Recensie HBO Max-serie 'Succession' seizoen 4

Zelfs de acteur die betweter Logan Roy speelt heeft gelijk: geweldige serie, maar laat het hierbij.

Regie: Mark Mylod, Andrij Parekh, Lorene Scafaria, e.a. | Cast: Brian Cox (Logan Roy), Kieran Culkin (Roman Roy), Sarah Snook (Shiv Roy), Jeremy Strong (Kendall Roy), Alexander Skarsgård (Lukas Matsson), Matthew Macfadyen (Tom), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 56-84 minuten | Jaar: 2023

De schrijver van Mad Men vertelde ooit dat hij zijn personages regelmatig onvoorspelbaar gedrag liet vertonen, want op die manier bleef de serie langer fris. Aangezien die serie draaide om de personages kon zij inderdaad lang blijven doorgaan. De mensen in Succession zijn op zich ook raar volk, alleen heeft deze serie al vanaf het begin wel een specifiek einddoel: wie volgt Logan Roy op als leider van zijn zakenimperium? Acteur Brian Cox gaf te kennen dat hij achter het besluit staat om het bij dit vierde seizoen te laten en daar heeft hij helemaal gelijk in.

Seizoen drie eindigde ermee met dat Logan definitief afstand deed van zijn kinderen Kendall, Shiv en Roman. Niet emotioneel, maar in de zin dat geen van hen de plek op zijn troon zou krijgen. De epische overnamedeal van Lucas Mattson ligt nog steeds op tafel en de drie proberen daar een stokje voor te steken. Maar Roman heeft achter de rug van zijn broer en zus nog contact met zijn vader.

Alles is zoals het was: werkstress, de wereld afreizen in een privéjet, haat en liefde tussen de drie, het documentaire-achtige camerawerk, dat bekende deuntje uit het intro dat in diverse varianten door de scènes klinkt. Succession kent geen slechte afleveringen. Maar de rek begint er inmiddels wel uit te raken, omdat het plot over wie de nieuwe CEO zal worden niet oneindig is.

Dit laatste seizoen kent geen verrassingen, maar de stijl leent zich daar ook niet voor. De komedie is gitzwart en soms is Succession toch echt puur een dramaserie; alles moet blijven zoals het is tot het bittere einde. En die conclusie komt er; in de laatste aflevering wordt duidelijk wat de nieuwe leiding wordt van Waystar/Royco.

Dat zorgt voor vonken. Het is altijd een probleem geweest dat de kinderen van Logan onderling een keuze moesten maken wie van de drie het boegbeeld zou zijn. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, dus ze hadden allemaal het idee dat het boegbeeld de macht niet zou delen. Maar nu moeten ze. Ze worden gedwongen de knoop door te hakken en doen dat allesbehalve gemoedelijk.

Ach, wat gun je die mensen nou eigenlijk? Ze hebben hun issues, hun moeder is al niet geweldig en hun vader is emotioneel ronduit gewelddadig. Maar verder zijn het wereldvreemde miljardairs, zij en iedereen om hen heen lusten naar macht. In seizoen vier ligt de aantrekking van de serie hem nog steeds in toeschouwer zijn van verwende rijkeluiskinderen die in de clinch liggen.

Het aanbod van Mattson is hun potentiële ontsnapping. Pak het geld, geniet van een zorgeloos leven. Maar nee, het ego zit ze weer in de weg. De angst om macht te verliezen. En degene die de macht heeft, heeft de liefde van pappie. Ze leren niet, ze groeien niet en daarom verdient niemand een voorkeur – iets waar de schrijvers in deze afsluiter nog steeds in slagen, alhoewel een van de drie in de laatste minuten toch iets over de schreef gaat (maar om een begrijpelijke reden).

Er valt over te discussiëren, maar het lijkt erop dat Succession is gebaseerd op mediamagnaat Rupert Murdoch. Sowieso runt de man op zijn tweeënnegentigste nog steeds zijn imperium, maar zijn volwassen kinderen doen toch sterk denken aan Kendall, Shiv en Roman. De fictieve nieuwsafdeling uit de serie is gewoon Fox News, iets dat in aflevering acht meer dan ooit naar voren komt – inclusief de impact die een gemanipuleerde beslissing achter de schermen heeft op de hele wereld.

"En nu?" is zeker de vraag die rijst zodra de aftiteling voor de laatste keer in beeld komt, maar dat is goed. De karakters van de personages zijn de afgelopen jaren helder genoeg neergezet om het grotendeels zelf te kunnen invullen, vooral omdat dit nooit een serie was die een makkelijk en afgerond einde beloofde. Het is beter om het te laten bij deze sterke afronding dan nog een seizoen maken waarin het ongetwijfeld meer van hetzelfde zou zijn.

★★★★☆

Succession is te zien bij HBO Max.