search
Van advertenties voorlopig toch geen sprake op Netflix?
Series / Nieuws

Van advertenties voorlopig toch geen sprake op Netflix?

Mogelijks kan het bedrijf zo advertenties van haar streamingdienst blijven weren...

Eén van de belangrijkste voordelen die zijn verbonden aan de streamingdienst Netflix is het feit dat we gewoon lekker series en films kunnen kijken zonder reclame. Toch betekent dit niet dat Netflix geen geld verdient met advertenties of marketing. Hoe dat precies in z'n werk gaat maakt dit artikel duidelijk.

Netflix heeft er bewust voor gekozen om abonnementen aan te bieden als (belangrijkste) verdienmodel. Dit zorgt er voor dat de streamingdienst tot op moment van schrijven vrij blijft van reclame. Dit gezegd zijnde verschenen er de voorbije weken verschillende berichten van analisten die stelden dat deze situatie voor Netflix financieel niet langer houdbaar is. Dat blijkt ook uit de financiële cijfers van de streamingdienst.

Ondanks het feit dat Netflix met zomaar even 158 miljoen abonnees over een dominante marktpositie beschikt is het zo dat ze op dit ogenblik nog steeds kampt met een schuld van een slordige 12 miljard dollar.

Inkomsten uit marketing
Experts zijn het er naar aanleiding van bovenstaande veelal met elkaar over eens dat Netflix wel genoodzaakt zal zijn om op een bepaald ogenblik advertenties te gaan implementeren in haar streamingdienst. Netflix van haar kant blijft echter volhouden dat advertenties er nooit zullen komen. Tegelijkertijd tracht de streamingdienst wel andere inkomstenbronnen aan te wenden.

Bovenstaande uit zich onder meer onder de vorm van samenwerkingen die Netflix is aangegaan met onder meer de bekende broodjesketen Subway. Zo werd er een 'Green Eggs and Ham'-broodje gelanceerd specifiek met als doel om de Netflix-reeks Green Eggs and Ham te promoten. Een andere samenwerking is deze met Diesel. Netflix bracht het bekende kledingmerk licentiekosten in rekening omdat het kleding op de markt bracht welke was geïnspireerd op de populaire serie La Casa de Papel.

Eerder raakte reeds bekend dat Netflix ook productplacement niet schuwt. Dit gebeurde onder meer in de reeks Stranger Things waarvoor Netflix productplacementdeals sloot met maar liefst 75 verschillende bedrijven. Mogelijks dat de streamingdienst er net door dergelijke overeenkomsten alsnog in slaagt om advertenties van haar streamingdienst te blijven weren. Dit wellicht tot grote vreugde van haar abonnees!

Aanbevolen artikelen