Recensie Apple TV+-serie 'Foundation' seizoen 2

Dit seizoen doet hetzelfde als het vorige: starten in de vierde versnelling en al gauw terugschakelen naar de eerste.

Regie: Alex Graves, David S. Goyer | Cast: Lee Pace (Brother Day), Jared Harris (Hari Seldon), Lou Llobell (Gaal Dornick), Laura Birn (Demerzel), Leah Harvey (Salvor Hardin), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 48-62 minuten | Jaar: 2023

Gaal en de voor haar onbekende dochter Salvor zijn waar het vorige seizoen van Foundation ze heeft achtergelaten: gestrand op een planeet waar alles onder water staat, ruim honderd jaar na de gebeurtenissen uit de laatste aflevering. Het Keizerrijk heeft in de tussentijd wat veranderingen ondergaan, met name bij Dawn, Day en Dusk nadat die hebben geleerd dat ze geen exacte klonen meer zijn. Day heeft besloten te stoppen met kopieën van henzelf en te willen trouwen om zo een organische opvolger te creëren. Met name de hofrobot Demerzel is daar niet blij mee.

In de tussentijd is de man die ooit de val van het imperium voorspelde, Hari Seldon, een god geworden in de ogen van het volk. Uiteraard had hij hier op gerekend, want op Terminus voltrekt alles zich zoals Hari het heeft berekend. Daar zijn dus veel nieuwe personages, hun status quo, en dat geldt ook voor Trantor vanuit waar de drie kloonbroers hun galactische rijk besturen. Net als in het eerste seizoen dumpt de eerste aflevering een enorme lading aan informatie op de kijker.

Niet lang daarna komt het verhaal bijna tot stilstand. Het aankomende huwelijk van Day hangt continu in de lucht zonder dat te worden voltooid. Gaal en Salvor komen terecht op een andere planeet waar het mogelijk niet pluis is en ook dat komt elke aflevering slechts een klein stapje dichter bij een conclusie.

De meeste vaart zit in de verhaallijn van een nieuw personage: een meisje genaamd Brother, dat een soort pastoor is voor de religie van Hari. Zij en haar reisgenoten leggen heel wat afstand af en komen terecht in zowel spannende situaties als momenten die het algemene plot van Foundation – de val van het Rijk en hoe de mensheid dat kan overleven – voortstuwen. Brother is overigens ook een leuk personage, met in ieder geval het meest brute gevoel voor humor.

In de afsluiter van het vorige seizoen was al te zien hoe een soort digitale reïncarnatie van Hari een mogelijkheid bood voor acteur Jared Harris om zijn rol te vertolken en ook hier is hij weer van de partij als een man die schippert tussen held en schurk zijn. Wat de middelen ook zijn, het doel heiligt alles. Gaal en Salvor waren al naar de toekomst gereisd, dus die zijn er ook, en de klonen en hun robot hebben vanzelfsprekend het eeuwige leven.

Lee Pace gaat weer lekker los als de meest koelbloedige, arrogante leider als Brother Day. In zijn openingsscène mag hij even knokken tegen een paar terroristen die zijn slaapkamer zijn binnengedrongen, dus tijdens het gevecht is hij naakt. Geen idee wie dat heeft bedacht, maar Pace vindt het best om zijn getrainde lijf te paraderen – alhoewel zijn eigen kleine keizer natuurlijk niet in beeld komt.

De trage vooruitgang betekent niet dat dit tweede seizoen van Foundation saai is. Er is wederom niet bespaard op sets en speciale effecten, dus de serie is weer een lust voor het oog. Isaac Asimovs verhaal is de val van het Romeinse Rijk, verteld op een sciencefictionwijze, dus vooral Trantor blijft een potsierlijke overdaad aan schaamteloze rijkdom. De plaatjes die uit de computer zijn komen rollen overtuigen geen greintje minder dan het eerste seizoen al deed. En deze keer is 'Becky' van de partij.

De verhaallijn van het Keizerrijk en Demerzel is sappig genoeg om aflevering na aflevering intrigerend te blijven. Het eerste seizoen liet al zien dat een goddelijk figuur, zoals een van de broers, vrij makkelijk gemanipuleerd kon worden, wat ook ditmaal gebeurt en een wederom gevoel van voldoening geeft. Hoewel Hari's methodes soms cru overkomen, blijft hij een goeierik. Maar waar de broers hier en daar wat menselijkheid vertonen, blijven het meedogenloze eikels waarvan je graag ziet dat ze ten onder gaan.

Het avontuur van Gaal en Salvor op de planeet waar zij terecht zijn gekomen is het zwakst. Wanneer dat in de laatste aflevering wordt afgerond is het ook niet helemaal duidelijk of dit enige functie heeft in het grotere geheel. Misschien zal een derde seizoen aantonen van wel. Het is wel een emotionele afsluiter en ook de andere plotlijnen weten het hart te raken. Deze wiskundige ruimteserie, die eigenlijk gaat over een historisch moment, mikt voornamelijk op het intellect. Fijn dat dit niet geheel emotieloos blijft.

Aangezien Apple TV+ slechts iets meer dan tien procent van de abonnees van zijn grootste concurrent heeft, blijft het de vraag hoe een ongetwijfeld peperdure serie als deze rendabel kan zijn. Meerdere titels van andere streamingsdiensten worden continu besproken, terwijl amper iemand het over deze serie heeft. Met de huidige stakingen van schrijvers en acteurs zou het niet verrassend zijn als Apple besluit er een streep onder te zetten. Maar het verhaal lijkt nog niet eens op de helft te zijn; wie twee seizoenen achter de kiezen heeft, wil absoluut weten hoe dit afloopt.

★★★☆☆

Foundation is te zien bij AppleTV+.