Recensie Apple TV+-serie 'The Morning Show' seizoen 3

Het is meer dan ooit duidelijk dat deze serie niet het hoogstaande drama is dat ze wil zijn.

Regie: Mimi, Leder, Thomas Carter, Mark T. Gates III, e.a. | Cast: Jennifer Aniston (Alex), Reese Witherspoon (Bradley), Billy Crudup (Cory), Karen Pittman (Mia), Greta Lee (Stella), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 47-57 minuten | Jaar: 2023

Er waren al series van uitmuntend niveau vóór The Sopranos, maar toch wordt die serie gezien als degene die de lat verhoogde voor televisiedrama. Sindsdien zijn er heel wat meesterwerken op het kleine scherm verschenen, maar ook series die dat graag willen zijn en die top nooit bereiken. The Morning Show is er daar een van. Zeker nooit slecht geweest, maar het is het simpelweg net niet. Het derde seizoen heeft enkele momenten die de serie zelfs flink omlaag trekken.

De streamingsdienst die Cory aan het einde van het vorige seizoen opzette is er, maar presteert slecht. Ook als zender heeft UBA last van pittige concurrentie. Cory strikt de multimiljardair Paul om het bedrijf voor een flinke smak geld over te kopen, maar hij heeft eigenlijk nog niet gecheckt of die man misschien wat lijken in zijn kast heeft. Alex heeft dankzij de uitzendingen die zij ziek vanuit huis deed haar eigen programma. Bradley is nieuwslezeres in de avond.

De eerste twee afleveringen zijn niet best. Voor de introductie van de op Jeff Bezos geënte Paul (een perfect gespeelde rol van Jon Hamm) wordt Alex de ruimte ingeschoten. Ze heeft er lang voor getraind, maar op het laatste moment kan ze niet en moet Bradley haar plaats innemen. Tuurlijk, ze gaat 'even' zonder enige voorbereiding de ruimte in... Sowieso een zwaar overdreven plot voor een serie die over ochtendtelevisie zou moeten gaan.

Er wordt zelfs geëindigd met een kinderachtige cliffhanger, waarna de volgende aflevering ermee opent dat er toch niks aan de hand blijkt te zijn. Nog meer sensatie volgt wanneer het UBA-gebouw gehackt wordt. Lichten vallen uit, het alarm gaat af. Er kon geen boeiend drama worden verzonnen, dus dan maar spektakel.

Daarna wordt The Morning Show eindelijk weer wat we ervan gewend zijn. Ging het eerste seizoen over de start van de MeToo-beweging en het tweede over de nasleep daarvan, daar moet het derde seizoen iets nieuws verzinnen. Tijdens de hack is onder andere een e-mail gelekt van het bestuurshoofd van UBA waarin ze een racistische opmerking maakt over de nieuwe zwarte presentatrice van het ochtendprogramma.

Hiermee wordt net gerechtvaardigd waarom de serie nog steeds de titel The Morning Show draagt, maar dit onderwerp is een sterke vervanger. Het seksueel overschrijdende gedrag is bestreden, maar binnen het bedrijf blijken zwarte mensen nog steeds te worden benadeeld. Het bestuurshoofd Cybil (heerlijk vertolkt door Holland Taylor) wordt zelfs uitgenodigd in de show om door de zwarte presentatrice te worden geïnterviewd.

En kort daarna is het gedaan met de verhaallijn over racisme, en draait het verhaal vooral om de bedrijfsovername. Voor Bradley wordt nog enigszins een verhaallijn bedacht die conflict creëert in haar immer ethisch verantwoorde karakter, alhoewel men daarmee bij lange na niet zo diep gaat als had gekund. Verder zijn er nog wat spanningen binnen haar relatie met Laura. Alex heeft bijzonder weinig te doen, dus hebben ze haar maar een romance met Paul gegeven.

Daarmee is in deze serie over vrouwen het meest interessant geschreven personage een man: Cory. Billy Crudup geniet zo ontzettend van zijn rol als charmante slang met een geweten dat hij een andere serie voor zichzelf heeft geregeld op Apple TV+ waarin hij een soortgelijke personage speelt, namelijk Hello, Tomorrow! Maar daarin is hij minder sterk dan als Cory in The Morning Show, want dit is een briljant bedachte man. Haast onmogelijk dat het bestaan van zo'n extreem tegenstrijdige figuur volstrekt realistisch overkomt.

Zelfs bij hem zetten de schrijvers af en toe een bepaald trucje in dat ooit benoemd werd door Mad Men-maker Matthew Weiner: laat je personages soms compleet onverwachte dingen doen, zodat ze nooit voorspelbaar worden en je serie nooit saai wordt. Maar hoe The Morning Show het toepast is gewoon flauw en doorzichtig. In een aflevering zoekt Cory bijvoorbeeld zijn moeder even op (een heel bizar mens dat flink bijdraagt aan Cory's karakter en sympathie voor hem), maar voordat hij naar binnen gaat zet hij even zijn autoradio harder. Het voelt niet organisch, gewoon een scenariomiddeltje.

Het plot over de overname en de betrouwbaarheid van koper Paul mag er best zijn, al is het hier en daar gevuld met wat soapachtige verwikkelingen. Zo heeft iemand binnen UBA al een verleden met hem, ook al voelt die achtergrond niet logisch bij dit personage. Maar het leidt wel naar een kookpunt. Een bijna-kookpunt. Het slot voelt lekker maar zeker niet als een geniaal hoogtepunt. Op naar het vierde seizoen, want dat is al verzekerd voordat het derde te zien is.

★★★☆☆

The Morning Show is te zien bij Apple TV+.