Recensie Apple TV+-serie 'Criminal Record'

Wordt niet bekeken van het puntje van de stoel, maar biedt een interessant plot en goed spel van de acteurs.

Regie: Shaun James Grant, Jim Loach | Cast: Cush Jumbo (Lenker), Peter Capaldi (Hegarty), Aysha Kala (Sonya Singh), Tom Moutchi (Errol Mathis), Dionne Brown (DC Summers), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 44-54 minuten | Jaar: 2024

De Britse politie ontvangt een anoniem telefoontje. Een vrouw beweert dat haar partner aan haar heeft bekend verantwoordelijk te zijn voor een moord, waarvoor inmiddels al jaren iemand anders in de gevangenis zit. Rechercheur June Lenker gaat op onderzoek uit en betrekt hierbij de rechercheur die betrokken was bij die oorspronkelijke moordzaak, Daniel Hegarty. Maar is deze man wel te vertrouwen?

Hegarty wordt gespeeld door Peter Capaldi, die roem verwierf als een van de Doctors in Dr. Who. De rol van Lenker is voor Cush Jumbo, die liefhebbers van The Good Wife en The Good Fight herkennen als Lucca Quinn. In de laatstgenoemde serie was er eens een grap waarbij haar Amerikaanse personage iemand opbelde en een Brits accent opzette. De humor zat hem erin dat de actrice zelf gewoon uit Engeland komt.

Hegarty is een dubieus figuur. Capaldi's diepe stem en intense blik versterken dat, terwijl hij in zijn behulpzame handelingen juist vertrouwen opwekt. Tot en met de laatste aflevering blijft het onduidelijk of deze man goed of slecht is. Niet elke acteur zou de spanning zo goed kunnen rekken. Jumbo is als Lenker een stuk ruiger dan als Lucca Quinn, zonder haar vrouwelijkheid in te leveren. Ze is amper aan de zaak begonnen of collega's beginnen zich al tegen haar te keren. Dat glijdt niet makkelijk van haar af, maar iemand moet de zaak oplossen.

De reden dat ze gehaat wordt is omdat de bewijzen dat iemand onterecht vastzit duiden op slecht politiewerk, waarmee ze haar collega's voor paal zet. In dit specifieke geval lijkt het er ook op dat het team destijds te snel genoegen nam met het 'bewijsmateriaal' om een zwarte man achter tralies te krijgen. Lenker, die zelf ook een donkere huidskleur heeft, is hier erg gevoelig voor en ook dat wordt haar niet in dank afgenomen.

Racisme is een aanwezig thema in Criminal Record, maar niet puur als thematisch sausje. Er is bijvoorbeeld een moment waarop Lenker iemand enkele vragen stelt. Ze noteert zijn Arabische naam en hij merkt op dat zij hem correct schrijft. In de eerste instantie klinkt dit als nutteloos gezeur van mensen met een buitenlandse naam (want het komt voor, in plaats van dat die gewoon zelf aangeven hoe de naam gespeld moet worden), maar dit leidt er toe dat Lenker ontdekt dat iemand een fout heeft gemaakt met een verdachte door diens naam incorrect te noteren.

Ook blijft het onduidelijk of de dader van de moord jaren geleden echt onschuldig is en wegens racistische motieven achter de tralies is gezet. Het antwoord laat tot de laatste aflevering op zich wachten. Tot die tijd is het meeleven met Lenkers frustratie. Het is duidelijk dat de zaak dieper onderzocht moet worden, dus waarom zijn haar collega's niet wat milder tegen haar? Jumbo speelt overtuigend de rol van iemand die snapt dat haar doorzettingsvermogen haar in de weg zit, maar het niet over haar hart krijgt om op te geven.

Ook is er de vraag of Hegarty werkelijk een racistische agent is. Er zijn immers heel wat rode vlaggen. Zijn dochter heeft een zwarte vriend en daar is hij niet blij mee. Het lijkt erop alsof hij een geheim clubje vormt met andere blanke mannelijke agenten. En hoewel het erop lijkt dat hij niet corrupt is, heeft hij een bijbaantje als chauffeur voor louche figuren.

Hoe interessant het mysterie ook is, helemaal verslavend is het niet. Criminal Record blijkt gewoon een degelijke politieserie. Ogenschijnlijk gaat de serie niet over racisme zelf, maar over de vraag of mensen kunnen toegeven dat ze zelf misschien toch echt vooroordelen hebben. Een origineel gegeven dat iets beter had kunnen worden uitgewerkt, vooral in het tonen van wat er gebeurt met iemand waarbij het kwartje valt. Dit komt zo goed als niet aan bod.

De twee hoofdrolspelers maken veel goed en de serie zet na acht afleveringen gelukkig geen deur open naar een volgend seizoen. Criminal Record biedt een boeiende kijk op goed en kwaad evenals op de druk van pure integriteit, maar blijft niet echt hangen omdat er niets in zit dat een echt diepe indruk achterlaat. Vanwege de korte duur, het goede acteren en een niet vaak gebruikt thema is de serie best de moeite waard, maar zodra ze voorbij is zal ze ook snel weer vergeten zijn.

★★★☆☆

Criminal Record is te zien bij Apple TV+.