Recensie Disney+-serie 'National Treasure: Edge of History'

De films waren voor alle leeftijden, deze serie is voor jonge kijkers.

Regie: Nathan Hope, Sherwin Shilati, Mira Nair, e.a. | Cast: Catherine Zeta-Jones (Billie Pearce), Lisette Olivera (Jess), Jake Austin Walker (Liam Sadusky), Zuri Reed (Tasha), Jordan Rodrigues (Ethan), Antonio Cipriano (Oren), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 45-51 minuten | Jaar: 2022

Jess is de dochter van een Mexicaanse schatzoeker die voor moord in de gevangenis is beland en zij woont inmiddels in de VS met een wankele verblijfsvergunning. Op een dag stuit ze op een aanwijzing die is gelinkt aan een schat die eeuwen geleden opzettelijk is verborgen voor de Spaanse veroveraars, en zo begint haar zoektocht. Maar niet zonder hindernis: een kwaadaardige organisatie was net op hetzelfde pad beland. Aan Jess en haar vrienden de taak om als eerste de schat te vinden.

Dat clubje schatzoekers bestaat uit begin twintigers met wat onderlinge romantische verwikkelingen. De boodschap van de makers is duidelijk: anders dan de National Treasure-films die leuk waren voor het hele gezin is deze televisieversie gemaakt voor een tienerpubliek. Waarom ook niet? De films waren de familievariant van The Da Vinci Code van Hollywoodproducent Jerry Bruckheimer, die het concept van verborgen aanwijzingen minder serieus aanpakten dan de boeken van Dan Brown.

De serie gaat een stapje verder en maakt er volledig jongerenvermaak van. Vermaak is zeker een verdiend label, want ondanks dat National Treasure: Edge of History een eenvoudige televisieserie is, een standaardproductie, is het geen vervelende zit. Twee acteurs uit de films, Harvey Keitel en Justin Bartha, laten ook even hun gezicht zien. Overigens wel met de nodige verwijzing, want wie herinnert zich nou dat zij in dat vergetelijke werk van negentien jaar geleden zaten?

Een bekend gezicht dat in elke aflevering te zien is, is dat van Catherine Zeta-Jones, als de slechterik met alle financiële middelen om het haar makkelijk te maken. Onlangs was ze nog te zien als Morticia Addams in Wednesday, waarvoor het werken met Tim Burton een begrijpelijke motivatie was. Wellicht heeft ze National Treasure: Edge of History gedaan om eens met Bruckheimer te hebben gewerkt? Gelukkig heeft ze haar natuurlijke koelheid om op te leunen, want ze stopt verder niet veel moeite in de rol.

De rest van de jonge cast is televisietalent, waarvan niemand er echt tussenuit springt. National Treasure: Edge of History ambieert ook niet een diepzinnig drama te zijn, gewoon een avonturenserie met elke aflevering een conflict dat op slinkse wijze wordt aangepakt en overwonnen, om vervolgens te worden afgepakt door de slechterik.

In de laatste aflevering wordt nog even verteld wat nou precies de gedachte is achter de kwaadaardige organisatie die Jess steeds aftroeft. Op zich is dat best een begrijpelijke gedachte en is het haast jammer dat het blijft bij slechts een oppervlakkige vermelding. Aan de andere kant zou het niet in de serie passen om dat filosofisch uit te diepen. Dus het plot wordt afgerond en niet geheel onverwachts reikt de serie een hand uit naar een volgend seizoen.

★★★☆☆

National Treasure: Edge of History is te zien bij Disney+.