Recensie Netflix-serie 'Indian Predator: The Butcher of Delhi'

Matig drieluik over wraak, verminking en een Indiase koppensneller die ledematen rondstrooit als confetti.

Regie: Ayesha Sood | Aantal afleveringen: 3 | Speelduur: 40-43 minuten | Jaar: 2022

Met ruim vijfhonderd moorden per dag doet Delhi de statistieken van andere Indiase steden verbleken. De brute afslachtingen die in de documentaire Indian Predator: The Butcher of Delhi onder de loep worden genomen laten in drie afleveringen zien hoe een eenvoudige delinquent zich door wrok ontvouwt tot een meedogenloze seriemoordenaar.

In Delhi jast de verknipte Chandrakant Jha er in een moordend tempo een schrikbarende hoeveelheid mensenlevens doorheen. De lijken dumpt bij voorkeur op de stoep van de gevangenis. Gedreven door wraak en een onstilbare honger naar aandacht heeft hij het gemunt op de autoriteiten en alleen hij bepaalt hoe het spel wordt gespeeld. Als verontrustend visitekaartje kondigt hij elke moord telefonisch aan, is ieder lichaam ontdaan van zowel hoofd als ledematen en prijkt er een begeleidend briefje op de zak waarin het lijk is geleverd.

Het leeuwendeel van de serie wordt in Hindi gepresenteerd. Slechts een tweetal sprekers grijpt naar Engels, en dit kan een kleine hindernis vormen in de beleving. Natuurlijk geen probleem voor kijkers die Hindi machtig zijn, maar degenen die de taal niet bezigen zijn afhankelijk van de ondertiteling. Een nogal afleidende factor wanneer een fragment rijkelijk is doorspekt van psychologische vaktermen, maar het beeld gestadig verder raast terwijl jij de zin nog niet uit hebt. Op zich niet bijster storend, al is het voor de bovenkamer soms flink aanpoten om alle gezichtsuitdrukkingen en emoties binnen het frame mee te krijgen.

De documentaire houdt boeiend stand, totdat de laatste aflevering de gang eruit haalt. Deel drie rondt af met onverbloemde haatpraat over het falende rechtssysteem, gevolgd door de vele steken die de corrupte wetsdienders laten vallen. Even lijkt het laatste couplet gereserveerd voor nabestaanden, maar welbeschouwd komt er slechts een handjevol familieleden aan het woord.

De focus ligt op misnoegen over de politiemacht, al moet wel worden meegenomen dat deze zaak ver voor hedendaagse recherchekunst geschiedde, wat een enigszins vertekend beeld van kunde geeft. Voor een serie die slechts een drieluik beslaat kon de portionering in ieder geval beter. Een documenterende diepteduik in Jha's bajestijd zou wellicht beter werken als afsluiting.

Met vermoedelijk sensatie als drijfveer kiest Netflix met Indian Predator: The Butcher of Delhi voor een inkoppertje. De nieuwste aanwinst in de collectie psychokillers zou zomaar puur voor het shockgehalte kunnen zijn toegevoegd, getuige het intro dat al direct in het eerste shot inzoomt op een emmer ingewanden en een brein in een pan. De beweegredenen van Jha zijn nauwelijks anders dan die van elke andere seriemoordenaar met een slechte jeugd, maar drama verkoopt misschien wel net zo goed als seks.

Het is geen Ted Bundy, het is geen Charles Manson. Geen Warren Jeffs die zich de doorluchtigheid aller opperwezens waant. Indian Predator belicht het gruwelwerk van een vrijwel onzichtbare man, die met de totstandbrenging van dit filmportret jaren na dato ook nog de aandacht krijgt waar hij decennia geleden al op uit was.

★★★☆☆

Indian Predator: The Butcher of Delhi is te zien bij Netflix.