Recensie Disney+-serie 'Black Rock Shooter: Dawn Fall'

Een doordachte wereld is niet genoeg om deze onduidelijke en bij tijden smakeloze anime te redden.

Regie: Motoki Tanaka | Cast (stemmen): Yui Ishikawa (Empress), Takuya Kirimoto (Colonel David), Saori Hayami (Dead Master), Megumi Han (Strenght), Kei Mizusawa (Isana), e.a. | Afleveringen: 12 | Speelduur: 26 minuten | Jaar: 2022

De wereld zoals we die kennen ligt aan diggelen. Een bijzonder schaars gekleed meisje wordt wakker. Ze heeft geen idee wie of waar ze is, alleen dat ze Empress heet. Al snel belandt ze in een gevecht met een robot en blijkt ze die een aardig pak slaag te kunnen geven. Het wordt duidelijk dat een kwaadaardige AI de wereld heeft overgenomen. Aan Empress de taak erachter te komen wie zij is en zo veel mogelijk mensen te redden.

Deze opening biedt een aardige opzet voor het verhaal, maar wel een die al talloze keren is gedaan. Toch weet dit deel begin de bruutheid van de wereld sterk neer te zetten en gaandeweg wat details van het goed doordachte achtergrondverhaal te vertellen. Helaas wordt deze zorgvuldige vertelling snel overboord gegooid en vervangen door inwisselbare actie en een onnozele verhaallijn.

Het tempo ligt overal en nergens. Op sommige momenten krijgt de kijker zó veel informatie toegeworpen dat het niet bij te houden is, terwijl in sommige afleveringen vrijwel niets gebeurt. Hierdoor is het enorm moeilijk om in het flinterdunne verhaal te komen. Empress ontmoet tijdens haar tocht verschillende mensen die haar vergezellen en – niet onbelangrijk – ook de mensheid willen redden. Toch is het vaak niet duidelijk wat er precies gebeurt of waarom de groep tot bepaalde acties overgaat.

Die onduidelijkheid is ook merkbaar bij de verschillende personages. Sommige veranderen volledig van alliantie, met minimale toelichting. Hierdoor mist spanning en belang van de individuele verhaallijnen. Daarnaast zijn sommige personages het ene moment zo enorm sterk dat alle spanning uit de scènes verdampt, om het andere moment dan weer niets bij te dragen aan een gevecht. Door deze onregelmatigheden is het moeilijk om een beeld van hen te krijgen en een connectie te voelen.

En daarmee houden de inconsistenties niet op. Soms zijn de landschappen bijzonder mooi en gedetailleerd, maar vaker lijkt erop alsof er gewoon een willekeurige achtergrond van het internet is geplukt en in beeld is geplakt. Ook de mix tussen 2D en 3D werkt niet en zorgt voor een storende kijkervaring. Black Rock Shooter: Dawn Fall is dan ook niet bepaald het mooiste meisje van de klas.

Dat deze anime niet voor tere zieltjes is uit zich niet zozeer in brute actie, maar in een element dat een stuk smaaklozer is: de ogenschijnlijk jonge meisjes zijn in hun ontwerp erg geseksualiseerd. Dat is helaas niets nieuws in de animewereld, maar de aanwezigheid van verkrachting en vermeende pedofilie gaan te ver. Deze elementen lijken enkel te zijn toegevoegd voor de shockfactor en geven het geheel een smaakloos karakter.

Het is jammer dat het op verschillende niveaus misgaat, want het is bij tijden duidelijk dat over de wereld met zijn verschillende facties en hun achtergrondverhalen echt goed is nagedacht. De laatste aflevering maakt nog een flinke eindsprint en weet nog iets van het verhaal te maken, maar redt het geheel helaas niet. Misschien was de titel Black Rock Shooter: Down Fall passender geweest.

★★☆☆☆

Black Rock Shooter: Dawn Fall is te zien bij Disney+.