search
Streaming in 2023: prijsverhogingen en meer advertenties
Series / Nieuws

Streaming in 2023: prijsverhogingen en meer advertenties

Na de intiële opkomst van bestelde tv-series, streven de grote spelers naar een nieuw evenwicht.

Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
Streaming-diensten maakten in eerste instantie een enorme groei door. Verlies van abonnees, toename van competitie en hoge productiekosten van series betekent verandering van aanpak. Wall Street analysten zijn van mening dat in 2023 en 2024 de koerswijziging vaste vorm gaat krijgen.

De stap richting stabilisatie zal in 2023 gezet worden. Als eerste worden er minder series besteld, waardoor het consumentenaanbod zal verminderen. Dat is echter niet het enige.

Netflix


Netflix gaat kosten in rekening brengen voor het delen van passwords. Dit is momenteel getest in de Verenigde Staten tegen de prijs van $ 2,99. Verder gaat Netflix voort op het pad van niet-Engelstalige series en het ontwikkelen van games. Tot slot gaat het bedrijf ook wereldwijde livestreams aanbieden, waarbij de comedy special van Chris Rock op 4 maart 2023 de allereerste is.

Disney+


Disney+ heeft het voordeel dat zij de streaming-tak zijn van het gigantische Disney. Topman Bob Iger wil Disney+ winstgevend maken, aangezien deze dat op dit moment niet is. Eén manier om dit te doen is door Disney-films zo spoedig mogelijk na de bioscoop-première op Disney+ aan te bieden. Prijsverhogingen liggen ook op tafel aangezien dit lange tijd juist niet gedaan is door de streaming-aanbieder.

HBO Max


Sinds het moederbedrijf Warner Bros Discovery een fusie in gang heeft gezet tussen HBO Max en Discovery+, heeft topman David Zaslav het mes gezet in de nodige series. Tevens is een prijsverhoging doorgevoerd, wat wellicht ook gaat spelen wanneer de fusie helemaal rond is. Nu deze klappen gevallen zijn, heeft Zaslav aangegeven interesse te hebben in het uitbouwen van de 'Harry Potter' en 'Superman' franchise.

Prime Video


Onderdeel van het giga-bedrijf Amazon, betreft het ook hier een streaming-dienst die onderdeel uitmaakt van een groter geheel. Buiten Nederland biedt Amazon de streaming niet apart aan maar als onderdeel van een groter abonnement. Dit abonnement is in prijs verhoogd, tevens wil Prime Video zich richten op het behouden van het publiek dat men nu heeft weten te trekken.

Tot slot is het zo dat, met uitzondering van Prime Video, deze aanbieders ook adverteerders inzetten teneinde hun kosten behapbaar te maken.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen