Recensie Netflix-serie 'Quarterback'

Recensie Netflix-serie 'Quarterback'

Opgepompt, maar toch verrassend invoelbaar visitekaartje van een Amerikaanse machosport.

Regie: Matt Dissinger, Shannon Furman, Tim Rumpff | Afleveringen: 8 | Speelduur: 43-56 minuten | Jaar: 2023

American football is waarschijnlijk de enige sport ter wereld die zijn internationale bekendheid vooral te danken heeft aan popsterren. Als Beyoncé of Rihanna medio februari de (halftime)show steelt, kijken talloze wereldburgers bij uitzondering naar beelden van een footballstadion. Betere promotie kun je niet wensen, al is het de vraag of die vele gelegenheidskijkers ook iets van de eigenlijke wedstrijd meekrijgen. En dat terwijl er meer onder de zon is dan alleen de spectaculaire Super Bowl. Quarterback imponeert als het opgepompte, maar toch verrassend invoelbare visitekaartje van een adrenalinerijke machosport.

De quarterback is de belangrijkste speler van elk footballteam. Hij zet de lijnen uit en brengt zijn teamgenoten met een enkele worp in scorende positie. Reden genoeg dus om het spel door de ogen van deze sleutelspeler te bekijken. Quarterback volgt de loop van competitieseizoen 2022-2023 en werkt geleidelijk toe naar de prestigieuze ontknoping tijdens de Super Bowl. Drie quarterbacks fungeren als hoofdrolspelers: Patrick Mahomes van de Kansas City Chiefs, Kirk Cousins van de Minnesota Vikings en Marcus Mariota van de Atlanta Falcons.

Hun speelstijlen en persoonlijkheden lopen aardig uiteen en toch slagen de makers erin hun belevenissen op en naast het veld op vloeiende wijze af te wisselen. De consistente focus op de quarterbackpositie is de lijm die de afleveringen bij elkaar houdt, zelfs als er wordt geschakeld van de wedstrijdvoorbereiding van Mariota naar een gezinsuitje van de Mahomes. Door de oprechte aandacht voor de partners en kinderen van de spelers is deze sportdocumentaire ook een verkapte realitysoap, maar dat zorgt in dit geval juist voor een fascinerend contrast: nietsontziende machosporters solliciteren buiten het veld naar de rol van perfecte huisvader.

Het is een groot verdienste van de makers dat het persoonlijke drama niet ten koste gaat van de belangstelling voor de sport. Sterker nog, buitenstaanders die niet al te bekend zijn met American football moeten echt hun aandacht erbij houden om iets van de technische en tactische uitlegmomenten mee te kunnen krijgen. Dit onderscheidt Quarterback met stip van eerdere sportdocumentaires op Netflix (Tour de France: Au Cœur du Peloton, Break Point), omdat deze makers (én spelers) hun publiek net iets serieuzer lijken te nemen.

Toegegeven, net als in de vergelijkbare sportseries winnen opstuwende muziek en spektakel het op de meeste momenten nog steeds van achtergrond en inhoud. Daar kunnen ook de vele vaktermen en de strategische spelbesprekingen weinig aan veranderen. Toch is Quarterback het eerste overkoepelende sportproject van Netflix dat volledig in zijn opzet overtuigt.

★★★★☆

Quarterback is te zien bij Netflix.