Recensie Apple TV+-serie 'Curses!'

Recensie Apple TV+-serie 'Curses!'

Spannend familieavontuur dat tussen de actie door wat wijze lessen leert.

Regie: George Gipson, Leo Riley | Cast (stemmen): Gabrielle Nevaeh (Pandora), Andre Robinson (Russ), Lyric Lewis (Sky), Rhys Darby (Stanley), James Marsters (Larry), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 24 minuten | Jaar: 2023

Een van de dingen waar kinderen uit de jaren tachtig nostalgisch over kunnen zijn, zijn de intro's van tekenfilms. Al die iconische series van vroeger hadden een memorabel liedje waarin soms het verhaal maar in ieder geval de personages genoemd werden. Menig Generatie X'er kan ze zo nazingen. Curses! doet denken aan dat soort series, maar de opening is een georkestreerd bombastisch werkje dat de indruk wekt dat de duivel op het punt staat uit de hel te herrijzen. Misschien iets té episch.

Russ en Pandora Vanderhouven ontdekken dat hun bloedlijn vervloekt is. Hun vader is zojuist in een standbeeld veranderd en als zij geen actie ondernemen staat hen hetzelfde lot te wachten. De vloek komt voort uit de vele historische voorwerpen die hun overgrootvader gestolen heeft en een verborgen vleugel van hun huis vullen. Aan Russ en Pandora de taak deze terug te brengen naar waar ze thuishoren.

Curses! doet eveneens denken animatieseries van weleer doordat er een les in zit. Vroeger ging dat vrij suf, met de held die tegen de kijker sprak om iets uit te leggen (zoals: steek geen bestek in een broodrooster), maar Curses! pakt het iets wijzer aan. De les onderdeel is namelijk onderdeel van de scène, zoals wanneer de familie een ritueel verpest en begrijpt dat dit gebeurde omdat niet eerst de tijd is genomen om te leren hoe het zou moeten gaan.

De belangrijkste les is die van het algehele plot, namelijk dat als een beschaving een voorwerp niet bewust heeft afgestaan aan een Westers museum dit inhoudt dat het simpelweg gestolen is. En in dat geval moet het voorwerp gewoon terug naar waar het vandaan komt. Dat daar heel nonchalant over wordt gedaan is terecht, want zo is het gewoon. Leuk dat in een Nederlands museum een tweeduizend jaar oude Egyptische vaas staat, maar die is ooit gewoon zonder pardon meegenomen in plaats van geschonken.

Nooit wordt dit er te dik bovenop gelegd of te lang besproken. Curses! is vooral een avontuurlijke serie over een broer en zus die samen met hun moeder proberen te ontdekken waar iets vandaan komt en hoe ze het kunnen retourneren. Dat dit nooit zonder hindernissen gebeurt maakt de serie net iets te eng voor de jongste kijkers.

De sterren van de show zijn Stanley en Larry, een Scandinavisch beeldje en een piratenschedel die kunnen praten en de familie Vanderhouven bijstaan. Ze zijn niet alleen behulpzaam, maar ook grappig en vooral schattig. Het is onmogelijk om niet voor ze warm te lopen wanneer Larry ervoor zorgt dat Stanley zijn mondharmonica bij de hand krijgt wanneer hij in een donkere kamer met een monster zit opgesloten. Stanley speelt een deuntje op zijn instrument, want dan is hij niet zo bang – smelt!

Stanley krijgt zijn stem van de Nieuw-Zeelandse Rhys Darby (What We Do in the Shadows) en Larry is een onherkenbare James Marsters (Buffy, the Vampire Slayer). Voor de menselijke hoofdrollen zijn geen bekende namen vastgelegd, maar in de bijrollen klinken Rhea Perlman en Phylicia Rashad, twee dames die lang meegaan, en die kwaadaardige overgrootvader heeft de stem van horroricoon Robert Englund.

De animatiestijl is er een die nu populair is: gemaakt op de computer maar ogend als handgetekend, inclusief een subtiele hakkeligheid om te voorzien in een ruw randje. Visueel is alles perfect te volgen, maar de vertelling verloopt af en toe wat minder soepel. Het lijkt soms alsof er een kleine scène is overgeslagen omdat een volgend moment twee stappen verderop begint, vooral tussen cliffhangers en het begin van een volgende aflevering.

Curses! heeft een vlot en interessant doorlopend verhaal met een einde, maar ook een heel korte en geforceerde cliffhanger aan het slot om een tweede seizoen af te dwingen. Waar de Netflix-animatieserie My Dad, the Bounty Hunter laat zien hoe het zou zijn als je ouders stiekem ruimtehelden blijken te zijn, toont Curses! hoe het is als ze als Indiana Jones waren en je mee mag op avontuur. En wie zou dat nou niet willen?

★★★☆☆

Curses! is te zien bij Apple TV+.