search
Streamingdienst Quibi al na 6(!) maanden op zwart
Series / Nieuws

Streamingdienst Quibi al na 6(!) maanden op zwart

Medewerkers Quibi houden helaas rekening met een abrupt einde aan hun werkzaamheden.

Streamingdienst Quibi heeft bekend gemaakt dat het er per 1 december mee ophoudt, er is geen garantie dat de tientallen shows een tweede leven vinden op een ander platform. De dienst werd op 6 april gelanceerd, en was specifiek voor korte afleveringen van minder dan 10 minuten die kijkers onderweg konden bekijken.

Quibi kondigde al in oktober aan dat het platform zal sluiten, waarschijnlijk krijgen investeerders wel hun geld terug. CEO Meg Whitman vindt het teruggeven van geld aan de investeerders van het bedrijf "eervol om te doen".

Hoewel veel van de medewerkers al langer twijfelden aan de levensvatbaarheid van het bedrijfsmodel, kwam de aankondiging van Quibi als een klap, het is voor producenten een krappe arbeidsmarkt. Verschillende bronnen vertellen dat zij, net als de meeste Quibi-medewerkers, niet eerder dan het grote publiek op de hoogte waren van het nieuws.

Lees ook: Nieuwe streamingdienst Quibi lanceert trailer merkwaardige rechtszaalshow

"We zagen het niet aankomen. We hadden net contracten getekend en andere banen afgewezen om hier aan mee te werken," aldus een medewerker. Antonio Monge, een animator van de show, voegt eraan toe: "Onze eigen leidinggevenden moesten Quibi constant bellen voor meer informatie."

Andere medewerkers van Quibi-shows, die allemaal werden geproduceerd door externe productiebedrijven of studio's, uitten ook hun bezorgdheid over het opnieuw betreden van de arbeidsmarkt mid-pandemie.: "Ik ben nu op zoek naar mijn volgende show, maar er zijn veel mensen op zoek naar hun volgende show."

Quibi, dat op 6 april werd gelanceerd, was van plan om in het eerste jaar 175 shows uit te brengen. Hoewel dat een groot aantal originelen is voor een nieuwe dienst, was het een belangrijk onderdeel van het plan van Whitman en Jeffrey Katzenberg om abonnees aan te trekken. De service was ontworpen rond het concept dat mensen zouden betalen voor korte afleveringen van minder dan 10 minuten met duur geproduceerde inhoud die ze onderweg konden bekijken.

Een zilveren randje voor de sluiting kan zijn dat Quibi-shows wellicht op andere platforms te zien zullen zijn, waar ze een groter publiek trekken.

Aanbevolen artikelen