen… we staan op de rand van ernstig geweld.”
Stanley
Haar personage worstelt daarnaast met de vraag of het bestrijden van kwaad juist nog erger geweld kan oproepen. Het project is gebaseerd op een artikel uit Cosmopolitan van Andrea Stanley uit 2019, waarin zij een vrouw beschreef die in de Verenigde Staten als ‘The Savant’ bekendstaat. Haar werk bestond uit het identificeren van mannen die op het punt stonden extreem geweld te plegen. Stanley is als consultant betrokken bij de serie.
The Savant telt acht afleveringen en verschijnt op 26 september met de eerste twee delen, waarna wekelijks een nieuwe episode volgt. Naast Chastain zien we ook Nnamdi Asomugha, Cole Doman, Jordana Spiro, Trinity Lee Shirley en Toussaint Francois Battiste.
Productie en makers
Naast hoofdrolspeler is Chastain ook uitvoerend producent, via haar bedrijf Freckle Films. Verder zijn Alan Poul, showrunner Melissa James Gibson en filmmaker Matthew Heineman betrokken.
Het zag er lang naar uit dat de geliefde jaren 90-serie Blossom zou terugkeren op het kleine scherm. Maar hoofdrolspeelster Mayim Bialik laat nu weten dat de geplande reboot definitief van de baan is.
In een blogpost bevestigt Bialik dat het project niet voortgezet wordt, ondanks de eerdere stappen die richting een nieuwe versie waren gezet. Volgens de actrice ligt het cancelen van de plannen vooral aan fusies binnen de industrie en veranderende prioriteiten bij de nieuwe leiding van Disney.
Script al klaar
In 2023 werd bekend dat bedenker Don Reo een script had afgerond voor een reboot als single-camera-serie. Alle oorspronkelijke castleden zouden meedoen, maar er moest eerst wel worden afgerekend met interne uitdagingen bij de studio.
Het plan was geen eenvoudige voortzetting van het origineel, zoals Fuller House, maar een frisse blik op de bekende personages. De eerste pitch viel goed, maar door overlappende agenda’s liep het project vertraging op.
Disney cancelt alsnog
Toen men het plan opnieuw oppakte, gaf Disney volgens Bialik aan dat de serie "niet langer gemaakt kon worden". Pogingen om de rechten te verkrijgen liepen op niets uit, waardoor de reboot definitief is geschrapt.
Blossom werd van 1991 tot 1995 uitgezonden door NBC. De serie volgt een tienermeisje dat opgroeit in een huis met haar alleenstaande vader en twee oudere broers.
Netflix besloot om het tweede seizoen van Wednesday in tweeen te hakken. Dit doet de streamingdienst steeds vaker bij zijn populaire series. Nadat het eerste deel van seizoen 2 begin deze maand verschijnt, debuteert de afronding van het seizoen begin september. Nu komt Netflix met een nieuw voorproefje, waarschijnlijk om je honger te stillen, maar ook om je geduld op de proef te stellen. Let op: er kunnen SPOILERS volgen!
Jenna Ortega keert op 3 september terug als Wednesday Addams. In onderstaande nieuwe teaser duikt verrassend genoeg ook het personage Larissa Weems, gespeeld door Gwendoline Christie, weer op. Hoewel het eerste seizoen eindigde met de dood van Weems, blijkt ze in het nieuwe seizoen terug te keren als een soort spirituele gids voor Wednesday. Daarmee wordt meteen duidelijk dat de serie zich nog meer in het bovennatuurlijke domein begeeft.
Nieuwe gezichten en geheimzinnige personages
Naast de terugkeer van bekende gezichten wordt ook een nieuwe familierelatie geïntroduceerd. Zo maken kijkers kennis met Hester Frump, de moeder van Morticia. Daarnaast zorgt het mysterieuze personage Rosaline Rotwood voor veel vraagtekens; ze lijkt een belangrijke tegenstander te worden voor Wednesday.
De teaser hint op een seizoen vol duistere intriges en gotische charme, waarin het hoofdpersonage opnieuw de grenzen opzoekt van haar eigen duistere morele kompas. Verwacht wordt dat het tempo en de toon van de serie nog verder worden opgevoerd.
Netflix mikt op hernieuwde succesformule
De serie was eerder al een kijkcijferkanon op de streamingdienst en werd razend populair bij een breed publiek. Met deel twee zal het niet anders zijn.
Na hun eerdere ontsnapping uit de levensgevaarlijke Borderland-wereld staan Arisu en Usagi opnieuw voor onmogelijke keuzes. Het derde seizoen van Alice in Borderland is vanaf eind september te zien en de inzet is hoger dan ooit, en hieronder zie je nu de nieuwste trailer.
In het nieuwe seizoen belandt Usagi opnieuw in Borderland, waarna Arisu haar achterna gaat in een poging haar te redden. De twee worden al snel van elkaar gescheiden en sluiten zich noodgedwongen aan bij verschillende groepen deelnemers in de strijd om te overleven.
Verdeeld lot in levensgevaarlijke games
Volgens hoofdrolspeler Kento Yamazaki zorgt de scheiding van Arisu en Usagi voor nieuwe spanningen: "Omdat ze in verschillende teams zitten, is het interessant om de andere dynamieken en sferen binnen elk team te zien." Het seizoen laat de personages steeds verder groeien, wat volgens Yamazaki het inlevingsvermogen van het publiek versterkt tijdens de zenuwslopende spellen.
Tao Tsuchiya, die de rol van Usagi vertolkt, benadrukt dat alles wat haar personage eerder heeft meegemaakt invloed heeft op haar optreden in dit seizoen. "Ik heb regelmatig delen uit seizoen 1 en 2 teruggekeken om haar ontwikkeling te kunnen vasthouden." Seizoen 3 bevat een volledig origineel verhaal en borduurt voort op eerdere gebeurtenissen.
Visueel spektakel en onthullende nieuwe games
Een van de meest memorabele scènes speelt zich volgens Yamazaki af bij een schrijn, in de nacht, waar vurige pijlen uit de lucht regenen. "Toen ik de manga las, was ik al onder de indruk van deze scène. Toen ik het script zag, wist ik: dit is het moment." Dankzij Japanse visuele effecten wordt deze scène nu tot leven gebracht.
Tsuchiya wijst op een andere game waarin gekleurde dobbelstenen centraal staan. "Hoe wanhopiger de spelers worden, hoe intenser hun spel en emoties. Deze game laat echt zien waar Alice in Borderland om draait: leven of dood en de vraag hoe je werkelijk wilt leven." Naarmate het seizoen vordert worden de spellen alleen maar meedogenlozer, en groeit de druk op de personages.
Snel te zien
Vanaf 25 september kun je naar het derde seizoen van Alice in Borderland kijken op Netflix. Vermoedelijk bestaat ook dit nieuwe seizoen uit acht afleveringen, net als de voorgaande twee seizoenen.