Recensie Prime Video-serie 'Island'

Recensie Prime Video-serie 'Island'

Deze demonische fantasyserie kan beter van het scherm worden verbannen.

Regie: Kwang-hyun Park | Cast: Da-hee Lee (Mi-ho Won), Nam-gil Kim (Ban), Eun-woo Cha (Giovanni), Du-shim Ko (Baek-joo Geum), Kwang-rok Oh (Butler Jang), e.a. | Aantal afleveringen: 12 | Speelduur: 43-59 minuten| Jaar: 2022

ílles komt voorbij in de Zuid-Koreaanse fantasyserie Island: demonen, romantische verhaallijnen, exorcismes, grote epische monsters en als kers op de taart een jonge knappe priester die Peter Giovanni heet. Al vanaf de eerste aflevering wordt duidelijk dat het niet om een doorsnee serie gaat, al is dit niet geheel positief. Island weet het klaar te spelen om tegelijkertijd veel te veel en te weinig te doen. Wat overblijft is een verwarrend geheel dat veel tijd vergooit.

De eerste aflevering begint meteen explosief en de demonen vliegen de kijker al snel om de oren, al wordt na de eerste scènes direct flink wat gas teruggenomen. Wat is er aan de hand? Op Jeju Island staan op verschillende plekken vreemde beelden. Symbolen voor het offer van de goden om mensen te beschermen tegen demonen. Helaas gaat een aantal van deze beeldjes kapot en komen er demonen vrij. De opzet lijkt simpel, maar men weet het verhaal toch zo ingewikkeld mogelijk te maken.

De serie volgt onder anderen Mi-ho Won, een dochter van de eigenaar van een miljardenbedrijf dat een naam heeft hoog te houden. Ban is een demonenjager die ontdekt dat de demonenpopulatie is toegenomen. Dan is daar ook nog Peter Giovanni, een priester die aan exorcisme doet en een oproep krijgt vanuit het Vaticaan om naar Zuid-Korea te gaan en de demonenuitbraak te onderzoeken. Wanneer hun paden kruisen elkaar kruisen, blijkt dat meer dan een toevallige ontmoeting.

De achtergrondverhalen van deze personages worden verteld, maar zijn te uitbundig en uitgebreid en krijgen te weinig tijd. Zo ontstaat het idee dat de kijker op een hongerige maag slechts een halve maaltijd krijgt voorgeschoteld. Ook de uitleg is gebrekkig en er wordt lukraak gestrooid met ingewikkelde terminologie die niet goed wordt toegelicht en zo voor verwarring zorgt. Het geheel voelt als het meest verlegen jongetje van de klas dat een presentatie geeft, maar telkens over zijn woorden struikelt. Een globaal idee van de bedoeling wordt gecommuniceerd, maar de boodschap wordt niet duidelijk.

Wat vervolgens een bijzonder aparte en slechte keuze blijkt, is afleveringen lang spenderen aan subplots die niets toevoegen terwijl deze tijd beter had kunnen worden besteed aan de overkoepelende verhaallijn. Daarnaast blijft het lang onduidelijk waar het verhaal na de initiële introductie van de personages nou eigenlijk naartoe gaat. Er mist een gevoel van richting en een doel. Doordat openbaringen voortkomen uit flashbacks en het verleden, voelt het heden wat onbelangrijk.

In het tweede deel van het seizoen wordt dit iéts beter, maar verwacht geen gestroomlijnde verhaallijnen want ook hierin is genoeg opvulling en herhaling te vinden. Daarnaast zijn de actiescènes prima, maar duren ze allemaal wat te lang waardoor de rek er snel uit is. Later in de serie zijn deze gevechten opvallend eentonig door hun veelvuldigheid. Wat niet meehelpt is de CGI, die enorm inconsistent is en vaak oogt als een videogame.

Ondanks de focus op de personages zijn deze erg ongelaagd. Ban laat niet veel los en lijkt soms, naast de toevallige oneliner hier of daar, scènes lang alleen maar moeilijk in de verte te kunnen staren. Mi-ho wordt in het begin geportretteerd als een stoere krijger om in latere afleveringen alleen als de prinses in nood te dienen. Het is een goedkope zet die enkel lijkt te worden gebruikt om bepaalde momenten op te zetten. Ook de slechterik is eentonig kwaadaardig, met zinloze en lege scènes om dit aan te tonen, terwijl zijn achtergrondverhaal uitnodigt tot meer.

Er zijn interessante ideeën, maar er mist focus om iets betekenisvols of zinnigs van de serie te maken. Priester Peter Giovanni is een personage waarvoor even achter de oren gekrabd mag worden, want hij is er alleen om als hartenbreker te fungeren. De seizoensfinale is wel van bevredigende epische schaal, al ziet de helft er helaas uit alsof de PlayStation nog aan staat. Toch kon men het niet laten om op een flauwe manier nog een deurtje open te laten staan naar een mogelijk vervolg. Alsjeblieft Peter, verban deze demon van het scherm.

★☆☆☆☆

Island is te zien bij Prime Video.