Dvd review 'Grimm' - Seizoen 6

Dvd review 'Grimm' - Seizoen 6

Het slotstuk van deze fantasyserie.

Bedenkers: Stephen Carpenter | Jim Kouf | Cast: David Giuntoli (Nicholas "Nick" Burkhardt), Russell Hornsby (Hank Griffin), Bitsie Tulloch (Juliette Silverton/Eve), Silas Weir Mitchell (Monroe), Sasha Roiz (Captain Sean Renard), Reggie Lee (Sergeant Drew Wu) e.a. | Uitzending serie: 2011 - 2017 | Tv-zenders: NBC

Na zes seizoenen en 123 afleveringen is er eerder dit jaar een einde gekomen aan de fantasy-serie Grimm. De zender NBC gunde de serie een afronding met niet de standaard 22 afleveringen, maar "slechts" 13 afleveringen. Opvallend genoeg steeg het aantal kijkers gemiddeld gezien licht. Uiteraard werd er online gesproken over een spin-off, maar de producenten gaven de duidelijke boodschap: "je weet het maar nooit."

Onlangs bracht Universal Pictures het zesde en laatste seizoen uit op Dvd. Hieronder de trailer, gevolg door de synopsis en de blik op de schijven.

In seizoen 6 is de Black Claw eindelijk het zwijgen opgelegd en krijgt Nick te maken met een bekende vijand; Captain Sean Renard. Nu hij bijna de burgemeester is van Portland, heeft Renard als doel om het rechtssysteem naar zijn hand te zetten. Nick moet voor zichzelf, zijn geliefden, vooral zijn kind met Adalind, en zijn stad opkomen om deze te beschermen. Nick en zijn bondgenoten hebben al hun krachten nodig om vrede te brengen. Ondertussen worstelen Monroe en Rosalee met het idee om een kind deze nieuwe en tumultueuze wereld in te brengen en Eve heeft last van een identiteitscrisis wanneer haar eerdere gedaante af en toe de kop op steekt.

Uitgave: Grimm - Seizoen 6 | Aantal discs 4 x Dvd | Afleveringen: 13 x 43 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 5053083127008 | Release: november 2017 | Met dank aan: Universal Pictures

De vier schijven van deze Dvd-uitgave van het zesde seizoen van Grimm zitten vastgeklikt in een standaard zwarte Dvd-keepcase. In de hoes dus geen extra info over de afzonderlijke afleveringen en extra's.

Het beeld is uiteraard beeldvullend en aangezien dit een Dvd-uitgave is moeten we geen haarscherp en spatzuiver beeld verwachten. Dit is het ook niet, al zijn er duidelijk slechtere Dvd-uitgaven op de markt verschenen. Toch had het geheel iets scherper gekund, aangezien het beeld nu wat dof aandoet. Er lijkt een soort waas over het geheel te liggen. Ook het contrast lijkt iets te hoog, al past dit prima bij de fantasyserie waarin magie en visuele effecten zo af en toe in beeld komen. Ruis is gelukkig niet aanwezig. De surround geluidstrack is zoals bij vele series uit de b-categorie: focus op de dialoog, maar ook veel muzikale ondersteuning om sfeer te verhogen en geluidseffecten te minimaliseren.

Paar extra's
Universal Pictures heeft een aantal extra's op de schijf gezet, al gaat dit niet verder dan een aantal verwijderde scènes, een gag reel en de featurette 'Directing Grimm: Behind the scenes with David Giuntoli'. Deze korte featurette geeft een blik op de regieklus, samen met David Giuntoli. De hoofdrolspeler regisseerde één aflevering van het laatste seizoen, namelijk de aflevering Oh Captain, My Captain. Hieronder een online voorproefje met interviews over het werken onder 'regisseur' Giuntoli: