Recensie Disney+-serie 'Compro Likes'

Recensie Disney+-serie 'Compro Likes'

Vooral leuk voor Brazilianen zelf. En dan met name de mannen.

Regie: André Moraes | Cast: Fábio Lago (Wagner), Ana Carol Machado (Sarah), Dee Snider (zichzelf), Lúcio Mauro Filho (Johnny), Pedro Cardoso (Peter), e.a. | Afleveringen: 5 | Speelduur: 29-33 minuten | Jaar: 2023

Wagner is een hyperactieve man (gespeeld door een overacterende acteur) die zijn film- en televisiecarrière wil lanceren door op sociale media zo veel mogelijk likes en volgers te verzamelen. Dit doet hij met oplichterij en een hoop egocentrische acties, in een chaotische en absurdistische serie die niet door iedereen zal worden gewaardeerd.

De dialogen en gebeurtenissen in Compro Likes gaan razendsnel, net zo gehaast en druk als Wagner door het leven gaat. Het verhaal is hierdoor chaotisch en bij vlagen moeilijk te volgen. De vele verwijzingen naar de Braziliaanse cultuur maken het er voor de gemiddelde Nederlandse kijker niet makkelijker op. Ook neemt het verhaal continu zijwegen, die niet zelden doodlopen. De humor is absurdistisch en vergezocht, en daarmee niet voor iedereen.

Wie er wel van houdt zal desondanks moeten erkennen dat de serie erg vrouwonvriendelijk is. Zo heeft bijvoorbeeld de excuuslesbienne geen enkele betekenisvolle connectie met andere vrouwen, maar staat ze altijd klaar voor een potje zoenen onder het toeziend oog van menig man. Duidelijk toegevoegd voor entertainment. Er zit zelfs een zoenfragment in de intro, hoewel dit verder niets met het verhaal te maken heeft.

Daarnaast bepotelt Wagner ongegeneerd een vrouw die daar niet om heeft gevraagd. Hoewel men hier in de serie boos op reageert, wordt het toch weggewuifd. Niet meer van deze tijd. Wellicht was het idee om een ouderwets personage neer te zetten dat zich onbeholpen zich in de moderne tijd stort, maar zo komt het niet over.

Het verhaal verloopt weinig origineel. Al snel stijgt de roem Wagner naar het hoofd en keert iedereen zich tegen hem. Dat verdient hij ook, zullen de meeste kijkers vinden. Of het hem lukt er weer bovenop te komen is dan ook allerminst interessant. Zelfs de voice-over moet uitleggen dat een bepaalde verhaalontwikkeling is toegevoegd om de interesse van de kijker te wekken voor de volgende aflevering. Als je dat er al bij moet zeggen, hoe succesvol is zo'n methode dan?

Het einde is de kroon op het chaotische geheel. Dit is zo flauw en ingewikkeld dat het niet duidelijk is of het een cliffhanger of een afsluiting is. Compro Likes mist diepgang en een werkelijk verhaal. Het is eerder een verzameling fragmenten die niet veel met elkaar te maken hebben. Waarschijnlijk is de serie het leukst voor Brazilianen die de grappen snappen en de mensen herkennen. Maar wel alleen de mannen. Er zullen weinig vrouwen zijn die een egocentrische, misogyne vent als Wagner zijn likes gunnen.

★★☆☆☆

Compro Likes is te zien bij Disney+.