Recensie HBO Max-serie 'Starstruck' seizoen 3

Schittert in de details, maar frustreert enorm met de hoofdpersoon.

Regie: Alice Snedden, Rose Matafeo | Cast: Rose Matafeo (Jessie), Nikesh Patel (Tom Kappur), Lorne MacFadyen (Liam), Emma Sidi (Kate), Al Roberts (Ian), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 21-26 minuten | Jaar: 2023

In alweer het derde seizoen van Starstruck neemt het leven van Jessie een geheel nieuwe wending. Nadat haar partner Tom een einde maakt aan hun relatie, moet zij plots alles weer opnieuw opbouwen. En hoewel dat een solide reden is voor een verandering in haar persoonlijkheid, presenteert de serie deze relatiebreuk vooral als een excuus voor haar verschrikkelijke gedrag.

Het resultaat is een frustrerende hoofdpersoon met nog frustrerendere levenskeuzes. Het ergste is dat deze vierendertigjarige vrouw zich constant gedraagt als een zestienjarige. Door haar onbegrip voor de gevoelens van de mensen om haar heen komt ze veroordelend en egoïstisch over, waardoor al haar vriendschappen op de klippen lopen. Jessies kinderachtige houding verliest ook heel snel haar charme.

Tussen al dit irritante gedrag wordt gelukkig toch nog een mooi verhaal verteld over jezelf hervinden na een serieuze relatiebreuk, met aandacht voor het vinden van nieuwe liefde en de complexe gevoelens die daarbij komen kijken. Dat gebeurt niet alleen vanuit Jessies perspectief, want ook Toms ervaringen op dit vlak worden getoond. Hij heeft na hun relatie voor een nieuw iemand gevoelens weten te ontwikkelen en is daarmee zelfs verloofd.

Toms ervaring met het loslaten van Jessie en zijn nieuwe liefde laten opbloeien wordt mooi maar te weinig ingezet. Dit seizoen had op vernieuwende wijze beide perspectieven kunnen tonen, vooral omdat Jessie en Tom allebei een volledig andere kant op schieten, maar dat is met een totale speelduur van net iets meer dan twee uur duidelijk te veel gevraagd. En dus wordt dan maar gefocust op de relatie tussen Jessie en haar nieuwe vlam Liam.

Waar Starstruck het meest in uitblinkt is de fysieke en verbale komedie. Zeker als schrijfster en actrice Rose Matafeo de aandacht weghaalt bij de dialoog, weet zij Jessie enorm grappig neer te zetten. Zoals haar duim die vast komt te zitten in een bowlingbal tijdens een eerste date of haar ongemakkelijke stiltevullers na een mislukte bruiloftsspeech. Het is jammer dat deze momenten vrijwel alleen worden ingezet voor scène-overgangen, want juist deze tonen haar menselijkheid.

Die menselijkheid komt pas in de allerlaatste aflevering van het seizoen centraal te staan. Dan wordt Jessie plots volwassen tijdens de bevalling van haar beste vriendin. Al haar egoïsme en veroordelingen worden aan de kant geschoven wanneer ze laat zien wat haar kwaliteiten als vriendin zijn. Hierdoor kan de serie een opeenstapeling van integere momenten en volwassen levenskeuzes door het verhaal weven. Hoewel zo'n einde niet baanbrekend is, zorgt het toch wel voor een mooie afronding voor een anders frustrerend personage.

★★★☆☆

Startstruck is te zien bij HBO Max.