Recensie Disney+-serie 'Wedding Season'

Recensie Disney+-serie 'Wedding Season'

Het is even aanzien bij deze serie voordat je je wat meer betrokken voelt, maar uiteindelijk is hij het doorkijken wel waard.

Regie: Laura Scrivano, George Kane | Cast: Gavin Drea (Stefan), Rosa Salazar (Katie), Jade Harrison (Metts), Jamie Michie (Donahue), Ioanna Kimbook (Suji), Bhav joshi (Anil), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 31-42 minuten | Jaar: 2022

Een verknipte tijdlijn is tegenwoordig niets nieuws. In menig film en serie ga je heen en weer, soms zelfs naar de toekomst. Wanneer dit goed is uitgevoerd kan het een geniaal effect hebben. In Wedding Season werkt het minder goed. Personages in het heden zitten in de problemen, maar de reden waarom je wel of niet sympathie voor ze zou moeten hebben ligt in het verleden. Het duurt heel wat afleveringen voordat je hebt kunnen beslissen wat je voor ze wil voelen.

Als Stefan op de bruiloft van Katie komt binnenrennen om de boel te verstoren, krijgt hij van de bruid de wind van voren, een blauw oog en een hardhandige begeleiding naar de uitgang. En de politie op zijn dak. Tijdens de bruiloft is namelijk iedereen behalve Katie dood neergevallen. De jonge weduwe haalt Stefan over met haar op de vlucht te slaan, om samen te kunnen uitvogelen wat er aan de hand is en hun onschuld te bewijzen.

Terwijl ze dat doen, leren we via flashbacks dat deze twee hoofdpersonages elkaar pas enkele maanden geleden voor het eerst ontmoet hebben. Om precies te zijn: op de eerste van een reeks bruiloften, want de zomer is blijkbaar het hoogseizoen voor trouwerijen. Stefan is wanhopig op zoek naar liefde en heeft een enorme klik met Katie, die hij keer op keer tijdens zo'n bruiloft tegen het lijf loopt. Ze is alleen verloofd en bij iedere ontmoeting betrekt ze hem in een mysterieuze actie.

Wedding Season biedt een leuke mix van genres. Een man en een vrouw die elkaar steeds beter leren kennen terwijl ze in een komische actiesituatie zitten, en het lot van een groepje vrienden dat moet voldoen aan de verplichting van elke bruiloft bezoeken "“ en het zijn niet de meest geslaagde feestjes. Eerst zie je waar Katie steeds Stefan in betrekt, later leer je wat dat nou precies inhield.

Dat gebeurt pas halverwege het seizoen. En daar zit het probleem. De eerste paar afleveringen moet je het doen met de informatie die je krijgt. Stefan is ongezond gretig op zoek naar een relatie, dus het is begrijpelijk waarom Katie hem zo snel voor zich kan winnen. Maar Katie is onbekend en onbetrouwbaar. Ze zijn op een missie waarvan je niet weet of de uitkomst je wel kan boeien of dat de missie om te beginnen al is wat zij beweert.

Ook het doel van de serie is niet helemaal duidelijk. Gaat dit een leerproces worden voor Stefan, om eindelijk van die obsessieve zoektocht naar de ware af te komen? Of is het de bedoeling dat Katie in Stefan eindelijk de man vindt met wie ze haar leven kan delen? In het geval van het laatstgenoemde: is dat een sterke boodschap? De man die hysterisch graag een vriendinnetje wil, krijgt eindelijk zijn zin en ze leefden nog lang en gelukkig.

Als je doorzet en blijft kijken, wordt het wel de moeite waard. Als eenmaal duidelijk begint te worden wat er speelt nemen de flashbacks af, waardoor je meer in het verhaal zit van de verdachten die op de vlucht zijn. Door de omstandigheden is Stefan ook niet meer uitsluitend betrokken bij de hele zaak vanwege zijn zwak voor Katie, maar omdat hij door enkele voorvallen inmiddels is gedwongen om ook zijn onschuld te bewijzen.

Helemaal op het einde begaat de serie toch een onnodige zonde: een cliffhanger. Wat is er toch mis met kiezen voor een miniserie? Waarom is het een schande om een verhaal te beperken tot één seizoen? Als Wedding Season nou een beeldbuispareltje was geweest, was een voortzetting zeker welkom geweest. Maar dat is niet het geval; op de aparte genremix na ontstijgt de serie nergens het gemiddelde niveau. En dat is niet het type serie waar je seizoen na seizoen aan vast wil zitten.

★★★☆☆

Wedding Season is te zien bij Disney+.