Tv-serie op Dvd: Rookie Blue (The Final Season)

Ondanks aanwezige script ging het zevende niet door.

Bedenkers: Morwyn Brebner, Tassie Cameron, Ellen Vanstone | Cast: Missy Peregrym (Andy McNally), Gregory Smith (Dov Epstein), Enuka Okuma (Traci Nash), Travis Milne (Chris Diaz), Charlotte Sullivan (Gail Peck), e.a. | Uitzending serie: 2010 - 2015 | Uitzending serie: Global, ABC, 13th Street

Na zes seizoenen kwam in 2015 een einde aan de meer dan succesvolle Canadese politieserie Rookie Blue. Met een vaste cast worden de eerste jaren gevolgd van een aantal jonge agenten, rookies. De serie kreeg al snel de bijnaam "Grey's Anatomy met politieagenten." De voornaamste reden dat de show eindige had te maken met het vertrek van showrunner Tassie Cameron. Ondanks dat een nieuwe showrunner al scripts voor een zevende seizoen had klaarliggen, trok E1 Entertainment de stekker uit een nieuw vervolg.

In het laatste seizoen (IMDb = 7,7), bestaande uit 11 afleveringen, wordt Andy aangevallen in het huis van Traci na terugkeer van vakantie. Door de persoonlijke aanslag pakt 15 Division de zaak eigenhandig aan te pakken. Alsof dat nog niet genoeg is, staat Andy nog meer ellende te wachten. Het nieuws dat Marlo zwanger is, dwingt haar om nog eens goed na te denken over haar toekomst met Sam. Andy en Juliet raken betrokken bij een opstand in een vrouwengevangenis en komen in de val te zitten. Tot slot ontstaan er problemen voor het gehele team wanneer Nicks vervreemde grote broer opduikt met nieuwe informatie over iemand uit hun tragisch verleden. Daarop verdwijnt Nick van de radar in een poging de man op te sporen.

In 2015 won de serie de Golden Screen Award: TV Drama/Comedy tijdens de Canadian Screen Awards, na al flink wat keren te zijn genomineerd in verschillende categorieën. Onlangs verscheen seizoen 6 op schijf. Er is in Nederland alleen een Dvd-uitgave beschikbaar, met gelukkig wat bonusmateriaal.

Dvd: Rookie Blue - Seizoen 6 | Afleveringen: 11 x ca. 43 minuten | Release: januari 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Aantal discs 3 x Dvd | EAN: 8713045248543 | Met dank aan: Entertainment One

De drie schijven van deze Dvd-uitgave van het vijfde seizoen van Rookie Blue zitten verpakt in standaard Dvd-keepcase, met daaromheen een insteekhoes. In de hoes staat niets vermeld over de afzonderlijke afleveringen of de locatie op de schijven. Op de achterkant van de hoes staat het bonusmateriaal aangegeven.

De beeldkwaliteit van Rookie Blue op deze Dvd-uitgave is redelijk te doen. De kleuren zijn modern en voelen vol aan. Toch overtuigt niet alles. Zoals wel vaker met Dvd-uitgaven liggen donkere kleuren dicht op elkaar waardoor details snel verloren gaan. En hoe dichter je op het beeld komt, hoe meer de ghosting opvalt. Het zijn wat kleinere details voor Standard Definition beeld, maar het is toch jammer om dit te constateren. Waarschijnlijk zijn dit soort zaken met een betere transfer te voorkomen. Het geluid wordt aangeleverd in zowel een 5.1 als een 2.0 Dolby Digital geluidstrack. Verwacht geen wonderen op dit punt.

Nette reeks extra's
Er zijn op de derde schijf een aantal mooie extra's terug te vinden. Zo wordt er ingezoomd op de personages en hun geheimen in 'The Enemy Within' en staat 'Inside the Wedding' kort stil bij een hoogtepunt in de serie. 'Behind Bars' is een rappe blik op de aflevering waarin de agenten achter de tralies belanden en 'Retrospective: Tangled Up in Blue' is veruit het meest diepgaand en kijkt in ruim 20 minuten terug op de complete serie. Voor de ware fan is deze laatste featurette een must!