Recensie Netflix-serie 'Castaway Diva'

Recensie Netflix-serie 'Castaway Diva'

K-drama met innemende personages, leuke liedjes en net niet te ingewikkelde verhaallijnen.

Regie: Chung-hwan Oh | Cast: Eun-bin Park (Mok-ha Seo), Joo-hun Kim (Seo-joon Lee), Jong-hyeop Chae (Bo-geol Kang), Hak-yeon Cha (Woo-hak Kang), Hyo-jin Kim (Ran-ju Yoon), e.a. | Afleveringen: 12 | Speelduur: 67-81 minuten | Jaar: 2023

Een verhaal over stranden op een onbewoond eiland kan op zeer uiteenlopende manieren uitpakken. Van suïcidaal schreeuwen tegen een volleybal tot vrolijk ronddartelen in een kokosnotenbikini. Castaway Diva schenkt maar weinig aandacht aan het 'castaway'-deel en gaat vooral over hoe Mok-ha na vijftien jaar op een onbewoond eiland haar leven probeert op te pakken. Dit mondt uit in een serie waarin de innemend kinderlijke hoofdpersoon een variëteit aan – soms vergezochte – avonturen beleeft.

Ook het 'diva'-deel van Castaway Diva komt niet altijd over. Na de pauze van vijftien jaar is het voor de kijker niet altijd duidelijk of Mok-ha de zangcarrière waar ze als tiener van droomde nog steeds wil of niet. Vlak voor ze op het eiland aanspoelde zou ze haar idool ontmoeten, na het insturen van een zelfgemaakte videoclip waarin Mok-ha haar frisse zangtalent etaleert.

Na vijftien jaar is er ook voor deze ooit razend populaire zangeres veel veranderd. Wanneer ze hulp nodig heeft lijkt dat voor fangirl Mok-ha de prioriteit te hebben. Maar ook compleet andere zaken zoals muziekmanager worden en jeugdliefde Ki-ho vinden en helpen zijn af en toe hoofddoel, wat het voor de kijker lastig maakt te bepalen op welke afloop moet worden gehoopt.

De verschillende verhaallijnen zijn soms wat vergezocht en lijken af en toe onafgemaakt omdat er van de hak op de tak wordt gesprongen. Ook worden er sprongen in de tijd gemaakt en zijn er dikwijls flashbacks naar diverse momenten in het verleden. Toch is dit alles net niet ingewikkeld genoeg om de draad kwijt te raken. Knap hoe de makers het gecompliceerde verhaal goed in balans weten te houden.

Actrice Eun-bin Park geeft met zichtbaar plezier vorm aan de volwassen Mok-ha, die als dertiger nog steeds als tiener door het leven huppelt. Optimistisch en vastberaden – maar niet altijd over dezelfde dingen – gaat ze de uitdagingen van haar nieuwe leven aan, en wint daarbij de harten van de mensen in haar omgeving en die van de kijker. Ook andere personages komen erg sympathiek over, zoals de ingetogen, mokkende Bo-geol, die een mooie tegenhanger is van de soms licht hysterische Mok-ha.

Anderen zijn dan weer niet zo leuk en lijken zelfs overbodig. Vooral van personages die later in de serie geïntroduceerd worden is niet altijd duidelijk welke functie ze dienen te vervullen. De problemen van enkele personages zijn soms zelfs zo intens dat ze het verhaal van Mok-ha overschaduwen. Maar niets is irritanter dan de weinig subtiele productplacement die het verhaal continu onderbreekt en daarmee afdoet aan het kijkplezier.

Gelukkig betreft het een Zuid-Koreaanse serie en ontbreken de vrolijke K-popliedjes niet. De muziek is leuk voor wie ervan houdt, maar ook wie minder bekend is met het genre krijgt een paar hits te horen die gegarandeerd in het hoofd zullen blijven zitten. Of Mok-ha met deze liedjes de diva wordt waar de titel naar hint, mag de kijker zelf invullen.

Waar het verhaal aanvankelijk lijkt te draaien om Mok-ha's verblijf op het eiland, wordt gaandeweg duidelijk dat Castaway Diva eigenlijk over heel andere dingen gaat. Dit maakt de serie gelukkig niet minder interessant. Misschien juist wel meer. Wat Mok-ha meeneemt van haar ervaringen op het eiland zijn vooral lessen in metafoorvorm die heel handig toepasbaar zijn op het heden. Ondanks dat het verhaal afwijkt van wat aanvankelijk wordt beloofd, is het een leuke serie geworden.

★★★☆☆

Castaway Diva is te zien bij Netflix.