Recensie Disney+-serie 'El Commandante Fort'

Rommelige en onoprechte documentaire over een oppervlakkige en oninteressante persoon.

Regie: Patricio Alvarez, Marcelo Burgos, Nicolás Goldbart, e.a. | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 35-62 minuten | Jaar: 2023

Omwille van het product kan er soms wel een beetje gesjoemeld worden bij het maken van een documentaire. Dat mag, als het de authenticiteit maar niet schaadt. El Commandante Fort is een nep misbaksel. Sterker nog: terwijl je de vierdelige serie bekijkt bekruipt je steeds meer het gevoel dat de rijke familie Fort deze serie bedacht en betaald heeft.

In Argentinië kennen ze Patty Brard niet, in Nederland kennen wij de Argentijnse socialite Ricardo Fort niet. Hij is een van de zoons van een steenrijke chocoladeproducent en de enige die een ander levenspad koos. Hij wilde zanger worden, probeert ook acteur te zijn, presentator en YouTuber. Uiteindelijk werd hij gewoon beroemd om wie hij was: een soort Patty Brard anno nu, maar dan met minder talent en meer geld. En de Argentijnen vraten het op.

Een stukje uit de korte serie-omschrijving: "Terwijl hij zocht naar roem en populariteit werd hij een LHBTQ+-activist." Dat zou best kunnen, maar dit zul je niet vinden in deze vier afleveringen. Eigenlijk kan je maar weinig halen uit deze documentaireserie, want zij lijkt te zijn gemaakt voor mensen die al helemaal bekend zijn met Ricardo Fort. Oftewel: mensen die in Argentinië wonen.

Voor de rest van de wereld is dit een chaotisch gebeuren. Ten eerste, als je geen Spaans spreekt: succes, want de ondertiteling raast voorbij. Die is niet gemaakt door iemand die snapt hoe het moet. Ten tweede, elke aflevering heeft een andere stijl. Ten derde, er komen veel momenten aan bod maar ze worden zelden toegelicht.

In de eerste aflevering wordt een korte introductie gevolgd door een overvloed aan voorvallen uit het latere leven van wijlen Ricardo Fort. Het gaat veel te snel waardoor je geen idee hebt wie hij nou eigenlijk was. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over een ruzie tijdens een interview. Het klinkt alsof Fort iemand fysiek aanviel, maar dat is een voorval waarvan de makers denken dat jij hier als Nederlandse kijker wel bekend mee zal zijn, dus ze hoeven het niet uit te leggen of te laten zien.

Belangrijker nog: deze Ricardo Fort is echt een enorme eikel. Ieder zijn ding, maar ondanks dat hij een multimiljonair is oogt hij als een domme, oppervlakkige en ordinaire vent. In elke aflevering wordt door iemand gezegd is dat hij zo authentiek was. Apart, want qua uiterlijk heeft hij zich helemaal verbouwd en qua persoonlijkheid is het iemand die het ene moment zegt dol te zijn op A en even later zegt dat hij niets moeten hebben van A. Hij lult maar wat, want hij hoort zichzelf gewoon graag spreken.

Behalve dat je nergens ziet dat hij een activist was, zie je ook nooit waar deze man goed in was. Ja, hij kon een beetje zingen (ontdek je pas in de tweede aflevering), maar niets bijzonders. We zien hem nooit echt acteren, een instrument bespelen, niks. Het was gewoon een vent die er met geld voor zorgde dat hij op televisie kwam en blijkbaar vonden de inwoners van Argentinië hem wel charmant. Met name vrouwen.

De derde aflevering focust zich op zijn twee kinderen die hij via een surrogaat kreeg. Beetje lullig voor ze dat hun vader ongezond leefde en ruim voor zijn vijftigste al stierf. Maar ach, ze zijn rijk. Zoonlief lijkt pa's arrogantie te hebben geërfd en dochter kreeg het gebrek aan intelligentie afgaand op de lege blik in de ogen. Ricardo Fort is al helemaal opgehemeld, maar wanneer je aan het einde van die aflevering een bizarre en tenenkrommend slechte videoclip te zien krijgt gemaakt door die kinderen lijkt het wel duidelijk: deze documentaire hebben ze zelf laten maken.

De laatste aflevering gaat over Fort kort voor zijn dood. Chronisch pijn, meerdere operaties, niets mocht baten. Gaat de regisseur ervanuit dat we inmiddels zijn vergeten dat Ricardo in de eerste aflevering zei dat dokters hem vertelden hoe hij moest omgaan met zijn fysieke klachten maar dat hij niet van plan was naar ze te luisteren, want niemand vertelt Ricardo wat hij moet doen?

Fort was wel aanhanger van meer onzin. The Secret, een levensstijl die zegt dat als je roept dat je iets gaat krijgen je het ook krijgt. Lekker makkelijk, als je genoeg op je rekening hebt om alles te bekostigen. Of karma, dat tijdens een kort gesprek wordt uitgelegd door te stellen dat een aardbeving in Haïti heeft plaatsgevonden omdat de bevolking blijkbaar iets heeft gedaan om die ramp te verdienen.

El Commandante Fort is een nepdocumentaire over een nepfiguur, een stijlloze patser die je graag vertelt hoeveel Rolls Royces hij bezit maar doet alsof het niet aan hem ligt dat een doorbraak als artiest nooit is gelukt. Hij was in ieder geval géén LHBTQ+-activist. Stop making stupid people famous, zelfs wanneer ze het op eigen kosten proberen.

★☆☆☆☆

El Commandante Fort is te zien bij Disney+.