Recensie Netflix-serie 'That '90s Show'

Recensie Netflix-serie 'That '90s Show'

In principe gewoon That '70s Show maar dan met andere tieners in de hoofdrol.

Regie: Gail Mancuso, Laura Prepon | Cast: Kurtwood Smith (Red), Debra Jo Rupp (Kitty), Callie Haverda (Leia), Mace Coronel (Jay Kelso), Ashley Aufderheide (Gwen), Reyn Doi (Ozzie), Sam Morelos (Nikki), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 22-30 minuten | Jaar: 2023

De jaren negentig was een succesvol decennium voor Terry en Bonnie Turner. Op televisie waren hun komedieseries 3rd Rock from the Sun en That '70s Show grote hits, en Wayne's World trok heel wat bioscooppubliek voor een film die gebaseerd was op een sketch uit Saturday Night Live. Het lijkt aannemelijk dat ze het wegens werk te druk hadden om een vinger aan de pols te houden wat betreft het gemiddelde tienerleven in die tijd. Gezien hoe het ninetiesgevoel sterk ontbreekt in hun nieuwe productie lijkt die theorie te kloppen.

Point Place, de zomer van 1995. De dochter van Eric en Donna, Leia, besluit dat ze liever bij opa Red en oma Kitty wil blijven tijdens de vakantie. Ze leert andere tieners uit de buurt kennen en tot Reds ongenoegen zit zijn kelder weer gevuld met jong grut dat stiekem zuipt, rookt en omgaat met onderlinge romances en andere puberbehoeftes.

Als je een serie maakt die draait om een specifieke periode dan moet je het goed doen. That '90s Show doet dat niet. Er is praktisch geen muziek uit de jaren negentig te horen (en er wordt veel gebruikgemaakt van de rocksound, terwijl hiphop, dance en boybands in die tijd verreweg het meest populair waren), geen van de personages speelt videogames of spreekt erover (terwijl Nintendo en Sega al gigantisch waren en de PlayStation die specifieke zomer al flink werd gepromoot) – eigenlijk komt de algehele popcultuur zo goed als niet ter sprake.

Wat ze wel doen is precies hetzelfde als in That '70s Show, maar met andere personages (soort van, want er zijn overeenkomsten wat betreft hun karakters) en ze kleden zich in die vrij onopmerkelijke kleding uit die tijd. Ze roken stiekem wiet (want ecstasy is natuurlijk te heftig voor een komedieserie), hangen ofwel in Reds kelder of in diezelfde lokale snackbar en af en toe op de watertoren. Het jaren negentiggevoel is nihil.

Het is wel een komedieserie. Net zoals That '70s Show is de komedie niet briljant, maar kan er af en toe toch hardop worden gelachen. Voornamelijk om Red en Kitty, want er is nog steeds chemie tussen beide acteurs en Debra Jo Rupp is al grappig als ze niks doet. Ze zijn niet de enige bekende gezichten; bijna alle sterren uit de voorganger laten hun gezicht even zien. Laura Prepon (Donna) heeft zelfs twee afleveringen geregisseerd.

Wie je niet ziet zijn Josh Meyers, want dat was de onpopulaire vervanger van Topher Grace in het laatste seizoen, het personage Laurie Forman, want dat werd al een blok aan het been toen de actrice die haar oorspronkelijk speelde aan de drugs ging, en Danny Masterson als Hyde, omdat die acteur zichzelf in de #MeToo-nesten heeft gewerkt.

Dit vervolg zal niet hetzelfde succes worden als zijn voorganger. De serie hangt erg aan alle gimmicks van twintig jaar geleden, het type humor is hetzelfde en dus niet verrassend en het liefdesverhaaltje tussen Leia en de zoon van Kelso en Jackie neemt veel tijd in beslag ondanks dat het niet erg meeslepend is.

De nieuwe cast zal evenmin de roem verwerven die de oude deed. De acteurs zijn best leuk maar niet uitzonderlijk getalenteerd. De nieuwe generatie is wel een stuk veelzijdiger. Meer dan één personage is niet blank en ook niet iedereen is heteroseksueel. Ook al was dat dertig jaar geleden doodnormaal voelt de serie toch meer als That '2020s Show. Niks mis mee, maar het is nog een punt dat ervoor zorgt dat je niet het gevoel hebt te kijken naar een verhaal uit het decennium waar de serie naar vernoemd is.

Als sitcom doet That '90s Show wel zijn werk. De serie is aangenaam kort en redelijk grappig. De laatste aflevering heeft ook een ietwat onverwacht einde. Gezien de hoge prijskaartjes van sommige andere Netflix-producties zal een goedkope komedieserie vast een verademing zijn voor de streamingsdienst die momenteel worstelt met kosten en abonnees, dus dat verhoogt de kans op een tweede seizoen. Als dat er komt is het hopen dat de makers daarmee wat beter hun best doen om de titel van deze serie eer aan te doen.

★★★☆☆

That '90s Show is te zien bij Netflix.