Recensie Prime Video-serie 'Citadel'

Recensie Prime Video-serie 'Citadel'

Een soapserie met actiescènes en een schaamteloze introductie van een franchise.

Regie: Newton Thomas Sigel, Jessica Yu, Joe Russo | Cast: Richard Madden (Mason Kane), Priyanka Chopra Jonas (Nadia Sinh), Stanley Tucci (Bernard), Lesley Manville (Dahlia Archer), Ronald Møller (Anders), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 39-49 minuten | Jaar: 2023

Er wordt verzocht om nog even te blijven hangen nadat de laatste aflevering van Citadel is afgelopen, want er wordt getrakteerd op een voorproefje van een spin-off genaamd Citadel: Diana. De zes afleveringen waar zojuist tijd in is geïnvesteerd blijken slechts het topje van de ijsberg voor wat er van de kijker wordt gevraagd.

Citadel is een mondiale geheime organisatie die ongemerkt te hulp schiet wanneer slechteriken in alle soorten en maten ergens een te grote dreiging in vormen. Er bestaat ook een tegenhanger genaamd Manticore, die alle informatie over alle Citadel-agenten in handen krijgt. Agenten Mason en Nadia proberen dit te voorkomen, maar raken betrokken in een heftig treinongeluk. Een chip in hun lijf onttrekt hun geheugens voordat dit gebeurt, waardoor Mason acht jaar lang leeft zonder enig idee van wie hij is. Totdat Manticore weer opduikt en de leider van Citadel ingrijpt om hem en zijn gezin veilig te stellen.

In Die Another Day veroorzaakt een afbrekend stuk ijs een vloedgolf, waar James Bond over surft en over een ijsschots glijdt om de lucht in te gaan en vervolgens met zijn parachute veilig aan land komt. Niet slechts de waardeloze visuele effecten van deze scène maar ook de handeling in het algemeen was de reden voor waarom 007 nodig moest worden gereboot, zonder deze stripachtige stijl. Weg met de onzinnige stunts, klaar met de flauwe technische snufjes.

De makers van Citadel zagen dit echter als een gat in de markt en komen met een serie die het allemaal weer oppikt. Geen wonder dat producenten Anthony en Joe Russo interesse toonden in dit project, als twee broers die een paar grootse en succesvolle Marvel-films op hun naam hebben staan. De onzinnige actiescènes (met heel wat hulp van de computer) en flauwe technische snufjes zijn weer terug. Er is zelfs een sciencefictionachtig hoofdkwartier in een rots in de Grand Canyon.

Maar dat was blijkbaar niet voldoende. Het kon nog sappiger, namelijk met een hoop wendingen die de serie doen aanvoelen als een goedkope soapserie. Geen tekort aan intriges en familiedrama in Citadel en dat is pas het begin: behalve de aangekondigde spin-off eindigt dit seizoen met een sappige cliffhanger aangezien het tweede seizoen al is besteld. Het Citadel-universum is geboren: de avonturen van James Bond & co. in Meerdijk.

Stanley Tucci lijkt zich als baas van Citadel als enige bewust in wat voor een met testosteron geïnjecteerd melodrama hij is beland. Hij acteert zeker niet op de automatische piloot, maar heeft in ieder geval lol in de uitvoering van zijn personage. De antagonist is weer eens een Brits persoon, nu gespeeld door de getalenteerde Lesley Manville die het waarschijnlijk niet durfde aandikken omdat het voorlopig een vast inkomen belooft te worden.

Hoofdrolspelers Richard Manning en Priyanka Chopra Jonas denken vast dat ze met deze baan de loterij hebben gewonnen, getuige hun doodserieuze optredens. Deze dragen eraan bij dat de toon niet zo humoristisch is als had gemogen, wat sommige momenten ietwat saai maakt. Het zorgt er wel voor dat ze geloofwaardig twee mensen neerzetten die ontzettend tot elkaar aangetrokken zijn, maar als twee aantrekkelijke acteurs zal dat ze niet veel moeite hebben gekost.

In de zes afleveringen gebeurt stukken minder dan verwacht. Er is niet veel plot en dat gaat ook niet hard vooruit. In de eerste aflevering wordt de baas van Citadel ontvoerd door Manticore, waardoor Tucci vervolgens meerdere afleveringen vastgebonden aan de eettafel van Manville zit. Een groot deel wordt besteed aan lange flashbacks waarin Mason en Nadia hun identiteit nog hadden en verliefd waren. Het verhaal in het heden wil niet heel erg vlotten.

Citadel lijkt per ongeluk 'vrouwen die van actie houden' als doelgroep te hebben. Het ene moment romantiek en soapachtige verwikkelingen, het andere moment schieten en knokken. Of anders 'mannen die hun actie afgewisseld willen hebben met zachtaardige en smeuïge momenten'. Misschien omdat de gebroeders Russo daar zelf liefhebbers van zijn.

Elke aflevering voelt zich genoodzaakt te openen met een ronddraaiende camera, maar op zich is het voor de rest een strak geproduceerde en dure serie. Met het verstand op nul best geslaagd vermaak. En net als bij een echte soapserie gaan er dus nog heel veel afleveringen komen met het stempel 'Citadel' erop.

★★★☆☆

Citadel is te zien bij Prime Video.