'Loki'-recensie: wat vinden wij van de serie?

Disney+ heeft weer een nieuwe serie van Marvel Studios: Loki. Maar is hij ook de moeite waard?

Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Cast: Tom Hiddleston (Loki), Owen Wilson (Mobius M. Mobius), Erika Coleman (Florence Shaffner), Sophia Di Martino, Richard E. Grant, Gugu Mbatha-Raw e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Waar te zien: Disney+

Morgen gaat op Disney+ weer een nieuwe televisieserie van Marvel Studios van start, Loki. Serietotaal mocht de eerste twee afleveringen alvast zien en op basis daarvan hebben we een eerste oordeel voor je! Let dus op: dit artikel bevat milde spoilers.

Loki pikt de draad direct na de gebeurtenissen rond de 'god of mischief' van de film Avengers: Endgame op. Mocht je vergeten zijn wat er gebeurde: tijdens de time heist in 2012 wist hij te ontkomen met de Tesseract. Vanaf dat punt pikt deze serie de draad op. Loki komt terecht in Mongolië, waar hij zijn gebruikelijke kunstje wil uithalen. Maar voordat hij de mensen heeft kunnen onderwerpen, wordt hij opgepakt door een stel soldaten die uit het niets verschijnen.

De Time Variance Authority
De soldaten blijken voor de Time Variance Authority (TVA) actief te zijn en dreigen Loki uit de tijdlijn te verwijderen, zodat die niet beschadigd wordt. Het is te danken aan analist Mobius M. Mobius, gespeeld door Owen Wilson, dat Loki niet gewist wordt. Hij moet meehelpen bij het opsporen van een schurk die de hele tijdlijn in de war dreigt te schoppen.

Vanaf het moment dat Loki terecht komt bij de TVA wordt meteen duidelijk wat voor serie we kunnen verwachten. Het is er eentje die de gekheid van het bronmateriaal volledig omarmt en daardoor behoorlijk weet te slagen. Eigenlijk is de serie zelfs op z'n best als deze al het vreemde laat zien. Zo blijkt de TVA geleid te worden door drie ruimtehagedissen en doet de hele organisatie denken aan oude Russische sci-fi.

Een lange film
Hoewel het uitgangspunt erg amusant is en de serie bij vlagen behoorlijk humoristisch uit de hoek weet te komen, voelt deze als één lange film. Daardoor voelt de serie bij vlagen wat traag aan en neemt deze voor sommige ontwikkelingen wel heel erg zijn tijd. Dat is tegelijk ook nodig om Loki te laten settelen en ons als kijker weer helemaal bij te krijgen. De wat trage start was dus hard nodig in die zin.

Tegelijkertijd is dat natuurlijk ook weer geen ramp, omdat Loki door dat tempo ook rustig alles op kan bouwen. Zo is de onthulling aan het einde van de tweede aflevering eentje die heel gaaf aanvoelt, en ook 'verdiend' is door de rustige opbouw. Ook weten acteurs Tom Hiddleston (Loki) en Owen Wilson (Mobius M. Mobius) elke keer als ze samen in beeld komen de scène te stelen. Hun komische timing en gevoel voor elkaar komt bijzonder goed uit de verf.

Al met al is de serie vooral voor de Marvel-fan heel erg de moeite waard. Hij gooit het filmuniversum weer wat verder open, ditmaal met een doorkijkje naar de bijzondere mogelijkheden van het multiversum (een subtiel knikje naar de film Doctor Strange in the Multiverse of Madness) en de manier waarop tijdreizen kan werken in de franchise. Als de rest van de afleveringen zich ook niet te serieus neemt, dan belooft dat een prima seizoen en een serie die misschien wel beter is dan de rest van de MCU-series tot nu toe.

Vanaf 9 juni kan je elke woensdag op Disney+ een nieuwe aflevering van Loki verwachten. De serie krijgt in totaal zes afleveringen.