Recensie Disney+-serie 'BTS Monuments: Beyond the Star'

Kraakt geen kritische noten, maar dat is ook niet nodig bij dit innemende zevental.

Regie: Jun-soo Park | Afleveringen: 8 | Speelduur: 31-34 minuten | Jaar: 2023

De K-popgroep BTS behoort al jaren tot de populairste muziekformaties ter wereld. De zeven jongemannen hebben tientallen wereldrecords op hun naam staan (onder andere meest gestreamde groep op Spotify), werden in 2020 door Time Magazine uitgroepen tot 'entertainer of the year' en zijn in plastic vereeuwigd als Legopoppetjes. Dat laatste lukte eerder alleen The Beatles. Ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van de boyband kunnen we nu genieten van BTS Monuments: Beyond the Star.

Deze achtdelige documentaire werd geproduceerd door HYBE, de muziekstudio die door BTS uit relatieve anonimiteit naar de absolute top van de K-popscene werd gekatapulteerd. Verwacht in deze serie dus geen al te kritische noten. Natuurlijk worden naast de vele ups ook wel wat downs gedocumenteerd (verveling, corona), maar de popsterren, hun management en de fans worden vooral neergezet als één gelukkige familie. Wij van BTS adviseren BTS.

Si-hyuk Bang, directeur van HYBE en het meesterbrein achter BTS, komt regelmatig zelf aan het woord. Als we hem moeten geloven, gaat hij als een warme vaderfiguur met de jongens om en staat hun welzijn op de eerste plaats. Gelukkige popsterren betekent gelukkige fans. Ach ja, misschien is het hele circus rond BTS inderdaad één groot succesverhaal. Deze documentaire hoeft ook niet objectief de schandalen rond de groep te zoeken (een snelle Googlesearch leert dat die er trouwens opvallend weinig zijn), maar is er in de eerste plaats natuurlijk voor de fans. Een feestelijke viering van tien jaar BTS.

En als je nog geen fan was van BTS, dan word je het wel. Misschien niet eens door de muziek, maar zeker wel door het innemende zevental. Dit zijn ideale schoonzonen, maar zonder de saaiheid die daarmee vaak wordt geassocieerd. Wie nog niet bekend was met de jongemannen zal in het begin misschien moeite hebben om de karakteristieke persoonlijkheid en kwaliteiten aan elk gezicht te koppelen, maar al snel leert de kijker ze goed genoeg kennen om de individuele stijl, zowel in de interviews als in de optredens, prima te kunnen onderscheiden.

BTS Monuments: Beyond the Star staat stil bij de hoogtepunten uit de carrière van de groep, maar draait geen volledige voorstellingen, videoclips of televisieoptredens af. De nadruk ligt op de persoonlijke updates die de groepsleden door de jaren heen geven aan de interviewers buiten beeld. Dit leidt tot een tamelijk oprecht verslag van de ontwikkeling van de jongens in de woelige K-popwereld. De leden treden de camera met open vizier tegemoet, zonder al te veel opsmuk of interessantdoenerij. Vooral de stukjes met de natuurlijke leider RM, de welbespraakte Suga en de warme, onbevangen Jimin zijn het aanhoren waard.

Overigens gaan de interviews voornamelijk over werkgerelateerde zaken. Familie, romantiek of andere persoonlijke omstandigheden worden amper aangeroerd. Alleen in de laatste afleveringen, wanneer de groepsleden tijdelijk zijn opgesplitst voor soloprojecten, krijgen we een inkijkje. De meeste K-popsterren houden hun privéleven (voor zover ze dat nog hebben) buiten de media, wat mogelijk met de Koreaanse cultuur te maken heeft. Een van de grootste schandalen rondom BTS was dat op een foto van Jins appartement in 2014 (waarschijnlijk) een condoomverpakking te zien was. Daar mochten de tere zieltjes van de fans eigenlijk niet aan worden blootgesteld.

BTS Monuments: Beyond the Star schetst een zeer rooskleurig beeld van de boyband: dit zijn zeven innige vrienden met grote ambities en talent, respect voor hun entourage en een enorme liefde en plichtsbesef jegens hun leger van fans, dat toepasselijk ARMY (Adorable Representative MC for Youth) wordt genoemd. De opnames laten, op een manier die nauwelijks geveinsd kan zijn, zien dat BTS de popmuziekwereld het afgelopen decennium een enorme injectie van optimisme en positiviteit (er zijn heel wat tranen van geluk) heeft gegeven. Zelfs nog los van die lekkere liedjes en danspasjes.

BTS is al sinds eind 2022 inactief vanwege soloprojecten en de militaire dienst van de leden die na jaren van uitstel dan toch vervuld moest worden. In 2025 komt de groep waarschijnlijk weer bij elkaar. Wie BTS Monuments: Beyond the Star heeft gezien, zal daar naar uitkijken. Bangtam!

★★★☆☆

BTS Monuments: Beyond the Star is te zien bij Disney+.