Recensie Disney+-serie 'The Old Man'

Recensie Disney+-serie 'The Old Man'

Spannende thriller slaagt een gelaagd verhaal te vertellen door dialogen en actie af te wisselen.

Regie: Jon Watts, Jet Wilkinson, Greg Yaitanes, e.a. | Cast: Jeff Bridges (Dan Chase), John Lithgow (Harold Harper), Alia Shawkat (Angela Adams), Amy Brenneman (Zoë), Leem Lubany (Young Abbey Chase), e.a. | Aantal afleveringen: 7 | Speelduur: 50-66 minuten | Jaar: 2022

Dan Chase is een man op leeftijd, met alle kwaaltjes die daarbij komen: 's nachts vaak uit bed, moeite met plassen en enorm vergeetachtig. Een erg kwetsbare verschijning die ook nog met de dood van zijn vrouw worstelt. Op een noodlottige avond wordt bij Dan ingebroken en wordt direct duidelijk dat hij veel meer is dan een zielige oude man. Hij rekent kundig en snel af met de indringer en vlucht vervolgens zijn huis uit. Dan blijkt een oud CIA-agent te zijn, wiens verleden komt hem opzoeken. En niet met goede bedoelingen.

De eerste aflevering pakt de kijker direct bij de lurven met een teder portret van de dementie van Dans overleden vrouw, maar ook een enorm goed gefilmde, uitgerekte, pijnlijk lange vechtscène. Dat kan geweldsverheerlijkend werken, maar doordat het gevecht is gegrond in realisme blijft het rauw. Vervolgens wordt er druppelsgewijs steeds meer bekend over het verleden van Dan, totdat halverwege de serie de kraan open wordt gezet. Dat is jammer, want daarmee is al te snel zijn achtergrondverhaal bekend, terwijl dat eerst bedekt was door mysterie.

De flashbacks halen helaas al het tempo uit het verhaal. Deze momenten zijn weliswaar nodig om het achtergrondverhaal duidelijk te maken, maar zijn in vergelijking met het lopende verhaal niet sterk genoeg om hun lengte te verantwoorden. Daar staat tegenover dat de acteurs en actrices die de jongere versies spelen van de hoofdpersonages perfect zijn gecast. Ze lijken qua uiterlijk bijzonder goed op de oudere vertolkers en hebben ook al hun maniertjes volledig onder de knie.

Het tempo zit er in het begin en einde van de serie goed in, maar helaas is het middenstuk wat langzaam en bij tijden onduidelijk. Daardoor moet er wel door wat afleveringen heen geworsteld worden, al bevat The Old Man nog steeds voldoende effectieve plotwendingen om te blijven boeien. De constante spanning, intrige en gelaagdheid zijn meer dan genoeg om de kwaliteit te waarborgen. Elke aflevering bevat ook een boeiende cliffhanger die zorgt voor een fijne spanningsboog.

Jeff Bridges en John Litgow laten beiden volop hun kunde zien door twee prachtige personages neer te zetten. Bridges' Dan Chase heeft een gekrenkte ziel en is een gelaagd personage dat snel kan veranderen van oprecht vriendelijke senior tot meedogenloze agent. Litgows Harold Harper doet op geen enkel vlak onder voor zijn tegenspeler. De rest van de cast doet het ook alleraardigst, maar staat volledig in de schaduw van deze grootheden.

De scènes met dit tweetal vormen de hoogtepunten van The Old Man. Een van de beste momenten vinden we in de eerste aflevering, wanneer enkel door een telefoongesprek tussen de twee meteen hun relatie, achtergrond en verstandhouding duidelijk wordt. Aan het einde van de serie hebben ze weer een uiterst genietbare scène samen. Tijdens een gezamenlijke autorit gebeurt eigenlijk niets, maar door de geweldig geschreven dialoog is het een scène die de kijker aan het beeld gekluisterd houdt.

Het geheel had wel wat meer actie kunnen gebruiken. Die wens komt niet vaak voor bij series als deze, maar wanneer de actiescènes zo zijn goed zijn uitgevoerd (rauw en realistisch) wordt het een gemis is wanneer ze niet vaker worden gebruikt. De verhaallijn van Zoë, die als alledaagse huisvrouw onverwacht in de problemen van Dan betrokken raakt, bevat te veel onlogische momenten en beslissingen om passend te zijn bij het overkoepelende verhaal.

In de laatste aflevering is er een plotwending die alles wat ervoor kwam op een gelaagde manier in een ander daglicht zet. Er worden wat lijntjes mooi afgerond, maar om een tweede seizoen op te zetten moet helaas worden afgerond met een gigantische cliffhanger. Er zijn wat hekelpuntjes die The Old Man geen directe klassieker maken, maar de acteerprestaties en het goede verhaal zijn meer dan genoeg om ervoor te zorgen dat dat volgende seizoen niet snel genoeg kan verschijnen.

★★★★☆

The Old Man is te zien bij Disney+.