Recensie Disney+-serie 'Unprisoned'

Recensie Disney+-serie 'Unprisoned'

Een dramedy over een familie om verliefd op te worden.

Regie: Shiri Appleby, Nastaran Dibai, Numa Perrier, e.a. | Cast: Kerry Washington (Paige Alexander), Marque Richardson (Mal), Faly Rakotohavana (Finn), Jordan McIntosh (Little Paige), Delroy Lindo (Edwin Alexander), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 26-31 minuten | Jaar: 2023

Unprisoned gaat over een vrouw waarvan de vader (voor de zoveelste keer) net uit de gevangenis komt. De serie concentreert zich hiermee op de moeizame periode na gevangenistijd, waar volgens hoofdrolspeelster Kerry Washington maar weinig aandacht aan wordt besteed. Een erg serieus onderwerp, waar de serie goed mee omgaat zonder verlies van de vrolijke noot. Unprisoned is dan ook eerder een dramedy dan een komedie te noemen.

Hoofdpersoon Paige is alleenstaand moeder en therapeute. Naast de verplichte Instagram-wijsheid waarmee ze advies geeft over mentale gezondheid "“ zonder dat zelf op te volgen "“ hebben de makers een erg leuke manier gevonden om Paige wat concreter met haar innerlijke kind te laten communiceren: dat kind komt letterlijk in beeld. Vertolkt door de licht overacterende doh erg innemende Jordan McIntosh zegt deze Little Paige waar het op staat en helpt de trauma's van volwassen Paige vormgeven.

De trauma's van Paige en de andere personages worden zonder schroom en toch met humor neergezet. Dit maakt dat de personages oprecht overkomen, zonder dat het verhaal erg zwaar wordt. Er wordt openhartig over raciale ongelijkheid en maatschappelijke problematiek verteld, zoals alleen Amerikanen dat kunnen. We leren termen als 'nigrescence' en zien hoe moeilijk het mensen wordt gemaakt als ze na een gevangenisstraf een eerlijk leven willen leiden.

Voorafgaand aan elke aflevering zien we in beeld de tekst "Inspired by some truly crazy shit". Dat bedenkster Tracy McMillian haar eigen ervaringen gebruikte om de serie te schrijven is merkbaar. De personages komen oprecht over en de therapeutische adviezen geloofwaardig, evenals de moeilijkheidsgraad om het juiste advies op te volgen. Dit maakt het verhaal uit het leven gegrepen en zeer menselijk. Het sterke acteerwerk van vrijwel alle acteurs vormt de kers op de taart.

Tegen de tijd dat de laatste afleveringen zich aandienen zijn kijkers vast en zeker verliefd geworden op deze unieke familie. In spanning hopen we dat Edwin, gespeeld door de sympathieke Delroy Lindo, er ondanks de schrijnende omstandigheden in slaagt op het rechte pad te blijven. Niet terugvallen in oude patronen, crimineel of therapeutisch, is echter een levenslang proces. Dat belooft nog veel meer seizoenen van deze hartverwarmende serie.

★★★★☆

Unprisoned is te zien bij Disney+.