Blu-ray recensie: 'Game of Thrones' seizoen 5

Een prachtige uitgave met beeld en geluid van het hoogste niveau.

Bedacht door: D.B. Weiss & David Benioff | Cast: Emilia Clarke (Daenerys Targaryen), Kit Harington (Jon Snow), Lena Headey (Cersei Lannister), Maisie Williams (Arya Stark), Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister) | Jaar: 2011-heden | Zender: HBO

HBO-serie Game of Thrones breekt elk jaar weer kijkcijferrecords voor de zender. Tegelijk wordt de boel lijkt het elk jaar weer controversiëler. Zo ook dit vijfde seizoen, dat een beruchte verkrachtingsscène heeft en een moment waarop een kindje levend verbrand wordt. Het is niet misselijk wat showrunners David Benioff en D.B. Weiss allemaal bedenken, maar het grote publiek lijkt er wel voor open te staan.

De oorlog tussen de vijf koningen wordt minder heftig. Westeros staat op het punt van imploderen. Tywin Lannister is dood, vermoord door zijn zoon Tyrion. De nieuwe koning is Tommen, wiens moeder Cersei nu Queen Regent is. Maar al die macht past niet goed bij haar, want Cersei is geen briljant strateeg of diplomaat, dus vindt al snel vijanden. Tyrion vlucht ondertussen naar Mereen, op zoek naar Daenerys Targaryen, die daar worstelt met de macht. In het noorden probeert Stannis Baretheon een leger te verzamelen om Winterfel te veroveren op de Boltons, om vervolgens vanuit daar naar King's Landing op te trekken. De Night's Watch staat verder op het punt van oorlog met de Wildlings en heeft een nieuwe Lord Commander nodig.

Voorgaande is een kleine greep uit de vele verhaallijnen die dit seizoen van Game of Thrones gevolgd worden. Het is een complex seizoen met veel spannende en grote afleveringen, iets wat we terug zien in de reacties op het seizoen. Critici gaven het seizoen gemiddeld een 8,8 volgens RottenTomatoes. "Bloederige actie en extreem machtsspel keren hard terug. Game of Thrones geniet een hervonden bevrijding van de wereld van het bronmateriaal en heeft daardoor meer onverwachte actie."

Als je kijkt naar de kijkcijfers, zien we dit seizoen voor het eerst geen gigantische stijging meer ten opzichte van andere seizoenen. Het eerste seizoen van de show trok nog zo'n 2,5 miljoen kijkers naar HBO, om vervolgens in het vierde seizoen gegroeid te zijn naar een gemiddelde van 6,85 miljoen kijkers. Dit vijfde seizoen trok net iets meer mensen naar de Amerikaanse televisiezender: 6,88 miljoen. Overigens waren er wel nieuwe pieken: voor het eerst trokken individuele afleveringen meer dan acht miljoen kijkers. Aflevering 1 trok 8 miljoen mensen naar de zender en aflevering 10 zo'n 8,11 miljoen.

Blu-Ray: [url2=https://www.serietotaal.nl/9/game-of-thrones]Game of Thrones[url2] Seizoen 5 | Duur: 10x 55 minuten | Release: Maart 2016 | Video: 16x9 (1.78:1) | Audio: Dolby ATMOS Engels; Dolby Digitaal: Engels 5.1, Frans 5.1, Spaans (Castiliaans) 5.1, Duits 5.1, Spaans (Latijns) 2.0, Tsjechisch (2.0), Pools (2.0) | Ondertiteling: Nederland, Frans, Spaans, Duits, Deens, Fins, Engels | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 5-051888-220740 | Met dank aan: Warner Bros. / HBO

De Blu-ray uitgave van het vijfde seizoen van Game of Thrones is van eenzelfde stijl als die van het vierde. Kortom: er is een slipcover met daarin een hoes, met daarin een uitvouwbare kartonnen case. Enkel de slipcover verschilt echt van de uitgave van vorig jaar. Dit jaar is het namelijk een plastic hoesje met daarop een kartonnen achterkant geplakt. Die achterkant komt snel los, maar dat is ook het enige echte minpunt. Verder ziet het geheel er echt net uit en is het een prachtige aanvulling voor in de kast.

Beeld- en audiokwaliteit
Eerdere uitgaven van de HBO-serie prezen we al om de prachtige beeld- en audiokwaliteit. Ook dit seizoen kunnen we die traditie onverminderd voortzetten. Het geheel ziet er prachtig uit, met strakke lijnen en prachtige details. Elke locatie ziet er écht uit, wat te danken valt aan het hoge budget dat de makers hebben gekregen van HBO. De kleurtonen verschillen per locatie: zo is Dorne wat warmer, waar het ijzige noorden Westeros vooral blauw is.

De audio is erg mooi en is de eerste televisieserie met Dolby Atmos. Dat is een geweldige zet geweest want met Atmos kan je dingen nog beter van verschillende plekken horen komen. Zodoende kan je tijdens een grote veldslag het gevoel krijgen omringd te worden door strijdende lieden. Het is een prachtige uitgave geworden op dit gebied en we hopen dat er snel meer series met deze kwaliteit uitkomen.

De extra's
Er zitten net als altid weer veel extra's bij deze uitgave. Elke aflevering heeft zo zijn eigen audiocommentaren van regisseurs, producenten en castleden. De samenstelling van wie het commentaar levert verschilt per aflevering. Interessant zijn ook de in episode guides, die toelichting geven op bepaalde aspecten van de serie. Mooi is verder dat op de laatste schijf van de serie veel extra's te vinden zijn.

Zo is er A Day in the Life, met interessante beelden van achter de schermene n interviews met de castleden. De nieuwe castleden komen uitgebreid aan bod in New characters/New stories, een featurette die kijkt naar wie de nieuwe mensen zijn. Zoals eerdere seizoenen ook het geval was, is er nu ook weer een complete ontleding van een aflevering, ditmaal betreft het Mother's Mercy, de finale van dit seizoen.

Er is verder nog een tweedelige featurette die in gaat op de gebeurtenissen waar schrijver George R.R. Martin inspiratie uit haalde voor de boekenreeks A Song of Ice and Fire, waar de serie op gebaseerd is. Zo vertelt Martin over de Rozenoorlogen. Fictieve geschiedenis is er echter ook genoeg; er is niet alleen een hele reeks geanimeerde video's die ingaan op aspecten als de Faith Militant, Volantis en The Faceless men. Het meest interessant is de Dance of Dragons mini-documentaire van twintig minuten die in gaat op de onderlinge strijd tussen de Targaryens. Tot slot zijn er zo'n 8 minuten aan verwijderde scènes.

Game of Thrones krijgt op 24 april zijn zesde seizoen. Dat telt net als eerdere seizoenen in totaal tien afleveringen. In 2014 kregen we te horen dat HBO voor alle 257 castleden ook opties had voor een zevende seizoen. Daarnaast is het de verwachting dat er nog een achtste komt, maar zeker is dat nog niet. Toch zal HBO voorlopig nog verder willen gaan met de ontzettend populaire fantasyreeks, maar ligt het ook aan de showrunners. Die willen op een hoogtepunt stoppen en dat zou volgens hen uiterlijk in het achtste seizoen zijn. Dat valt ook wel te merken aan het plot van individuele afleveringen, die steeds meer opbouwen naar één geheel.